Jeg gir opp pillene

Nå er det like før jeg gir opp pillene, som jeg har brukt siden i fjor høst. Vi er flere med ME som prøver ut høydose B1 sammen med en del andre kosttilskudd. En del sier at de opplever å ha fått et nytt liv, at de har blitt betydelig friskere, har mer overskudd og klarer mer i hverdagen. Jeg har vært motivert av fremgangen og den positive effekten mange har hatt, og det siste året selv prøvd ut ulike B1-typer og økt disse dosene, samt kombinasjoner og doseringer av de ulike andre tilskuddene som er anbefalt.

Etter å ha gått på pillecocktailen i noen uker, syntes jeg at jeg merket at jeg var mer utholdende mentalt. For eksempel kunne jeg sitte med pc-en lenger enn tidligere før jeg ble utmattet. Jeg syntes også at det lettet litt i tåkehodet og jeg følte jeg konsentrerte meg bedre. Fysisk har jeg ikke hatt noen merkbar effekt av dette pilleregimet. Dessverre.

 

Jeg faser ut pilleinntaket

 

På samme måte som jeg innførte ett og ett av kosttilskuddene for et år siden, kommer jeg nå til å “seponere” eller fase ut det ene etter det andre. Glutation, d-ribose, acetyl-l-karnitin og kreatin har jeg allerede sluttet med. De neste pilleglassene som får stå igjen uåpnet i skuffa fremover blir lecitin, B1, B12, folat, kalium, NAC og glycin. Jeg satser på å trappe ned trinn for trinn, for å unngå at overgangen evt. blir unødvendig stor for kroppsmaskineriet.

Men det er noen jeg vil fortsette med også. Balanseoljen (omega 3 og D3) er fortsatt prioritert. Den er bl.a. betennelsesdempende. Dessuten trenger jeg tilskudd av vitaminer og mineraler som vi ikke får nok påfyll av gjennom et normalt kosthold, og der har jeg et multitilskudd som heter X-tend. Kalsium og magnesium skal jeg fortsette å tilføre kroppen også. Og i tillegg medisiner, og noe jeg kaller “sølevannet mitt”, for mage og tarm. Her finner du et tidligere innlegg om sølevannet mitt: Sølevann for god helse

Nå blir det spennende å se fremover om jeg merker noen endring på kropp og hode uten alle disse tilskuddene. Jeg aner ikke om det vil få noen konsekvenser i forhold til ME-symptomer i det hele tatt. Det som er sikkert, er at jeg vil merke det på lommeboka. Jeg kommer til å spare flere tusen kroner i måneden. Om jeg får negativ “effekt” fremover, vil jeg nok vurdere å begynne med pillecocktailen igjen etter noen måneder.

 

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

Link til blogginnlegg på Facebook.
Link til innlegg på Instagram (story).

16 kommentarer
      1. Ja, og jeg forbereder meg på spenningen 😊 Har trodd mange ganger at jeg kan være på rett vei, og tatt feil, men det blir uansett interessant!

    1. Som også Helene sier, så skal det bli spennende å se hvordan kroppen din reagerer. Synd at du ikke hadde den effekten av coktailen. Håper du får en fin tirsdagskveld, klems 🤗

      1. Ja, det blir det, og jeg skal prøve å legge merke til evt. endringer. Jeg kommer også til å følge med på hvordan det går med andre som går på pillecocktailen, og om de finner andre doseringer som virker bedre. 😊 God kveld, og god natt fra meg til deg 🤗

      1. Jeg hadde håpet at pillene (medisinsk dose av B1 og mange andre kosttilskudd) kunne gjøre meg friskere, men når ikke det skjedde, har jeg kommet til at det er best å kutte dem ut 🙂

    2. Det blir interessant å se hvordan det går.
      På Balderklinikken er de veldig opptatt av at jeg skal ha vitaminnivåer som ligger over gjennomsnittet på referanseskalaen og jeg tar ofte nye blodprøver for å sjekke nivåene.
      Jeg bruker et høykonsentrert d-vitamin (svindyrt!) jern, B-12, zink og multivitamin. For stoffskiftet er det viktig at alle vitaminer er i balanse og det kan jeg tenke meg det er for deg også.👍🏻 Du får følge godt med hvordan du føler deg og sjekke nivåene innimellom.
      Det er jo også dumt å kaste penger ut av vinduet på ting som ikke fungerer.😅

      1. Ja, det skal bli interessant. Trapper ned nå og skal ta de siste B1-dose i morgen. Så får vi se hvordan det går. Jeg var på Balderklinikken for noen år siden til utredning. Det ble tatt massevis av prøver, og det ble et par svindyre turer ned til Oslo, men jeg fikk egentlig ingen gode råd. I ettertid har jeg hørt at vi med ME også skal ligge i de øvre grensene av verdier på vitaminer og mineraler, siden kroppen ikke tar de opp like godt som hos friske. Kanskje jeg bør fortsette med B12 også, og folat, siden folat hjelper på opptak av B12. Skal vurdere nye blodprøver på nyåret. 🙂

    3. Ikke lett det der med piller og ikke minst hva det koster. Vi skal jo ikke ha for mye av noe heller. Krysser fingrene for at du fikser det ute også. Interessant! Lykke til 🙂

      1. Nei, det er sant. Vi skal jo heller ikke ha for mye av det gode. Jeg har tatt blodprøver hos lege for å følge med på verdier, men egentlig har legen sagt at jeg tar alt på eget ansvar. Tusen takk! 🙂

    4. Ikke enkelt å finne ut hva som hjelper. Og om du ikke føler det hjelper, så er det bedre å prøve andre ting. Koster mye!
      Du er flink som prøver forskjellig.
      Spennende å høre etterhvert 🙂 God fredag! Klem ❤️

      1. Føler jo at det hjelper mentalt, men er ikke sikker… Så skal prøve uten nå en stund, og så får jeg se. Tror jeg skal prøve med strengere hvileregime fremover i stedet…

    5. Hei🙂
      Kunne du sendt meg en link til sølevannet ditt? Jeg har også ME, og jakter på ting som kan gjøre meg bedre

      1. Hei Inger 🙂 Ja, selvsagt. Du finner og bestiller det enkelt fra f.eks. iHerb. Der kaller det det ION gut support, mens noen firma også kaller det Restore. For min del merker jeg at mage og tarm har det bedre, og jeg er ikke så tett i bihulene lenger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg