Kosttilskudd for bedring av ME

Som jeg skrev i innlegget Dagens pille-cocktail i går, kan det være at diverse kosttilskudd kan hjelpe oss som har ME til et bedre liv. Rettere sagt kan kosttilskudd gi bedring for noen med ME. Dette er en komplisert sykdom, og man vet fortsatt ikke nok om årsaker og hva som kan gi bedring. I tillegg er symptomene mangeartede, og både symptomer og grad kan variere fra person til person.

Ettersom flere har etterspurt en oversikt over kosttilskuddene jeg tar, har jeg laget en liste for de interesserte. Jeg gjør oppmerksom på at dette er “min oppskrift”, og jeg kan ikke garantere at den vil være like bra for eller hjelpe andre like mye. Denne lista er altså kosttilskudd jeg tar for min egen del, men jeg ville bli veldig glad om andre også kan ha bedring av ME m.m. med disse tilskuddene. 

Første del av lista er komponert ut fra erfaringer som to andre MEdmennesker har laget for seg selv og hvilke kosttilskudd de har erfaring med som har hjulpet dem. I tillegg tar jeg andre utvalgte kosttilskudd som jeg mener er viktige for meg og min helse, i tillegg til medisiner for ulcerøs colitt.

Her er oversikten over hvilke tilskudd jeg tar i løpet av dagen:

B1/tiamin (Ut fra kroppsvekt)
L-karnitin
Kreatin
D-ribose
Glutation
Lecitin
Magnesium
B12 og folat
Kalium
Multi-immunt kosttilskudd med bl.a. B1, B2, B3, B6, B12, biotin, vitamin C, D3, E, K1, K2, magnesium, sink, jod, kobber, mangan, selen, krom, gurkemeie og betaglukaner (1-3)(1-6).
Omega 3
Bidronninggelé
Fermentert bipollen 
Humisk tilskudd for tarmhelse (flytende)
Cat’s claw
Collagen-complex

De elleve første er de tilskuddene jeg tar som kan bidra til at jeg blir friskere av ME. Omega 3 er betennelsesdempende og viktig for å gjøre cellene klare for opptak av mineraler og næringsstoffer. Videre følger noen tilskudd som er bra for tarmhelse og immunforavaret generelt.  De to siste er tilskudd jeg tar for skjelett og ledd spesielt. Medisiner er ikke med på lista. For øvrig følger jeg stort sett enbefalte doseringer.

Noen produkter får jeg kjøpt på apotek i Norge, andre kjøper jeg i Spania. Ellers bestiller jeg kosttilskudd på nett fra flere anerkjente leverandører. Jeg velger imidlertid å ikke legge inn navn på produkter eller bilder av forpakninger og glass, da det blir å regne som reklame. Men du er velkommen til å ta kontakt med meg, f.eks. i kommentarfeltet her i bloggen eller via Facebook/Messenger, om det er spørsmål eller noe jeg kan bidra med. Jeg har ikke utdanning i kosthold og ernæring. Derfor kan jeg ikke gi noen råd i forhold til den enkeltes behov. Jeg har vært på noen forelesninger, lest en del på nett, og gjort egne erfaringer. Det er min “utdanning” på dette feltet.

Tusen takk for at du stakk innom bloggen og leste, og velkommen tilbake! 🙂 

11 kommentarer
      1. Tusen takk, Happy 😀 Kan godt hende at noen av disse kunne vært bra for deg også, men vanskelig for meg å anbefale noen. Utenom omega 3 da, som er betennelsesdempende.

    1. Ikke småtteri, og du har gjort en god jobb på forhånd, noe som et veldig bra! Spent på fortsettelsen ☺😀

      1. Ja, har vært en del planlegging og undersøkelser før jeg fikk skaffet meg alle godsakene 😀 Superspent, jeg også! 😀

    2. Det var litt av en gjeng, men så lenge det hjelper deg så får jo bare gjengen være så stor den bare vil. Viktigste er at du har det bra ❤

      Ha en fin fredag fine Kari 😊😊

      1. Hahaha, “litt av en gjeng”, ja! 😀 Artig måte å si det på. Jeg har det bra, og nå når jeg har blitt vant med gjengen, virker den ikke så stor lenger heller 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg