Jeg har fått kreft

Nye hindringer på stien

På den skumleste dagen av alle, Halloween, fikk jeg den skumle beskjeden. Jeg har fått kreft. Da legen ringte, skrudde jeg av komfyren og satte meg i sofaen. Nå er det alvor, tenkte jeg, og det var det. Legen hadde fått svar på føflekkprøven (biopsi) som ble levert inn for ca. seks uker siden. Malignt melanom. Jaha, jeg visste hva det betydde. Ondartet hudkreft. Jeg har jobbet på St. Olavs Hospital som lærer i mange år, og en del medisinske ord var der en del av hverdagen. 

Det har jeg ikke prøvd før, så det kan jeg vel prøve, tenkte jeg etter telefonsamtalen med fastlegen. Jeg regner med at det skal gå helt fint, og orker ikke kaste bort tid på å bekymre meg. Bekymringer fører ikke noe godt med seg, og de vil uansett ikke ta bort kreften. Det eneste som kan gjør det er en kirurg med en kniv.

Det tok bare en halv time fra fastlegen min fikk svar på føflekkprøven før hun ringte meg og informerte om prøvesvarene. Da hadde hun allerede sendt henvendelse til og gjort avtaler med St. Olavs Hospital. Den lille hudbiten min som det er funnet kreft i, er ikke stor. Likevel regnes dette som en hastesak, og jeg forstod det slik at St. Olavs vil ha meg inn i løpet av sju dager. Her skal ingen forsinkelser skje!

Legen kunne informere om at mitt maligne melanom er svært begrenset (liten). Det er oppdaget “kjempetidlig”. Noe som faktisk er takket være henne. Jeg skulle egentlig bare fryse bort ei vorte på overarmen, og hadde ikke en gang lagt merke til denne føflekken, som hun oppdaget og forsynte seg grovt av. Takk og pris for hennes oppmerksomhet!

Hun sa flere ganger at det er en fordel at føflekkreften er oppdaget så tidlig, noe som jeg antar gir bedre prognoser. Da har kreften kanskje ikke rukket å spre seg så mye enda. Jeg vet imidlertid at føflekkreft kan være en slem kreftform. Jeg husker at det i sykehusmiljøet ble sagt at det gikk greit om man fikk kreft i én føflekk, men om kreften kom tilbake, var det ingen retur til å bli frisk igjen. Jeg har selvsagt stor tro på at det blir med denne ene! 

De to føflekkene jeg fikk skåret ut fra ryggen i forrige uke, ville jeg fjerne bare fordi de var litt “i veien”. De vil nok ha grodd sånn passe greit til jeg skal under kniven igjen. Men denne gangen kommer de, i følge fastlegen, til å ta ca. 3 cm frisk hud på hver side av det fjernede melanomet (og under?) har vært, så det blir betraktelig mer “grundig”. Siden det ble antydet en så pass stor fjerning av hud, antar jeg at melatonet er ganske hissig, men jeg vet egentlig ikke. Muligens er det bare en advarsel til meg. En plastisk kirurg skal få gjøre jobben, og deretter er jeg forhåpentlig kvitt kreften for all ettertid! 

Malignt melanom er altså føflekkreft. Melanom er den kreftformen som øker mest i Norge, og det siste tiåret har det vært en tidobling. Denne kreftformen kan oppstå i normal hud, men hos meg har den oppstått i den føflekken jeg skrev om her i bloggen i dette blogginnlegget.

Jeg har alltid sagt at hvis jeg noen gang får kreft, må det bli hudkreft. Jeg har alltid vært glad i å sole meg, og da jeg var ung, var jeg rå til å holde ut i solsteiken! Jeg elsket å ligge på ei solseng i et varmt land. Syntes at faktor 6 var i overkant mye, så gikk gjerne ned til sololje med faktor 4 siste del av ferien. Solbrenthet var jo bare et forstadium til å bli brun, tenkte jeg da. Grøss og gru! Jeg har skjønt det slik at det kan være mer “farlig” med overdreven soling mens man er ung, enn senere i livet.

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min: 

https://www.facebook.com/MEogMEning/

77 kommentarer
    1. Seks uker for å få svar på en biopsi er altfor lang tid. I Spania kommer svaret før det har gått en uke.

      1. Jeg fikk beskjed om at det kunne “ta tid”, så tenkte ikke over det. Ei uke høres veldig raskt ut. Leste din historie på Messenger. Godt å høre at det gikk bra med deg! 💕

      1. Tusen takk! 💕 Jeg tror det kommer til å gå bra selv også, til tross for at selve diagnosen ikke inneholder positive vibber.

    2. En skremmende beskjed å få, og godt det ble oppdaget så tidlig. Du skal nå ha ditt du også 😳❤️
      Flott at det blir tatt på alvor, og at du kommer raskt til behandling.
      Og fint du klarer å ikke bekymre deg, det hjelper så lite. Du klarer dette også, og skal bli bra igjen
      Gode klemmer igjen til deg 🥰❤️❤️

      1. Jeg ble kanskje for lite skremt… Det er en slem diagnose, og jeg er glad jeg får rask behandling. Forhåpentligvis er det ikke spredning til andre steder. Det er i alle fall bortkastet tid å bekymre seg, og jeg velger å tenke positivt. Tusen takk for alle dine gode glemmer, de er gull verdt! 🥰❤️❤️

        1. Må prøve å få til en skikkelig klem snart 🥰 Like greit å ikke bli bekymret….det legger ikke en alen til livet ditt, og gir ihvertfall ikke glede på tross av. ❤️

    3. Oi, dette var alvorlige saker. Føflekkreft er ikke bare bare. Men du tar det hele med en avvæpnende letthet, selv om du sikkert kjenner på noen bekymringer innabords. Så bra at det ble oppdaget tidlig, og at du tar det så fint. Vi satser på at dette går bra 🙂

      1. Det er veldig sant, føflekkreft er ikke bare bare. Men jeg velger å tro at det vil gå bra, ikke dukker opp flere celler som deler seg i hytt og gevær! Jeg har ro på at det går bra siden det ble oppdaget tidlig, sånn at kreften blir fjernet og jeg får sikkert oppfølging også. Mulig jeg blir enda mer forsiktig med soling heretter, kjører ut markisa når du kommer! 😉

    4. Da sender jeg mange gode tanker og tenker at dette ble oppdaget veldig tidlig. Så satser på at dette går veldig bra. Bra de følger med de som jobber på slike steder. De tok tak i det med en enste gang.
      Klem herfra til deg <3

    5. God bedring til deg. ❤️
      Du tar det bra, synes jeg, men det er vel ikke helt lett ikke å bekymre seg…
      Godt det ble oppdaget tidlig og at vi har et godt helsevesen!

      1. Tusen takk 🥰 Nja, noen tanker går gjennom hodet, men ingen bekymringer. Ja, supert at det ble oppdaget tidlig, og jeg har tiltro til helsevesenet. 🙂

      1. Tusen takk for alt det gode du sender meg, Helene! 🥰 Det har kommet frem! 😉 Klart jeg kommer meg gjennom dette! Fins ikke annet alternativ. 😉

    6. Å herregud!! Kreftdiagnoser er jo alvorlig og ikke minst skremmende uansett type!
      – Etter å ha fått summet meg litt, og kommet sånn noenlunde til sans og samling, har jeg jo i løpet av mine nær 15 år som hudterapaut sendt noen klienter til legeundersøkelse etter å ha oppdaget ting i huden som har pekt klart i den retning. – Og blant disse, var det også et par-tre som viste seg å være av den aggressive sorten, men som gikk helt fint å bli kvitt pga at det ble oppdaget på et så tidlig stadium. Ergo er jeg så sikker jeg kan få blitt på at dette her skal gå helt fint også for deg.. Årsaken til at hudkreft blir livstruende, er nesten utelukkende at den oppdages for sent, da de første tegnene gjerne er så bagatellmessig at en ikke ofrer de en tanke.
      Men non the less, trenger du vel neppe meg til å si at det ikke blir noe mer sol på deg uten sun-block fremover, for å si det sånn <3

      1. Fff, ja, i si ordet kreft er som å banne i kirka… Men omtrent halvparten av oss får kreft før eller senere. Kanskje er denne lille skumlingen min tildelte bit. Eller forhåpentligvis, kan jeg vel si, sånn at det ikke blir flere “utgaver” senere. Med din bakgrunn har du tydeligvis erfaring med å se an hud og hva som skal være der og hva som evt. kan være malignt. Godt å høre det du sier om at du tror det kommer til å gå fint for meg. Jeg får nok ingen garanti fra noen, men uansett fint å høre hva slags gode vibber folk har.
        Nah, sun-block er jeg skeptisk til. Når man blokkerer ut sola helt, legger kremen seg som et lokk oppå huden og slipper heller ikke ut noe (varme) FRA huden. Tenker også på alle stoffene en sun-block (og solkremer for øvrig) inneholder, og at ikke alt nødvendigvis er bra for oss. Men det fins helt sikkert veldig gode typer! Skygge blir det derimot betraktelig mer av! 😀

    7. K-ordet er alltid ubehagelig. At det ble oppdaget «kjempetidlig» iflg lege, gir jo veldig gode odds! La oss fokusere på at odds forblir der, når utredning/behandling fortsetter.

      Denne kreftoverleveren sender deg det jeg har av gode tanker i tro på at dette vil gå bra 🥰. Godt å tenke på at du har en ved din side, for kanskje må vonde tanker også få lov å få en plass og et utløp langs veien.

      Diger klem fra meg 🤗

      1. Fint å høre at du er en kreftoverlever ❤️ Heldigvis er prognosene for å overleve de aller fleste krefttyper store i dag, ikke uvanlig med 95 %. Tusen takk for gode tanker! 🥰 Ja, godt å ha en ved sin side, om det skulle bli nødvendig med vonde tanker også. Selv om jeg tviler på at det skjer, optimist som jeg er. Tusen takk for den digre klemmen, den varmer! God klem tilbake til deg 🥰

    8. lykke til!! Vet hvordan du har det akkurat nå for jeg har vært gjennom det samme for ca 10 år siden og det har gått bra!! Ble oppdaget ved en tilfeldighet, hudlegen fjernet den “for sikkerhets skyld” og noen dager etterpå kom sjokk beskjeden. Og ja…bare få dager senere ble det op på universitetsklinikken med stor “sikkerhetsavstand” rundt, dvs det ble et stort sår. Heldigvis var det ikke spredning men ble sjekket 2 ganger året over fem år. Selv har jeg aldri ligget pal i sola fordi jeg er en meget “lys type” som blir solbrent så da;-) men vet at endel medisiner kan øke faren for nettopp denne typen kreft.
      Tenker på deg! Alt godt!

      1. Tusen takk, Anne! 🥰 Så fint at du forteller din historie, siden du har vært gjennom det samme. Jeg har forstått det slik at de vil ha “god sikkerhetsavstand” (margin til frisk hud) hos meg også, og de skal gjerne få ta så de er helt sikre! Forhåpentligvis gror såret greit etterpå. Det har ikke grodd så bra etter føflekken som ble fjernet, og kanskje har det noe med celledeling å gjøre? Uansett blir det nok helt bra nå. Kjekt å høre at du har hatt oppfølging regelmessig i ettertid! Jeg fikk høre fra hudlege som ung at huden min tålte sola godt, og blir lett brun. Men man skal jo ikke bli dumdristig av den grunn… Interessant det du sier om at en del medisiner kan øke faren for denne typen kreft. Det må jeg sjekke mer rundt. Tusen takk, og takk for fin og nyttig kommentar! ❤️

    9. Hau, det der er et jordskjelv. Når de sier det er tidlig og har gode prognoser, så ER det slik! Og kreftoppfølgingen er etter min erfaring rimelig effektiv og “på” i forhold til oppfølging av flere andre diagnoser. Mitt maligne melanom ble operert bort i februar i fjor. 9 dager etter diagnose. Det samme ble spredningen til lymfen. Og i dag anser jeg meg som melanomfri “til det motsatte er bevist”. Selv om jeg på grunn av ms-sykdom ikke har fått den immunterapien de vanligvis bruker på slike som meg. Spør og snakk om bekymringer og andre sykdommer du har så de kan tilpasse oppfølgingen. Kanskje du slipper den runden hvis de ikke finner spredning til noe annet sted enn der “modersvulsten” satt.
      Dette går bra! Heia!

      1. Jordskjelv, ja, det kan vel fort oppleves sånn! Jo, jeg vet at det vanligvis er gode prognoser når det er oppdaget tidlig, og bra er det. Men samtidig blir jeg bittelitt skeptisk når de bedyrer at det er så viktig, for prøver de å overbevise meg om at noe er sant for å trøste meg og ikke gjøre meg mer skremt eller bekymret, fordi krefttypen er skikkelig aggressiv? Jeg er ikke av typen som bekymrer meg, eller har katastrofetanker, men jeg KAN ha god fantasi og se sammenhenger der det ikke er meningen at jeg skal se det… Jeg har jo selv sittet på den andre siden av bordet og sagt at “dette kommer til å gå bra”, “oppdaget tidlig” og “legene er så dyktige”. Det er godt å høre at ditt maligne melanom ble operert bort og spredningen til lymfen i tillegg! Ble spredning til lymfen oppdaget i samme slengen? Det som kan være skummelt når man opererer bort en “modersvulst”, er at kreftceller da kan begynne å formere seg et annet sted i stedet, så oppfølging er viktig. Klart det går bra! Tusen takk! Heier på deg også! ❤️

        1. Jeg fjernet modersvulst og satelittspredning i området rundt samt vaktpostlymfekjertel (den nærmeste lymfen) samtidig. At det var spredning til lymfekjertelen ble oppdaget da den ble undersøkt etter operasjon, og jeg ble scannet for videre spredning med en gang. Det var det ikke og det er ikke funnet videre spredning av melanom etterpå!

          1. Takk for at du deler! Dette var interessant, fordi det handler om lymfene. Og noe jeg vil skrive meg bak øret. Så utrolig bra at det ikke er funnet videre spredning av melanom i ettertid!!! ❤️

            1. Bare spør om du lurer på noe. Jeg er pasient og kjenner kun min krefthistorie, men erfaring kan jo deles 😉

    10. Det var en trist nyhet, men det positive er at nå er det blitt enormt flinke på behandling, og ekstra posetivt at det fant ut av det tidlig. Jeg har måtte fjerne mye av et bryst på grunn av mistenke om kreft, og har også gått månes vist å ventet på svar på to andre krefmistanker. Den ene sa legen rett ut at jeg bare måtte innstille meg på at jeg hadde det, uten at det var svar på prøvene. Det er veldig tungt. Men det har gått veldig bra med meg, og det gjør det med deg også 💕💕💕💕💕💕💕💕

      1. Det er ingen god nyhet dette, nei, men jeg har tiltro til at legene kommer til å gjøre en god jobb! Ja, heldig at kreften ble oppdaget tidlig, og jeg er ganske overbevist om at det kommer til å gå bra ❤️ Huff, så fælt at du måtte fjerne deler av et bryst pga. kreftmistanker. Jeg trodde ikke legene gikk til slike innhogg basert på mistanker. Og de var ikke nådige i sine tilbakemeldinger til deg heller! Sender deg masse gode vibber og styrkeklemmer, for det tror jeg du trenger 🥰 Tusen takk! 💕💕💕

    11. Klart det er en tøff beskjed å få. Men bra du hadde en oppmerksom lege ja og godt at det ble oppdaget tidlig! Og at du har kort ventetid på behandling. Vi tenker på deg og god klem herfra fine deg <3

    12. Masse, masse god bedring. Krysser fingre for at dette er “den ene”! Takk Gudene for at det er oppdaget så tidlig. “Kjenner deg” jo ikke, annet gjennom bloggen din, men synes jo det er leit, alltid, når slike beskjeder må mottas. Jeg heier på deg!

      1. Hei Live 🙂 Tusen takk for kryssing av fingre! Kryss beina også, om mulig 😀 Ja, håper at dette er “den ene”! Vi “snakkes” på bloggvis! 🥰

    13. Kjæreste Kari. You’re awesome! At du deler forteller om stor styrke, og samtidig blir det lettere å bære når man ikke er alene om det.
      Det vet du jo sot om. Glad på dine vegne for at du står sterkt i deg selv og har gode mennesker rundt deg. Så er jeg glad for at Gryende, Anne og MorsMiddag hjelper til å sette dette i det sporet de skal: Dette går bra! Klem og klem og klem

      1. Tusen takk, herlige Monica! 🥰 Ja, jeg føler at det har vært nok hemmelighold i livet mitt. Det er godt å få dele og være åpen. Nå er det ikke akkurat sånn at jeg har fått en skambelyst kjønnssykdom eller noe lignende, og dette er ikke verdens undergang, men uansett er det godt å få lufte at “slik er det”, og det er godt å ikke være alene om det! Tusen takk for klemmer, og herved sendes mange styrkeklemmer i retur! ❤️

    14. Huff og huff!😨
      Du har nå sannelig nok å stri med om ikke du skulle få dette også.😨
      Det høres ut som at du får kjapp hjelp og det er veldig bra!🥰
      Masse styrkeklemmer sendes til deg.😍💕

      1. “Huff”, var akkurat det jeg tenkte også da jeg fikk beskjeden. What doesn’t kill you makes you stronger… Nei, jeg tror ikke alltid på det! Men noe skal man ha, og også negative erfaringer kan ha en hensikt eller mening. Kanskje mange flere blir forsiktige med soling når de leser dette, for eksempel… Tusen takk for styrkeklemmer! 💕

      1. Tusen takk! 💕 Rart å innrømme det, men jeg ble ikke så satt ut. Har liksom god tro på at dette er noe som “går over”, altså etter den lille operasjonen. Tusen takk for gode tanker 💕 Klem til deg

    15. Masse gode tanker om god bedring og lykke til i videre behandling. Kjenner godt på den følelsen, fra da jeg fikk beskjed om at jeg hadde lungekreft. <3

      1. Tusen takk 🩷 Stemmer, jeg husker jo at du var til behandling i Trondheim også. Lungekreft er absolutt ikke noe man spøker med. Regner med at behandlingen hadde en del bivirkninger, men godt å vite at du er frisk nå. 💕

    16. Skjønner at det summer noen tanker. Malingt melanom er ikke å spøke med.
      MEN din ble oppdaget tidlig, ved en tilfeldighet. Det er bra.
      Du har en kreftform det er pakkeløp på. Dvs rutiner på at du skal inn til sykehus i løpet av 7 dager. De har og da en ferdig plan for videre oppfølging, satt av timer i programmet til pakkeløp-pasienter, slik at all unødig venting er ryddet av veien.
      Lykke til, og jeg skal tenke masse på deg.

      1. Tusen takk for gode tanker, merker allerede at de er på vei 🩷 Fastlegen min nevnte pakkeløp i en bisetning, men jeg forstod ikke hva det innebar. Nå vet jeg derimot mer, så takk for info! Ja, det er nok til min fordel at melanomet ble oppdaget så tidlig. 🙂

    17. Hei Kari. Skrekk og gru, for en nyhet å få. Jeg håper at et tidlig inngrep gir det resultatet som du fortjener. Og takk for at dette ramlet ned her hos meg. Jeg er nok ikke noen mester til å springe til legen, men nå skal jeg gjøre det. Har hatt hudproblemer på toppen i flere år og det blir ikke bedre.
      Vi begge har vært gjennom ME. Du er sterk og positiv. Tror at det å ha en vilje og positivitet er viktig i alle situasjoner.
      Beste hilsen fra Gandia 🙏😁🙏🩷🩷

      1. Hei Stein. Koselig med livstegn fra deg! Det skal nok gå veldig bra med meg. Og går det ikke bra, vil det likevel gå bra! 😉 Så bra at dette kan gi deg et puff bak slik at du kommer deg til lege for å sjekke dine hudproblemer. Det er den effekten jeg håper dette blogginnlegget i noen grad kan ha! 😁 Lykke til! Mange hilsener fra kalde Trondheim til vakre Valencia! 🩷

    18. Dette går bra🙏 God oppfølging fra alle instanser gir trygghet 🧡
      Stå deg vel, Kari – og jeg sender mange varme tanker og klemmer din vei ❤️

    19. Uff da, Kari! Det er ingen hyggelig beskjed å få! Heldigvis er det på et tidlig stadium, så jeg krysser fingrene for at det skal gå bra! Lykke til Kari! Jeg skal tenke på deg og ønsker deg alt godt!
      Stor Klæm fra mæ til dæ!

    20. Ønsker deg masse god bedring ❤️ Det går fint med deg. Regner med at når de sier det er tidlig og at det skal gå bra, sp gjør det det. Hadde en venninne med samme. De fikk fjernet den, og har gått helt fint. Hun sitter ikke særlig i sola mer, men er glad i varmen. Jeg har tro på at dette går fint ❤️

      1. Tusen takk, Frodith! ❤️ Godt å høre om venninna di og at det gikk bra med henne! Blir sikkert mer skyggeland for min del i ettertid også. Har en god følelse jeg også. 😍

    21. kan ikke så mye om slikt ser du….
      synes bare det ble litt personlig og den var helst tenkt til Deg;-)
      var ikke klar over at den kom direkte…trodde du må godta først..derfor
      klem

      1. Jeg slettet begge de to forrige meldingene dine, både den lange, personlige og den der du ber meg slette. Har kopiert og tatt vare på den personlige i bloggmailen min ❤️ Der er det bare jeg som ser den. Mange har lagt inn i sine innstillinger for bloggen at de må godta alle innkommende kommentarer. Jeg har lagt inn at jeg må godta bare første gang en ny person kommenterer. Derfor kommer dine direkte. 🙂 Tusen takk for at du deler!!! Jeg setter stor pris på det, og det er veldig interessant for meg å lese om dine erfaringer. 🙂

    22. God bedring, Kari. Dette går bra sjø, men skjønner at du blir skremt av diagnosen og at man gjør seg mange tanker. Tror det er best å ha en positiv innstilling. Man får ikke gjort noe selv uansett.
      Jeg har vært der selv og skjønner hva du går igjennom. Stor klem 🤗

      1. Tusen takk, Gaute! 🥰 Og takk for kommentaren! Er ikke superskremt, men gjør meg selvsagt noen tanker. Satser på at siste rest er borte i løpet av morgendagen etter en kjapp kirurgisk avtale. Jeg tenkte faktisk på deg i forbindelse med diagnosen, og du skjønner nok hvorfor. Brunere enn deg gikk det knapt an å bli. Takk, og returklem til deg ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg