Her bor og studerer dattera mi

Stine og Skage på Politecnico

De siste dagene har jeg skrevet mye om Italia og opplevelser i og rundt Milano. Det jeg ikke har fortalt så mye om, er grunnen til at jeg dro til Milano. Det er her den eldste dattera mi og kjæresten bor og studerer. De studerer begge på NTNU i Trondheim, og dette fjerde året er de utvekslingsstudenter på det kjente universitetet Politecnico i Italia. Til høsten er de på plass i Trondheim igjen.

Croissant og kaffe/te til frokost. Ser du min croissant?
Gubber samles ved fontenen søndags morgen
Bebyggelsen rundt fontenen

Dattera mi og samboeren hadde studiedag mens jeg hadde hviledag. Noen ganger tar de en avstikker innom en kafé på vei til universitetet. Mange italienere gjør det. Tar en kaffe og en croissant på vei til studiested eller jobb, og deretter en ny frokost litt senere. Jeg ble fristet til å bli med Stine og Skage, og ville samtidig følge dem for å se Politecnico Bovisa, hvor de til daglig studerer. 

På vei til Politecnico
Skoleveien

Jeg hang litt etter. Hadde ikke like mye futt og energi som de unge. Det er beundringsverdig at de satte av hele søndagen til å sitte på biblioteket (lesesal) og studere. Jeg var glad for å ta livet med ro i leiligheten deres i mellomtiden. Det ble flere kopper te og noe veldig godt å spise!

Ett av byggene for Politecnico
Her sitter studenter ofte for å spise lunsj
Kunst utenfor Politecnico
Boligblokk ovenfor Politecnico

I tillegg til kaféer i nabolaget, er det flere restauranter i nærheten. Vi var på en super fiskerestaurant i gata der de bor. Kokken på den Sicilianske Ristorante Naxos klarte fint å lage en smakfull fiskerett til meg uten allergener og vondt-i-magen tilbehør.

Ristorante Naxos
Hovedrettene, og menyen var kun på italiensk
Skikkelig kul wine cooler
Nam!

De neste bildene er også fra nærmiljøet til Stine og Skage. De var heldige som fikk leilighet her, så nært både universitet, tog, buss, butikker mm. Du leste kanskje om hvordan de fikk leie denne leiligheten? Hvis ikke finner du dette innlegget her: Hele Italia på hodet. Jeg er evig takknemlig til min italienske tai chi-mester Bolaffio for at han trakk i noen tråder slik at det ordnet seg med denne leiligheten! Hun som eier leiligheten har trent hos Bolaffio tidligere. Da studentene oppdaget mugg på veggene på et av rommene i leiligheten, var det muligens Bolaffios gode rykte som gjorde at en maler dukket opp veldig raskt. Maleren kjente også Bolaffio fra karatemiljøet. 

Gatebilde i Bovisa-området
Gata vi trasket frem og tilbake hver dag
Koselig område
I leiligheten hos Stine og Skage, som disket opp med spennende og gode middager!
Jeg har kost meg med å ta oppvasken
Gjesterommet mitt mens jeg var på besøk
Det regnet innimellom
Her kommer ingen inn uten nøkkel
Mye blokkbebyggelse
God utsikt
Leikeplass i nærområdet

Til slutt får du servert noen klesvaskbilder fra nabolaget til studentene. Det er BforB som har gjort meg oppmerksom på hvor kule slike bilder kan være. Bilder med klesvask sier jo også mye om hvem som bor i hus og leiligheter. 😊

Hus og klær
Hus, klær og folk
Mer klesvask til tørk i finværet

 

HER finner du informasjon om bloggtreffet første helga i juni.

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

8 kommentarer
    1. Kjekt å se alle de flotte bildene og flotte beskrivelser til – For en fin opplevelse de får dere nede dette året! Og kjekt for deg å kunne ta turen dit å besøke de og få fine opplevelser sammen 🙂

    2. Takk for at jeg har fått innblikk hvordan du har det der og boforhold. Hyggelig med leiligheten og samværet med dim datter og kjæresten hennes.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg