Kirker som lokker

Havstein kirke

Jeg synes kirker er flotte bygg, både pga. arkitektur og fordi de rommer mye historie. Nå i førjulstida er det mange kirker som lokker oss til å ta turen innom. De tilbyr førjulsstemning både i øst og vest, og plutselig blir vi ikke-religiøse også lokket med.

Sist søndag var det i alt tre kirker som bød meg på invitasjoner. Den første kom allerede før jeg hadde stått opp. Jeg hørte kirkeklokkene fra Ranheim kirke, som inviterte til gudstjeneste. Jeg lot meg selvsagt ikke lokke. Det var for tidlig, og dessuten ville jeg i så fall dratt i Hoeggen kirke igjen, siden min eldste datter skulle spille med ungdomskorpset der. Det var imidlertid i forbindelse med gudstjenesten denne gangen, og det orket jeg ikke.

Havstein kirke

Den tredje kirkeinvitasjonen takket jeg imidlertid ja til. Samboer Bjørn skulle spille bass sammen med koret Rolling Tones, som en kollega av han synger i. Hun hadde fått med seg samboeren sin på trommer og gitar og samboeren min på bass til denne konserten, i tillegg til pianisten. De spilte forresten to konserter samme ettermiddag/kveld.

Jeg var på den siste konserten med Rolling Tones. Samboeren min hentet ei pute jeg kunne sitte på, så jeg satt som ei dronning på den harde kirkebenken. Fin plassering fant jeg også, med god utsikt til alle, også “mine”. Jeg hadde blikkontakt med både Bjørn, Helge og Anita underveis, og følte meg omtrent som en “royal guest”. Haha 😀

Denne konserten foregikk i Havstein kirke på Byåsen, en såkalt langkirke bygd i gotisk stil på 1800-tallet. Jeg var nabo med denne kirka et par år mens jeg gikk på lærerhøgskolen, og gikk ofte tur med den lille hunden min i dette området. Det var imidlertid første gangen jeg var inne i kirka, og jeg ble overrasket over hvor liten og trang den var. 

Bandbilen
Rolling Tones i Havstein kirke. Den flotte dama foran i midten er Anita.
Korsang med Rolling Tones. Legg merke til den kjekke bassisten helt til høyre!
Konsentrert bassist.
Bjørn basser for Rolling Tones.
Helge smiler lett. Her på sin første offisielle jobb som trommis.
Helge er en dyktig musiker. Skriver sanger, og spiller mange instrumenter. Her på gitar.

Det ble en stemningsfull og fin musikkopplevelse. Klok av skade etter forrige konsert, tok jeg på støypropper denne gangen. Både for å dempe lyden litt siden jeg satt så langt fremme, men også fordi sidemannen klappet så det gjallet gjennom hodet mitt. Mye støy kan gjøre at jeg blir raskere sliten og utmattet, og det er jo greit å unngå. 

Havstein kirke sett med skråblikk en vinterkveld.
Lys fra oven, og utsikt mot Trondheim sentrum.
Mørke, lys, lysere

Her er link til den forrige konserten jeg var på, i Hoeggen kirke: Ukas høydepunkt i musikkens verden

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

10 kommentarer

Siste innlegg