Den viktige vaskedagen

Plaza de España i Arroyo de la Miel

 

Når vi forlater leiligheten i Spania og drar hjem til Norge, er det ikke bare pakking av kofferter som står på planen før avreise. Da har jeg gjerne laget ei lang liste over alt som skal gjøres. Rydding og vasking er en stor del av den viktige vaskedagen. Støvtørking, gulvvask, baderomsvask, klesvask, oppvask… Ikke bare for at det skal være rent og pent til neste gang vi kommer, men vel så mye for å unngå innbrudd av maur, møll, kakerlakker og andre uønskede gjester.

Hvis du ikke fikk med deg historien om Karl Kakkerlakk som kom på et skrekkelig besøk, finner du det i dette innlegget: Et skrekkelig besøk.

 

Giftmat til kakerlakkene

 

I tillegg til at det ikke bør være smuler og andre fristelser tilgjengelig for skadeinsekter, plasserer jeg også ut feller mot maur, kakerlakker og møll som måtte prøve seg på innbrudd, både når vi er her og mens vi er borte. Jeg vil mye heller ha lavendelduft av kjolene mine enn at de skal bli oppspist av møll.

Mange kjører på med høy musikk når de har vaskedager. Det gjorde jeg også før i tida. Men pga. ME, kan jeg bli ganske utmattet av støy og musikk. Derfor er det bare aircondition-sus og vaskemaskin som har stått for “musikken” på vaskedagen. Bjørn har tatt de tyngste jobbene, jeg de kjedeligste. Med mange og lange pauser. Men vi kom i mål. Vårt lille paradis i Spania venter rent og pent på oss til neste gang vi snur nesen sørover. I mellomtiden har vi gode naboer som ser om og passer på leiligheten, og det er godt.

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

10 kommentarer
    1. Det er nok best å være nøye med å vaske å rydde når man reiser hjem, for å få leiligheten full av utøy er ikke gøy. Når blir neste gang dere skal nedover igjen?

      1. Jeg har hatt leiligheten full av utøy, så nå er jeg superpåpasselig, selv om man kan være uheldig uansett. For seks år siden, da jeg kjøpte leiligheten, fikk jeg problemer med massevis av bittesmå maur. Og i fjor sommer var det møll som invaderte. De var spesielt vanskelige å bli kvitt, men skadedyrkontrollen ordnet ut. Kom akkurat hjem til Norge nå. Brrr… Har allerede nye billetter til i oktober 🙂

    2. Pleide å ha på høy musikk før jeg også når jeg vasket. Nå blir det bare sånn passe høyt 😄 Godt å ha det rent til dere kommer tilbake, alltid godt det.
      Og sånne utøy vil vi ikke ha noe av 😳☺️

      1. Ja, utrolig deilig å komme tilbake når det er rent og ryddig i leiligheten. Og neste gang blir jo, som du vet, i høstferien 😉 Utøy klarer vi oss fint uten også! 😀 Jeg er kjempeglad i musikk, men merker dessverre at jeg raskere blir sliten av det.

    3. Det er godt at dere kom i mål med alle gjøremålene før dere reiser. Det er ikke kjekt å komme tilbake og har hatt besøk av uønskede gjester. God tur tilbake til Norge!🤗🇳🇴

      1. Tusen takk, er vel hjemme nå, og det er godt å ikke være konstant overopphetet, hihi 😀 Ja, veldig tilfredsstillende å komme i mål med alle gjøremål før avreise, sånn at det er fint å komme tilbake dit igjen 🤗

    4. Surely you’ve had them all now, ants, moths, and cockroaches, yuk. You’ve done all you can, clean, put down traps so hopefully there won’t be any other surprises on your return, fingers crossed 🤞 safe home to a cooler Norway 🤗 temperatures here are on the way up next week, mid to high twenties again, yay 😊

      1. Thanks for keeping your fingers crossed, Mary 🥰 Yes, I always do everything I can to keep the bugs out and so far we’ve avoided cockroaches running about inside at night time! 😀 We came back to 12 degrees and rain yesterday, which was a bit refreshing… Hehe. But now the sun is out and temperatures around 20 are quite okay! 😀 Good luck with the sunbathing next week… 🤗

    5. I hate the last day, and the cleaning. The grit is always there on return, but it has to be done anyway. Safe flights and see you soon.

      1. Well, at least the bugs don’t survive on grit 😉 Thanks a lot. We got back safely yesterday. Looking forward to seeing you again in October! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg