Jeg sov med slanger

Meg i Amazonas i 1995

For en stund siden sov jeg med slanger på over natta. Ikke av det slaget som krøller seg og bukter seg bortover, men plastslanger i nesa og diverse tape og reimer festet til kroppen. Jeg så for meg at det kom til å bli vanskelig å sove med dem, og de minnet litt om slanger jeg så i Amazonas, men som vanlig sov jeg i mange timer. Slangene og apparatene målte pusten min gjennom natta. Siden jeg har ganske høy puls og høye målinger på pulsoksymetri også, ville fastlegen min henvise meg til pusteregistrering. Innkallingen til klinikken kom fort, og plutselig var det gjort. Det tok imidlertid over en måned før jeg fikk time til øre-, nese- og halsspesialist for oppfølging.

Denne oppfølgingstimen på klinikken har jeg hatt i dag. Jeg ble sittende i 20 minutter på venteområdet uten å bli hentet inn noe sted. Jeg ruslet da bort til skranken for å sjekke. En legesekretær kunne fortelle meg at jeg var i feil ventesone og ba meg ta heisen opp, mens hun ringte og sa fra om hvor jeg hadde gjemt meg. Jeg rakk knapt å finne en stol å sitte på der oppe før ei dør åpnet seg til venstre for meg og jeg ble halt innenfor legekontoret til en driftig herremann.

Legen var en hyggelig mann i sin beste alder (bestefar skulle jeg dømme ut fra kaffekoppens tekst) med villt, bustete hår og øyne som så rett på meg når han snakket. Slike leger liker jeg. Han var kirurg også, men jeg ble ikke skremt av den grunn. Jeg skulle jo ikke under kniven, tenkte jeg, og det fikk jeg rett i. Han kunne ikke se noe faretruende ut fra målingene mine, hverken med pust/lunger eller hjerte.

Jeg puster greit om nettene, og målinger på nederste skala for pulsoksymetri er ikke unormale heller. Parametrene gjelder bare for den ene natta, men selv de lave verdiene regnes som normale pga. høyere snittmålinger. Han mente at det ikke var noe hold i at man ville være i bedre form med høyere pulsoksymetri, så der røyk den teorien. Men om man opplever å føle seg i bedre form, for eks. i klimaet i Spania, så er man i bedre form. Klok fyr! Legen sa noe om pulsmålinger også, men her må jeg innrømme at jeg ikke husker hva han sa. 

Alle disse forklaringene og  utbroderingene skjedde i et forrykende tempo, sikkert i 100 km/t. Men jeg tror jeg fikk med meg det meste av det han sa, og i alle fall var han enig da jeg avsluttet med å si at jeg håper at jeg slipper å  se han igjen, i alle fall i denne settingen. 

Mot slutten av racer-snakkingen klarte jeg å stoppe Dr. Moxnes i taleflommen for å spørre om uregelmessige, plutselige, ufriville innpust jeg får når jeg ligger og slapper av på sofaen. Bare ett innpust, og så ikke noe mer. Forklaringen på hvorfor jeg har dette, kjøper jeg ikke helt. Han sa at det er noe som kalles “hypnogoge faser”, altså noe som skjer i tilstander mellom søvn og våkenhet. Jeg er jo i høyeste grad våken når dette skjer, bare slapper av. Morsomt ord, forresten. Men han har kanskje rett i at det er hjernen min som gir beskjed om at dette er nødvendig. Muligens prøver hjernen på denne måten å ruske tak i meg, si fra at den vil strekke på seg, ha mer oksygen. 😀 

Her er et tidligere innlegg jeg skrev om pulsoksymetri: Høyere pulsoksymetri = Mer energi?

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

16 kommentarer
      1. Ja, det er jo alltid greit å utelukke det ene og det andre 😉 Hehe, det var vel ganske ferskt enda da jeg kom hjem 😀 Hehe, ja, må jo bare “take avantage”! 😀

      1. Ja, jeg lurer litt på om han klarte å holde på oppmerksomheten min akkurat fordi han snakket så fort og jeg måtte stålsette meg for å holde konsentrasjonen, hihi 😀 Returklem 🥰

      1. Da jeg spurte om det var greit at jeg noterte litt underves, fordi jeg har “teflonhjerne”, sa han at jeg kom til å få alt skriftlig etterpå. Det gjorde jeg selvsagt ikke, men jeg fikk et par stikkord, og en oppsummering av målingene/tallene. 🙂

    1. Hahahihi, – jeg gikk jeg rett og slett og sklei på et bananskall på limpinnen. Du klarte å få meg til å tro at du hadde sovet med slanger i din ungdom, med slikt et ungt bilde av deg fra en eller annen jungel. Godt jobbet 😉 hehe…

      1. Hihi, da ble jo dette litt som en vårspøk… Sorry, for at jeg lurte deg. Skal innrømme at det var litt intensjonen også, dvs. å lure folk litt, sånn at de ville synes det var interessant å lese 😀 Du kommer vel til å ta igjen på meg en vakker dag… Hjelp!

        1. Det er bare moro å bli lurt litt sånn, og absolutt, – det fikk meg til å lese, så målet er oppnådd 😉

      1. Jeg tvilte egentlig ikke på at alt var i orden, men uansett greit med en sjekk. Hehe, ja, husket vel en del 😉 God torsdag til deg også! 😊

    2. Greit med en sånn sjekk, og få svar at alt er i orden 😊
      Selv måler jeg pulsen min med klokken min, og er veldig fornøyd når hvilepulsen min ligger mellom 53 og 56 om natten. Noe den vanligvis gjør, om jeg ikke har spist for mye på ettermiddagen. Klems 🤗

      1. Joda, greit med sjekk, og det er helt ufarlig til og med 😀 Så fin hvilepuls du har! Min er som regel på i overkant av 70.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg