Jålebukken kom tilbake

Svarttrost med leucisme (?)


Jeg har tidligere i bloggen skrevet om fugler som svusjer forbi her oppe i høyden eller mellomlander på taket. I det siste er det en helt spesiell liten fugl som har begynt å komme på besøk, og i går kveld kom jålebukken tilbake igjen. Han liker å sitte og vippe med stjerten, virre litt frem og tilbake og vise seg frem. Den virker litt nysgjerrig på oss, og jeg tenker litt på den som “min fugl”. I fjor sommer var det en annen liten svart fugl som stadig kom innom og satt på den nærmeste pipa, en fining med oransje nebb. Tror det var en svarttrost også. Årets svarte fugl er litt mindre og har svart nebb, men er hvit på stjerten. Den snakker (kvitrer) også på et annet språk enn den som var fast innom i fjor.

Det er ikke så lett å få tatt bilder av denne jålebukken, siden den blir skremt når jeg kommer for nært. Men noen har jeg fått. Ser du hva slags fugl det er? Jeg sendte bildene til ei venninne, som mener det kan se ut som en svarttrost med leucisme, altså noe redusert pigment i fjærdrakten. Det er visstnok sjeldent å se. Men hun påberoper seg ikke å være fugleekspert, er ikke sikker. Fins det noen ornitologer eller fuglekjennere der ute som klarer å bestemme fuglearten ut fra bildene?

 

Svarttrost med leucisme (?)
Svarttrost inn for landing på pipa
Svarttrost med leucisme (?) på nabopipa

 

 

Her er forrige innlegg om fuglelivet utenfor stuedøra mi: Kamikazefly og nytt besøk 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

6 kommentarer
    1. Sannelig ikke godt å si.😊
      Jeg har bare sett sorte svarttroster, jeg.
      Det finnes jo så utrolig mange forskjellige fuglearter og jeg har mest kontroll på de vi har rundt oss her, men det er sikkert noen andre som har peiling.🤗
      Nyt søndagskvelden med fuglekvitter.☀️

      1. Godt gjort at du har oversikt over de som oppholder seg i området rundt dere også 😊 Jeg har søkt litt på nettet, men ikke funnet “min” fugl der. Artig om noen vet sikkert. I mellomtiden nyter jeg fuglekvitter, ja. Har oppholdt meg inne i dag, men nå er det endelig perfekt utetemperatur 😁

      1. Kanskje får jeg aldri et sikkert svar, men det spiller ingen rolle, for det er uansett koselig at fuglen kommer innom på besøk. Tusen takk 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg