Blå augustskygger

Spisse albuer

 

Augustlufta er god når sola skinner og fortsatt varmer. Jeg synes vi har hatt mange finværsdager her i Trøndelag denne måneden, og nå begynner lufta å bli så frisk og god også. Samboeren min og jeg laget noen augustskygger, til ære for soldager og den friske lufta. Men hvorfor er skyggene blå? Har du sett blå skygger før?

Neida, det har ikke blitt flere turer ned til sjøen denne uka, det har dessverre ikke kroppen min tillatt. Disse bildene er fra turen jeg skrev om i innlegget Bare én time i frihet. Frihetsfølelsen denne timen satte seg i beinmargen. Jeg skulle veldig gjerne hatt slike turer daglig, om bare kroppen ville blitt med. Men når den er så umulig og ulydig, må jeg nesten bare innrette meg.

 

Tohodet ballerina

 

En av hver

 

Det er morsomt å lage skygger, kult å se hvordan de forandrer seg når vi løfter på en arm eller en fot, står sammen eller fra hverandre. Det blir litt som å se i disse speilene som gjør en korte og tykke, lange og tynne, eller forvridd i en eller annen retning.

 

Utsikt på hjemturen

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

17 kommentarer
    1. Kult med blå skygger!🤩💙
      Mulig det er en illusjon på grunn av det blå havet bak, men stilig er det.👍🏻
      Godt at du klarer en liten luftetur om den ikke er så lang.🤗 Litt er bedre enn ingenting!😊
      Ha en fin fredagskveld!🤗

      1. Tenkte også på at det kunne være pga det blå havet bak 💙 Men fremdeles lurer jeg på “hvorfor”… Litt er absolutt bedre enn ingenting! Mye bedre! Og kanskje blir det en ny luftetur i løpet av helga 🤗 God lørdag til deg! 😊

      1. Veldig merkelig at skyggene ble blå, men stilig, ja 😊 Takk, gleder meg til å lage flere skyggebilder senere 🤗 Returklem

      1. Ja, du er jo størst på skyggebilder! 😀 Jeg er ganske fornøyd selv med at jeg er flink til å sette pris på alt det jeg FÅR gjort 🤗😉 Noe annet hadde bare gitt meg dårlig humør… 😊

    2. Tror ikke jeg har sett blå skygger noen gang nei, men kult da 🤗
      Lenge siden jeg har tatt noen skyggebilder, men takk for at du minnet meg på det. Ha en fin lørdag, klem 🤗

    3. Nydelige bilder. Artig å se hvordan formene i berget har blandet seg som en naturlig del av formen i dere. Fint på Ranheim. Håper det blir flere nydelige dager utover.
      Ønsker at søndagen din er god <3

      1. Det du skriver om at formene i berget har blandet seg og blitt en del av formen i oss, hadde jeg ikke sett og tenkt over. Nå ble skyggebildene enda kulere 😀 Takk for øyeåpneren 😉 Søndagen min er god, og det håper jeg din også er! 😘

    4. Like BforB, I also thought the rock formations added to the shadow shape – like sculptures. I can partly answer your mystery, but I have another question. Did you notice the blue hue of the shadows at the time, or only after you looked at the photos? There is something called “colour constancy” where our brain expects shadows to be black, so it makes them so even though they can clearly (as the camera reveals) incorporate the colour of the surrounding light. An example is a car under yellow street lights. I know my car is silver, so it looks quite silver to me but someone else might think it is a gold car.

      A clear blue sky and the proximity of the sea will make the light source very blue. On a scattering surface like sand, the shadow might have looked fairly black but the rock, and particularly the white minerals in it, will directly reflect some of that blue light to you.

      1. I’ve been thinking that if anyone could explain this mystery to me it would have to be Boyd. I was kind of hoping that the scientist in you would be triggered 😉 And I was right. No, I didn’t notice the blue hue of the shadows at the time, saw them when I got back home and looked at the pictures. Nor did I see the rock formations added to the shadow shape that BforB pointed out to me until I was made aware of it. You would think I was equipped with eye patches… So there would have to be light (sunlight/street lights) for colour constancy to occur? Thanks for explaining it so well! I will test it out further, like a small experiment 😀

        1. I didn’t explain “colour constancy” very well. It is a physiological effect when our brains correct for what our eyes (or a camera lens) actually see. I know my car is silver, so l see it as silver even in different light conditions. A better example, though, is the old tungsten-halogen bulbs we all had. They gave a very warm, yellow kind of white which our brains automatically corrected but if you took photos at a party the pictures came back from the developer with the white shirts and dresses looking yellowish. I was a music journalist at the time and I used to use Fuji high speed film because it had a blue-green bias. Kodak would come out yellow-orange and look unnatural. Nowadays, thanks to LED lights being closer to daylight and digital cameras, indoor photography is less of a problem.

          1. You explained it well enough! Anyway, now I understand it even better, so thanks for taking the time to explain colour constancy over again! It’s interesting how our brains correct for what our eyes see. You know, our brain even correct for what we hear, so I’m not surprised. Also interesting to know that pictures come out more natural due to the LED lights! 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg