Må være igjen alene hjemme

Meg på Otta-tur og hyttetur i Rondane i juli 2020


Jeg må være igjen alene hjemme, kan ikke bli med på turen. Bjørn, samboeren min dro til Otta i dag. For å besøke sine gamle foreldre og broren og familien. Han tok med sønnen, og det ble temmelig stille da de dro. Jeg hadde også lyst til å være med, men innså etter hvert at det ikke ville gå bra. Jeg maktet ikke å bli med på butikken en gang, og da ville kjøreturen til Otta alene blitt i overkant. I tillegg måtte jeg vurdere faren for å bli enda dårligere om jeg ble med. 

Da jeg skrev at jeg var i dårligere form etter at jeg kom hjem fra Spania i innlegget Kroppen er i sjokktilstand, kommenterte flere “overgangene”. Det er jo selvsagt en overgang å komme hjem fra 39 til 9 varmegrader. Men jeg innstiller meg fort på nye settinger og miljø, er tilpasningsdyktig. I hodet og tankene. Imidlertid henger ikke kroppen med like godt. Da hjelper det ikke at viljen og lysten til å gjøre alt mulig er på plass. Kroppen lystrer simpelthen ikke. Vil bare bli liggende og være ubrukelig. Er det rett og slett slik at kroppen, som er “besudlet” av ME,  ikke takler overgangen? Kanskje er det ikke bare en slitsom hjemreise som slår meg ut, men endringene for kroppen? 

Strikkekjerring kommenterte forresten at jeg var i dårlig form etter forrige tur til Spania også. Det fikk meg til å tenke litt. Hun har helt rett. Jeg var det. Det er bare jeg, som med min selektive  hukommelse, ikke har notert meg mønsteret i det. Jeg blir bedre i Spania, dårligere når jeg er tilbake i Norge. Tanken har streifet meg at det er rart at ikke lading i varmen skal vare, at jeg ikke fortsetter å føle meg friskere en stund etter hjemkomst. 

Det er merkelig at ikke denne kroppen som jeg bor i, kan spille på lag med hodet mitt. Jeg funderer på mye, og alt er nok ikke like interessant for deg å lese. Jeg tenker ofte mens jeg skriver, og noen ganger får jeg hyggelige og nyttige kommentarer som utvider horisonten. Uansett skal jeg gjøre det beste ut av disse dagene for meg selv. Det er faktisk veldig godt med alenetid også. Samboeren min handlet før han dro, slik at jeg har mat i skapene og bare kan sulle rundt hjemme, tillate meg mye lat tid og hviletid for å lade kroppsmaskineriet. Jeg skal ikke tenke på den fine Otta-turen som jeg går glipp av, men faktisk være takknemlig for at jeg har det så fint og godt hjemme. 

Svigermors hage i juli 2020


Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

12 kommentarer
    1. Ja, alenetid er godt, gjøre det en føler er riktig for seg. Finne fram til det som er positivt i slik det er. Ikke like lett alltid, det vet jeg.
      Håper det går seg til for deg, at du har litt mer kapasitet, innen ikke for lang tid…for det går seg vel til? Jeg har ikke ME, men sliter med energien, så slik kan jeg forstå litt. Og kanskje er du i form til å være med neste gang, når reisa går til Otta. Klem <3

      1. Tja, kan være lettere å disponere tida når man er alene. Jeg bruker mindre energi da, i alle fall på det jevne. Synes det blir lettere å strukturere tida. Men har uansett ikke noe ønske om å være alene hele tida. Noe positivt er det alltid, men vet det ikke er like lett å finne frem til det positive for alle. Takk, jeg pleier å komme meg igjen, selv om det ikke er slik for alle med ME, og jeg kjenner til faren for å bli varig dårligere, så jeg må “passe meg” litt. Takk, og energiklem på vei til deg 🥰

      1. Jeg er i alle fall heldig som ikke går glipp av alt, at jeg tross alt får med meg mye fint, mange små gleder. Ja, har det godt hjemme også. God klem i retur 🥰

    2. Det er godt med alenetid 💛 Min kropp er også på en liten nedtur…. lang reise er ikke bra.. belastning over tid med mye som skjer… så sier kroppen stopp ☺️🙃

      1. Ja, veldig godt faktisk 💛 Kan tenke meg at kroppen din har satt på noen bremer nå. Dere har reist mye, opplevd mye og vært mange steder. Håper du tar deg tid til hvile fremover. 🤗

    3. Air travel is quite tiring, for me at least. The TV programme “A Place in the Sun” had people wanting to buy a Málaga flat to come out to at weekends. “It’s only a three hour flight. Go out Friday after work, be back Sunday night.”
      I would shake my head. Traveling to the airport, arriving at least two hours before the flight, another hour to get to the apartment, making the beds etc ready.
      Then there’s the strange feeling of the flight itself. I try not to look at my watch but, when I do, I’m always shocked at how much more flying time there is still left to do. What happened to transporter beams? Star Trek and other sci-fi shows had them. It’s the 21st century; we want transporter beams!

      1. You are right about that, Boyd. Air travelling is tiring and involves so much more than just those hours on the plane. I had my headset with noise cancelling on most of the time, without music and just to shield myself from noise, but still… Well, just have to go along with the system… Although I do support your desire for transporter beams! I’ve been saying that I’m looking forward to each and one of us having our own flying car, with tracks up in the air for flying cars depending on where they are going and at what speed. Will we live to experience that???

    4. Alenetid er godt, og samtidig skjønne jeg at du kunne tenke deg å være med.
      Blir litt spaltet av slike valg. Men godt du får hvilt deg godt. God klem🥰

      1. Ja, alenetid er et must. Jeg har ikke savnet det i sommer, men kjente at det gjorde godt 🙂 Kan jo bli med til Otta en annen gang. Returklem til deg fra meg 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg