Dagens pille-cocktail

Jeg har siden månedsskiftet november/desember tatt en rekke ekstra kosttilskudd for å oppnå bedring av ME (myalgisk encefalopati). Dette er tilskudd jeg tar i forbindelse med høydose B1. Håpet er at jeg skal bli friskere og få et bedre liv.

På bildet ser du dagens pille-cocktail, dvs. pillene jeg skal svelge i løpet av én dag. De fleste tar jeg i forbindelse med brunsj i 11-12tida. De andre tar jeg med mat og drikke ettermiddag og kveld, og et par tilskudd skal tas på tom mage. Som du skjønner, er det et lite puslespill å få tilpasset alle disse inn i en dagsrytme, men det går fint. Jeg har funnet rutiner som passer meg. Et par piller som jeg tar til kvelds, glemte jeg forresten å legge på fatet da jeg skulle ta bilder av cocktailen.

Jeg har lest om flere med ME som tar og har effekt av høydose B1 sammen med tilskudd som kreatin, karnitin, D-ribose, glutation, lecitin, magnesium, B12, folat, omega-3, m.m. Jeg har prøvd mye for å bli friskere av ME, både av kosttilskudd og behandlinger, men nå er det denne cocktailen som står i fokus. 

Jeg synes jeg merker bedring, men er usikker på om dette er reelt eller en placeboeffekt. Derfor vil jeg fortsette med pille-cocktailen en stund til før jeg uttaler meg mer sikkert. Jeg synes jeg merker bedring i forhold til svimmelhet og konsentrasjon. Jeg har hatt mindre PEM* (anstrengelsesutløst symptomforverring), og dessuten sover jeg mindre enn tidligere. Men jeg tenker at det har gått for kort tid for å kunne vite om det er tilfeldig, eller om kosttilskuddene faktisk hjelper meg. Jeg har bedre og dårligere perioder til vanlig, så det blir spennende å kjenne på kroppen hvordan dette fungerer på sikt.

Det er, så vidt jeg har forstått, ingen bivirkninger med de nye tilskuddene som jeg nå tar i tillegg til de jeg har fra før. B1 er vannløselig, og overflødig B1 skilles dermed ut av kroppen. Min ekstremdose B1 (tiamin) består av 600 mg B1 pr. dag. Tiamin som man får kjøpt på apotek i Norge, inneholder bare 3 mg. Når jeg er i Spania, kjøper jeg pakker på apotek der som inneholder 300 mg tiamin pr. tablett. Det er meningen at man skal tilpasse inntak av B1 ut fra vekt.

Immunforsvaret mitt er veldig glad for at jeg tilfører kroppen kosttilskudd. Vanligvis får vi ikke nok av de næringsstoffene vi trenger gjennom kostholdet. Jeg har også en kronisk tarmsykdom, ulcerøs colitt, som gjør at kroppen min ikke tar opp næringsstoffer like bra som en frisk kropp. Høydose B1 er prøvd ut på mennesker med tarmsykdom, og en  studie** jeg har linket til nederst i dette innlegget, viser at overveldende mange hadde god effekt av ekstra tilskudd av B1. Nok en grunn for meg til å fylle på med B1!

I et tidligere innlegg, blodprøvenes konsekvenser,  skrev jeg om blodprøver som jeg fikk tatt hos legen og pille-cocktailen som jeg skulle i gang med. Jeg innførte de nye kosttilskuddene gradvis, slik at kroppen skulle få venne seg på ett og ett nytt tilskudd. Da jeg ikke kjente noen bivirkninger fra et nytt kosttilskudd etter to-tre dager, innførte jeg et nytt. Slik fortsatte jeg til jeg hadde kommet i gang med alle.

 

Takk for at du leste, og velkommen tilbake til bloggen min! 🙂
Du er velkommen til å kommentere og dele dette innlegget. 🙂 

 

* Her er ME-foreningens forklaring på PEM

**Thiamine and Fatigue in Inflammatory Bowel Diseases

18 kommentarer
    1. Håper det vil ha effekt for deg. 😊 Synest det er interessant tema.Tar litt vitaminer selv.. B1 kan jeg ikke veldig mye om. Men nå gjorde du meg nysgjerrig.

      1. Tusen takk! 😊 Er veldig spent på om det vil ha effekt i forhold til utmattelse spesielt. Jeg hørte om høydose B1 første gang i sommer. Har forhørt meg med leger og farmasøyter, men er visst ganske ukjent at B1 kan ha denne effekten.

    2. Det blir spennende å høre etterhvert. Hadde vært supert om du merker bedring på sikt, og at det vedvarer.
      Litt mange store å svelge der ser jeg. 🙈 Sliter med sånne store jeg ☺

      1. Ja, det er mange store, men det går unna. Jeg tar tre slike store i ett svelg. De små kan jeg ta seks i slengen av. Det går sikkert an å åpne kapslene og putte i seg pulveret i stedet. 😊 Har hørt om flere som merker umiddelbar bedring, men er usikker på hvilke symptomer de merker raskest bedring i forhold til.

    3. Litt av en cocktail det der… men det er bare å kjøre på og man vet jo ikke før man har prøvd. Og jeg mener at tilskudd av omega – mineraler – vitaminer ikke er noe unødvendig eller farlig… jeg tar selv en liten cocktail hver eneste dag. C-vitaminer er iallefall viktig – og ja…. viktig!
      Lag deg en ny fin dag 🙂

      1. Smart med en liten cocktail hver dag, ja 😀 C-vitaminer er det eneste tilskuddet jeg ikke tar ektra av, siden jeg får i meg mye C-vitaminer gjennom maten, men hadde kanskje vært lurt med ektra påfyll nå på vinteren. Jeg ble merkbart bedre av mage- og tarmproblemer da jeg begynte på et godt omega 3-tilskudd. Fikk også mindre migrene. Omega 3 er jo betennelsesdempende. Jeg har “trua” på at denne nye cocktailen kan gjøre en forskjell, og uansett er det ikke skadelig 😀

    4. Jeg er veldig glad jeg slipper å ta medisin eller andre piller, men regner med at også jeg etterhvert må.

      1. Ikke sikkert du må, for noen klarer seg helt fint uten til siste slutt. Jeg liker ikke å ta medisiner, for det er alltid bivirkninger med medisiner. Men må man, så må man.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg