Fuglene våre krangler

Herr og fru spurv

Samboeren min ville nok ikke vært helt enig i at det er fuglene “våre”, siden han helst hadde sett at de ikke bodde rett utenfor stuedøra vår. De sitter ofte oppe i takrenna og speider utover riket sitt, og da hender det at de dropper litt fuglebæsj ned på terrassegulvet, eller på sofaen ute. Noen ganger krangler de dessuten så fjærene fyker.

Men de er jo skikkelig søte, og jeg synes det er koselig at de har lyst til å bo hos oss. Det er ikke alle bymennesker forunt å ha fugler rett utenfor stuevinduet. Kanskje de liker solsikkefrø? Jeg har lurt litt på hvordan jeg skal klare å smugle mat ut til dem uten at Bjørn merker det. Når vinteren kommer, blir det vanskeligere for fuglene å finne mat, og jeg vil jo så gjerne at de skal ha det bra. Men samtidig må jeg passe meg så ikke Bjørn blir sur og jager dem ut av huset sitt. Inntil videre har jeg overtalt han til å ikke tette igjen hullet opp mot taket der de holder til.

 

 

I går var det tydeligvis en krangel på gang oppi takrenna. Vi hørte krafsing, og med ett kom det små, hvite fjær dalende ned foran vinduet. Kanskje ble det trangt om plassen for de to småtassene, for plutselig fløy de ned til gelenderet, den ene etter den andre. Snart fløy den ene videre, mens den første ble sittende på gelenderet ganske lenge, kanskje for å slikke sine sår. Det så ut som den hadde blitt tusket litt, og hadde bl.a. fått nappet ut fjær ved et øye. Men kanskje bitt fra seg også, for den hadde fortsatt fjær i nebbet.

 

I dag har jeg vært på fugletitting. Tok med en gardintrapp ut på terrassen, og klatret opp for å kikke i hullet der de bor. De har bodd seg inn litt mer siden i vår, så jeg. Samlet sammen mer gress og strå for å gjøre det lunt der oppe. Den ene fuglen fløy ut idet jeg åpnet terrassedøra, mens den andre satt igjen i huset sitt og skulte tilbake på meg. Om du zoomer inn på midten av det nederste bildet, ser du den kanskje?

Her er et innlegg jeg skrev i vår da jeg oppdaget av vi hadde fått småfugler som leieboere: Nye leieboere 

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

Link til blogginnlegg på Facebook.
Link til innlegg på Instagram (story).

14 kommentarer
      1. Det er kanskje ikke så uvanlig at fugler krangler. Sikkert om den beste plassen eller den beste maten… 😀 Solsikkefrø skal bli! 😉

    1. Jeg synes det er sååååå koselig med småfuglene.🥰🤩Musikermannen er ikke like begeistret over alle frøene som ligger rundt omkring etter dem, men så lenge jeg fjerner dem selv så holder han fred.🙈
      Det er veldig koselig underholdning og jeg gir meg ikke med å mate dem.🤗😅
      (Du får lure ut noen tørre brødskalker til dem🤫)

      1. Hihi, bra at musikermannen aksepterer sin kones “nykker” 🤗 Må bli litt luring fremover her, ja. Og jeg skal bli flinkere til å fjerne etterlatenskapene også 😊

    2. Koselig med fugler! Jeg ville virkelig mata di – i smug……! Skal snart henge opp fuglemateren min her – så kan jeg sitte i sofaen og kikke på dem! Koooos! God klem <3

      1. Skal nok klare å mate i smug, ja. Bæsje gjør de jo uansett 🤗 Blir koselig til deg når fuglemateren din er på plass 🥰

      1. Det er lettere i Spania, der de holder seg på taket og bæsjer der 😀 Har hatt en runde ute med kost og brett for å samle opp de små “markene” på terrassen i dag 🤗

    3. they are lovely birds and look really well fed ☺️ I’m sure even birds argue sometimes. It’s nice when birds come to your garden and I really love to watch them. They will be very happy to get lots of food when the winter sets in 😊

      1. Yes, obviously there is enough food for them in the area at this time of the year, but I will make sure they are properly fed during the winter as well 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg