Julius Paltiels Plass i Trondheim

Julius Paltiels Plass i Trondheim (Foto: Kari)

Julius Paltiels Plass ligger pent plassert under bjørkene i parken der Erling Skakkes gate møter Elvegata i Trondheim. Det er et mangefarget bord, som blir belyst på kveldstid. Selve konstruksjonen er av syrefast stål, mens bordplaten består av håndstøpte epoksyflater.

Julius Louis Paltiel (1924 – 2008) var en av de få norske jødene som overlevde utryddelsesleiren Auschwitz under 2. verdenskrig. Der ble Paltiel bl.a. utsatt for medisinske forsøk i regi av SS-legen Josef Mengele. Mot alle odds overlevde Paltiel grusomhetene i Auschwitz. 

Paltiel hadde tilhørighet på Kalvskinnet og brukte mye tid på å fortelle skoleelever og andre om krigen og Holocaust. På sine eldre dager var han sentral i etableringen i det jødiske museum og synagogebygningen i Trondheim. Både kongen og statsministeren var til stede da Julius Paltiel ble stedt til hvile i 2008.

I Trondheim har Paltiel fått denne plassen som du ser på bildet over, oppkalt etter seg. Den ble åpnet på den internasjonale holocaustdagen 27. januar 2015. Det runde bordet er et symbol på en demokratisk sone, der alle har lik plass i fellesskapet og alle har lik stemme i det offentlige rom. 

.

 

Under ser du minneskilt på fortauet av huset til tre personer i familien Klein, som ble hentet og deportert til Auschwitz. Hverken bror, søster eller far overlevde. Du kan se statuen av Cissi Klein i mitt forrige blogginnlegg: Jeg har bodd i to jugendstilbygninger.

Tre personer som ble deportert til Polen og døde i Auschwitz (Foto: Grethe)

 

Nye innlegg fra bloggere om bloggtreffet – Oppdatert 15. mai 2023
Oppdatert liste over hvem som kommer på bloggtreffet – Oppdatert 8. mai 2023

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

13 kommentarer
    1. Det der har jeg gått glipp av skjønner jeg 😀 Da har jeg noe nytt å se jeg også 😉
      Mye fin info om Trondheim, og artig at du har bodd i jugendhus ☺️

      1. Jeg har faktisk gått forbi der uten å se bordet, flere ganger. Skjønner ikke at det går an… 🤣 Bra at noen pekte og viste meg! 😀

    2. Jeg har ikke hørt om han, og derfor er det fint at du forteller om han. Disse sannfortellingene fra krigens dager, og spesielt de som havnet i konsentrasjonsleir sånn at det ikke går i glemmeboka. Jeg var selv på en seremoni når en snublestein ble lagt ned i fjor sommer. Ønsker deg en fin lørdag, klem 🤗

      1. Slike historier om virkelige personer som har opplevelser fra konsentrasjonsleire o.l. gjør virkelig inntrykk. Jeg hadde med de to døtrene mine til Sachsenhausen da de var 13 og 14, i forbindelse med en tur til Berlin.

    3. Har hørt Julius Paltiel fortelle om Holocaust! Det fikk meg til å gråte. Min familie har hatt flere jødiske venner. Mennesker som mistet mange av sine under krigen. Det ga sterke inntrykk å høre Paltiel fortelle, for jeg visste ikke så mye. Våre venner ville helst ikke snakke om det de hadde opplevd. ❤️❤️
      Snublesteinene rundt omkring i byen stopper jeg alltid opp og leser. Jeg klarer ikke å forstå den ondskapen disse menneskene måtte ha opplevd! 😢😢

    4. Beautiful table, and nice to remember someone.who has given of himself and shared his stories to the people of Trondheim of that awful time in history. A lovely memorial 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg