Er jeg varig dårligere?

Utsikt fra terrassen en fin aprilkveld

Etter at jeg kom hjem fra tur til Vikna for ni dager siden, har formen vært temmelig dårlig. Det er normalt for meg å være energitom, men disse siste dagene har jeg vært verre, og det kjennes ikke ut som det hjelper noe som helst å lade og hvile ekstra mye. Derfor har jeg lurt på om jeg er varig dårligere. Det har skjedd med andre ME-syke, og er egentlig ikke så uvanlig. Men godtroende og positiv som jeg er, har jeg ikke tenkt at det kan skje med meg…

Nå er det slettes ikke sikkert at jeg ikke kommer meg. Dårlige dager er “hverdagskost” for kroppen min, og jeg har hatt dårligere perioder før. Denne gangen har det imidlertid føltes litt annerledes, og jeg har blitt engstelig for at jeg må innstille meg på å stå over enda mer av det som er morsomt og fint i livet. Det har kommet advarsler fra andre som har ME. MEdmennesker som har erfart at de ikke “kommer seg” etter belastninger og anstrengelser, men blitt varig dårligere.

Jeg elsker å være aktiv, men kroppen lar meg ikke få lov. Hodet vil liksom så mye mer enn det kroppen klarer. Med ME blir man sykere av aktivitet, og jeg må betale for aktiviteten med mer utmattelse. Det eneste jeg har “gjort” i løpet av de siste dagene, er å ha min yngste datter på middag (som min samboer laget) og å kjøre henne til flyplassen. Det førte til mer sengeleie. Ellers har min eneste rekreasjon bestått av turer ut på terrassen i voksiposen min.

Jeg tar tiden til hjelp, smører meg med tålmodighet, justerer forventningene mine. Energiøkonomisering står på planen. Så lenge det er liv, er det håp!

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link

13 kommentarer
    1. Huff, jeg håper virkelig ikke at du har overanstrengt deg for mye nå. Det er jo det som er så himmla vanskelig, å balansere riktig. For vi vil jo mer enn vi kan.
      Tenker på deg, og ønsker at alt går godt. Hvile masse nå, og la alt annet være ♥
      Klem ♥

      1. Ja, det er supervanskelig å balansere riktig. Også fordi form og tåleevne kan variere veldig fra dag til dag og fordi man har gode og dårlige perioder. Tusen takk for gode tanker, Eva. Returklem ❤️

    2. Ønsker deg at formen må stige. Ikke godt når energien er så fraværende. Ellers las jeg meg opp og tenker at det er mye som kan tappe en. Prosesser som ikke er lette. Varm klem <3.

      1. Tusen takk 🥰 Du har nok rett i at det er mye som kan tappe en for energi, og kanskje har prosesser vært mer krevende enn jeg har trodd og egentlig vil innrømme. Returklem 💖

    3. Uffda, kjære deg.. håper virkelig at dette er noe som er forbigående. Krysser alt jeg har av fingrer & tær for deg, og sender over en haug med positive tanker og energier 💖 Klemsiklemz

      1. Åh, så snilt! 🥰 Liker at du krysser fingre og tær, og sier hjertelig takk for positive tanker og energier! Venter spent på å motta energiene spesielt! Returklem 💖

    4. Huff, det håper jeg da virkelig ikke. 😳 Nå må du bare ta tida til hjelp, så tror vi på at du kommer deg igjen. ❤️
      Vi må nok ikke tøye strikken for ofte…
      God klem fra meg! 🥰❤️

      1. ❤️ Ja, må ta tida til hjelp, og legge inn et enda lavere gir enn det jeg har brukt til nå. Får håpe det gjør susen. God klem fra meg til deg 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg