Begravelsen

Du brakte lys og glede
den stund du var her nede.
En siste hilsen
med takk for gode minner.

 

Begravelsen var i dag. Det ble en trist, men minnerik dag til ære for faren vår. Han ble bragt til kirka i går kveld. I dag fikk han sin siste Mercedes-tur, fra kirka til kirkegården. Men kista var hvit, akkurat som hans siste Mercedeser. 

Jeg har vært i tvil om jeg skulle være med å bære ut kista etter begravelsen. Du leste kanskje at jeg skrev om det i innlegget Skal jeg bære kista? Det ble en løsning på det. De seks håndtakene til bærere langs sidene ble overlatt til mine tre søsken og andre i familien, mens jeg gikk bakerst og holdt i håndtaket i hodeenden. Da fikk jeg også bære, uten å være redd for at knær og hofter sviktet, og samtidig var jeg “bak”. For meg ble det symbolsk, siden jeg bodde bak fjellet i mine første leveår, i forhold til hvor de andre tre vokste opp. Dessuten kom kom jeg litt “bak” de andre i forhold til at jeg ble holdt hemmelig i mange år.

En av mine brødre holdt tale til faren vår i begravelsen. Det var en flott og rørende tale, men også med innspill av humor. Det var veldig fint, og jeg er dyktig imponert og stolt av lillebroren min. 

Det var også rørende å høre da et av tantebarna mine på kirkebenken foran meg spurte faren sin om farfaren lå i kista nå, og om det var kaldt til han inni kista. Ved jordfestelsen ble et annet tantebarn stående ved den senkede kista for å fortelle den avdøde farfaren sin at det ville vært en ære om han ville stå opp igjen. Barn er herlige.

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!

13 kommentarer
    1. Det ble en nydelig avslutning til din far ❤️ Personlige taler er flott.
      Vi hadde det i min pappa sin bisettelse. Først min bror og så jeg. Det var utrolig godt stå der og se alle mennesker som hadde møtt opp og holde den aller siste talen til vår pappa. Så utrolig bra av lillebroren din! Det er meget flott…

    2. Yes, the day of the burial is a sad day but sounds like it was a very special and touching service. The church looks very homely. Take care ❤️

    3. Ble veldig rørt og lei meg samtidig. Jeg har ennå å ta farvel til min datter på Filippinene som døde i 2020. Vi har ikke begravet henne ennå. Asken ligger i en urne hjemme hos ungene.
      Fint at dere fikk en fin farvel til deres far.

    4. Så fint at det ordnet seg med bæring av kisten uten at det gikk ut over helsen din 🙂 Det virker som at du har hatt en flott opplevelse sammen med søsknene dine og deres familier, til tross for de triste omstendighetene.
      Klem fra meg…

    5. Så fin en avslutning for faren deres 💖 Har tenkt mye på deg og hva du bestemte deg for å gjøre, og løsningen med å gå bak å holde i kisten var jo perfekt. Jeg ble så rørt da jeg leste innlegget ditt 💖 Klem 🥰

    6. En verdig begravelse for din far. Barn tilstede i begravelser letter mye på stemningen.
      Jeg håper alt av restriksjoner er borte når vi en dag må følge mamma dit.

      1. Takk, og ja, barn tilstede letter mye. Det var ganske sprøtt og surrealistisk å se en nesten fullsatt kirke av mennsker med munnbind. Mange unnlot å komme pga Covid også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg