Hvilken ulv gir du mat?

Denne ulven “traff jeg” i en dyrehage i det gamle Tsjekkia i 1991

Hvilken ulv gir du mat? Ifølge en legende forklarte en bestefar sitt unge barnebarn om indre konflikter ved hjelp av følgende metafor:

Tenk deg at du har to ulver i en forferdelig slåsskamp inni deg. Den ene ulven er full av ondskap, hat, sinne, sorg, anger, stolthet, arroganse, grådighet, løgner, skyldfølelse, selvmedlidenhet, falsk stolthet, overlegenhet og egoisme. Den andre ulven er godhet, glede, kjærlighet, fred, håp, sinnsro, sympati, empati, snillhet, generøsitet, ærlighet, trofasthet, medfølelse, velvilje og glede.

Da den unge gutten har tenkt seg litt om, spør han bestefaren: “Hvilken av ulvene vinner”. Bestefaren svarer: “Den som du mater”.

På samme måte som ulven vi mater er den som vil vinne, vil følelser og tanker inni oss som vi gir næring til, ta mer plass og vinne. Noen av menneskene som kommer inn i livet vårt, vil gi mat til den onde ulven, noen vil gi mat til den gode ulven. Vi kan velge hvem vi lar mate ulven inni oss.

 

På denne dagen for fire år siden skrev jeg dette:
Synes du jeg fremhever meg selv?/Do you think I promote myself?

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min:  https://www.facebook.com/MEogMEning/

15 kommentarer
    1. Dette var en kjempeflott metafor som din bestefar fortalte 🥰

      Takk for at du delte dette, og det er så viktig å tenke over.

      Jeg er den som vil mate den god ulven, for det er den ulven som har noe å gi til oss mennesker 🥰🥰🥰

      Ønsker deg en superfin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Jeg tenkte nok at du er ei som vil mate den gode ulven 🥰 Ønsker deg også en super mandag! ❤️
        (PS. “én bestefar, men ikke min)

    2. Jeg vil fore deg med godhet, glede og kjærlighet, selvfølgelig! Vi har alle mer enn nok av negativitet i våre liv, mye pga sykdommen vår og all uvitenhet vi møter. Selv har jeg valgt bort mennesker som har negativ innvirkning på livet mitt og gjør meg deppa! La oss heller fylle livet vårt med positive egenskaper! 💝💝

      1. Du er snill og god, Astrid 💝 Noen mennesker kan vi velge bort, noen velger bort oss. Uansett er det vel en mening med det. Ja, til mer positivitet! 😊

    3. Viktig innlegg, og noen ganger forer jeg nok feil ulv, og det er bare meg selv jeg drar ned.
      Å velge bort mennesker, kan være både enkelt, og vanskelig. Det kommer an på hvor nære de er ☺️
      Fint innlegget du linket til også 😍
      Jeg fremhever meg selv altfor ofte, men det er en personlig blogg, og da blir det lett sånn. Håper bare jeg ikke virker veldig skrytende og høy på meg selv. 😁
      God klem ❤️

      1. Det er nok mest oss selv vi drar ned når vi forer feil ulv, ja. Absolutt mye vanskeligere å velge bort de som vi har nære relasjoner til, som familie og kollegaer. Vi får mye trening på både jeg og meg, og det er jo litt bevisstgjørende også. 😉 Klem til deg ❤️

    4. Dette er så sant! Å gi oppmerksomhet til det vi vil ha mer av er en god metode. Selv om det kan være vanskelig innimellom 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg