Den store bakrusen

Føler meg litt som dette vinduet akkurat nå…

I dag har jeg fått det jeg kaller den store bakrusen. Etter to begivenhetsrike dager i Oslo, med mye input og påfyll, våknet jeg i dag med svært lave batterier på kroppsmaskineriet. 

Hodepine og slitenhet kom allerede i går kveld, og jeg måtte ty til smertestillende for å få sove på natta. Da jeg våknet, var slitenheten gått over til utmattelse og hodepina var på plass. Garmin-klokka viser overraskende mye lading i løpet av natta. Hele 47 poeng på Body Battery. Sikkert fordi jeg omtrent har vært i koma, mer enn fordi kroppen har fått reell hvile. 

Sannsynligvis må jeg ha noen dager på meg før jeg er tilbake til bedre dager med litt mer energi igjen. Jeg vet jo så godt at etter den søte kløe, kommer den sure svie. Det er slik det er å ha ME. Når man har gjort for mye i forhold til sin tåleevne, kommer baksmellen, altså økt symptomtrykk, de typiske ME-symptomene. Det er individuelt hvilke symptomer som er mest fremtredende. For min del er det i dag hodepine, utmattelse, tinnitus, mer sensitivitet i forhold til lys og lyd, hjernetåke og forhøyet temperatur (feber). Nå skjønner du kanskje hvorfor jeg kaller det “den store bakrusen”?

Det er vanlig å få PEM når man har gjort mer og overskrider grensen for hvor mye man egentlig tåler. PEM regnes dessuten som hovedsymptomet ved ME. På norsk kaller vi PEM anstrengelsesutløst sykdomsfølelse, i det vanlige symptomer forverres. Det som er spesielt for PEM er at forverringen av syksomsfølelsen kan komme 12 – 72 timer etter anstrengelsen eller aktiviteten. Slik er det ikke for andre utmattelsestilstander eller -sykdommer.

Nå har jeg ikke annet valg enn å innta hvilestilling det meste av tiden, gjøre minst mulig, og være tålmodig til kroppen begynner å “virke” igjen. Mest mulig hvile er det eneste som hjelper. Fokuset mitt nå er å lade mest mulig frem mot bloggtreffet her i Trondheim første helg i juni. Som primus motor for treffet, må jeg jo være frisk og rask til vårens happening! 

 

Her finner du de to siste innleggene om bloggtreffet første helg i juni:
Bare fem uker igjen til bloggtreff. Vil dere hjelpe meg?
Nye innlegg fra bloggere om bloggtreffet – Oppdatert 4. mai 2023
Oppdatert liste over hvem som kommer på bloggtreffet – Oppdatert 8. mai 2023

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

19 kommentarer
    1. Huff, ikke så rart det ble litt bakrus…PEM etter alt du har vært med på. Håper du får ladet godt nå. Det “høye” BB var nok mer komasøvn ja…samme skjer for meg når det har vært litt mye. Men vi kjenner det jo på kroppen…og ikke minst hodet. Tinnitusen er på høyt nivå her også 😉
      God lading! Klem ❤️

      1. Merkelig nok var BB høyt da jeg våknet i dag også hele 58 poeeng. Skjønner ikke hva som skjer, for kroppen føles tom for batteri. Mye blått igjen også, så det kan vel tyde på nok ei komanatt… 🤗 Takk, og fortsatt god lading til deg også, etter vedjobben og terrassejobben! ❤️

          1. Det blir nok det. ME-feberen kom tidlig i dag. Bare av å svare på noen kommentarer her, så nå skal jeg spise frokost bare, før senga blir god å ha. 🤗 Håper dagen din blir fin!

    2. Ikke noe særlig med bakrusfølelse, uansett hva som er årsaken til den. Allikevel så får man se det positive i saken, som er at du sikkert har hatt noen fine dager her i Tigerstaden 🥳 Håper du får en fin oppladning, og at resten av torsdagen blir fin, klems 🤗

      1. Det er litt derfor jeg kaller det “bakrus”, fordi følelsen i kroppen er ganske lik. Og bakrus er aldri godt, nei. Takk! Jepp, det ble to supre dager i Tigerstaden, som jeg ikke ville vært foruten! 🤗

    3. Huff!
      Å ha slik bakrus titt og ofte er ikke noe å trakte etter.😨
      Enda kjedeligere når du i tillegg har gjort ting du koser deg med å gjøre, men så blir det likevel for mye.
      Håper du får hvilt deg godt slik at du kommer deg litt til hektene til bloggtreffet.
      Det blir vel en «bakrus» etter den helga også, men kanskje litt lettere å planlegge i forhold til aktivitet før og etter.🤗

      1. “Bakrus” kommer jo ALLTID etter at man har hatt det koselig og artig. 🤗 Det gjør det litt lettere å akseptere også, nettopp fordi man har hatt det så fint. Takk, og ja, det blir nok en saftig bakrus etter bloggtreffet også! – For der er det mye koselig jeg vil og må 😀 Men har lagt inn pauser, og kan trekke meg tilbake til hotellet for å hvile innimellom slagene. 😄

    4. Takk for en trivelig ettermiddag med herlig lunsjtallerken hos deg idag Kari!
      Turen nedi fjæra satte jeg veldig pris på! Siden jeg hadde en dårlig natt med lite søvn, blir det nok tidlig kveld på meg. Håper du ikke ble for utladet. Gleder meg allerede til neste besøk!
      Nå må du bare samle krefter til bloggtreff!

      1. Selv takk, Astrid! 😊 Jeg ble temmelig utladet, men sånn er det når viljen overstyrer fornuften. 🤗 Det var til og med slitsomt å spise middag, så nå må jeg nok ha mye hvile fremover. Men med turen ned til fjæra, forsvant hodepina, og det var godt. Jeg har også høyt på pulsoksymetri i natt, uten at jeg kjenner noe til det.😊

      1. Kroppen får bare ta den tiden den trenger, for jeg var så i nuet og koste meg maks! Ja, tenk at det bare er tre uker igjen til bloggtreffet! 🤗 Det kommer til å bli ei super helg! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg