Nåtidens mest omstridte sykdom

Foredraget “ME – Nåtidens mest omstridte sykdom”

Jeg har vært på et foredrag som omhandler nåtidens mest omstridte sykdom, ME. Det var et fint, opplysende og nyttig foredrag! Jeg var lovt en klem av foredragsholder Kristina Vedel Nielsen til jeg kom, og da jeg svinset inn, fikk hun selvsagt en klem fra meg også i samme slengen. Det er nøyaktig fem år siden vi møttes, og den gangen var hun – uten å vite det – den som bidro til at jeg “kom ut av skapet” med min ME-sykdom og begynte å skrive blogg.

Kristina Vedel Nielsen er selv ME-syk. I starten var hun alvorlig syk og sengeliggende på et mørkt rom. Det var naturligvis en stor sorg for henne å miste muligheten til å jobbe, trene, reise og være med familien. Det tyngste var å ikke være frisk nok til å ta seg av egne barn. Hun har vært nødt til å kjempe for å få hjelp, forståelse og støtte i helsevesenet. Veien har vært lang og hun har møtt mye motstand og mange fordommer. I starten var Kristina i “alvorlig” grad av ME, mens hun nå er i “mild” grad.

Hverken Kristina eller jeg har vært i “svært alvorlig grad” av ME, men jeg hadde også min debut i alvorlig grad. Var sengeliggende 22 timer i døgnet. Nå varierer jeg mellom mild og moderat grad av ME. Det er ganske vanlig å svinge mellom de fire gradene, avhengig av tålegrense, hva man blir utsatt for og hva man utsetter seg selv for. 

I dag hjelper Kristina andre som har ME ved å informere, forelese, skrive bøker, mm. Hun jobber i 30 % stilling, som sin egen sjef. På den måten kan hun styre dagene sine selv, ta pauser når kroppen ikke spiller på lag, og unngå stress og forstyrrelser. Men hele tiden er det en balansegang for å ikke bli sykere og dermed mye mer sengeliggende. Før dette foredraget, måtte hun f. eks. ha timeout i liggende stilling i mørket, slik at hun fikk fylt opp litt ekstra energi på kroppen før hun skulle forelese.

Kristina og jeg. Vi ser friske ut, ikke sant?

I tillegg til å hjelpe andre med ME, jobber Kristina for å informere pårørende, helsearbeidere, NAV og våre politikere. Et par dager før denne forelesningen i Trondheim hadde hun holdt en forelesning for sykepleiere på Nordlandssykehuset i Bodø. Av de fremmøtte var det bare én av sykepleierene som rakk opp hånda på spørsmål om hun/han hadde blitt undervist om ME i sin sykepleierutdanning. Det sier ganske mye.

Selv møter jeg ofte leger som stiller spørsmål om hvordan det er å ha ME når jeg er til diverse utredninger og behandlinger. Undring er fint, men noen av disse legene er også skeptiske til om ME i det hele tatt eksisterer. Jeg dropper diskusjoner med dem. Det er imidlertid tydelig at det mangler mye informasjon. Mer forskning vil også hjelpe! 

Kristinas ME-symptomer

Det fins lange lister over hvilke symptomer som er vanlige for ME-syke. Som du ser over, dreier det seg ikke bare om utmattelse. Lista på screenshot fra forelesningen viser symptomer som Kristina opplever når hun er i en dårligere periode. Det kan variere fra person til person hvilke symptomer som er mest fremtredende.

På slutten av forelesningen oppfordret Kristina oss til å finne frem løven i oss, slik hun har gjort. Sinne er en undervurdert kraft og noe som kan gi styrke Det er faktisk en følelse som gir oss mye informasjon om hvordan vi har det og behov vi har. Denne kraften kan også være en bidragsyter når vi trenger å rydde i situasjoner hvor vi ikke har det bra. Vi skal ikke godta dårlig behandling, la noen tråkke over våre grenser ikke la andre snakke oss ned. Sinne kan forberede kroppen på handling. Jeg lar nok sjelden sinnet inni meg få  utløp. Er sjelden sint i utgangspunktet, har stort sett kontroll, men kanskje skal jeg av og til slippe ut litt steam i fortsettelsen. Kan det bidra til å nullstille hodet og deretter gå videre, tro? Før i tida slapp jeg ut løven i meg på karatetreninger. Nå er jeg bare snill og grei. Stort sett. 🙂

Kristina oppfordrer til å slippe ut løven i deg

Jeg kunne sikkert skrevet mye mer fra selve foredraget, men jeg skal nøye meg med å nevne noe i stikkordsform. Om jeg skulle tatt med alt, ville dette innlegget blitt megalangt, og du ville sikkert blitt “mett” lenge før jeg har satt siste punktum. Derfor bare noen stikkord, for deg som er interessert:

  • Det er enda ingen biomarkør for ME. Dette gjør at mange ikke blir trodd eller tatt på alvor.
  • Mange ME-syke må stadig forklare og forsvare seg, og blir ikke trodd.
  • Mange mener mye, har sterke meninger, uten at det er forskningsmessig forankret.
  • Det undervises lite om ME i helseutdanninger.
  • Rehabilitering gjør de aller fleste ME-syke sykere.
  • ME gir stor funksjonsnedsettelse
  • ME-syke blir overlatt til seg selv, får ingen oppfølging for å komme tilbake til livet sitt.
  • Varierende om det fysiske eller kognitive er mest krevende.
  • Blide, positive mennesker som vil mye kan skape misforståelser, siden andre ikke tror de er syke.
  • Det er ulike kriterier for diagnostisering av ME. Når fagpersoner bruker ulike sett kriterier, kan dette skape misforståelser og feiloppfatninger.
  • PEM er kardinalsymptomet for ME. Unormalt lang restitusjonstid (1 – 3 dager eller flere måneder)
  • PEM er patologisk. Man kan ikke skjerpe seg eller overse symptomene. Det må “gå sin gang”.
  • Nedstemthet hos ME-syke vises i hjernen (og blodet), i motsetning til hos friske og andre syke.
  • Ekstra viktig med kunnskap om ME fordi det er en annerledes sykdom.
  • Feil hjelp kan føre til at de syke blir sykere.
  • Balanse mellom hvile og aktivitet er viktig, men vanskelig fordi det er unaturlig å gjøre så lite. Dessuten kommer symptomforverring i etterkant.
  • Føre aktivitetsdagbok (med fargekoder) for kartlegging.
  • “Det går fint” = Jeg har tilpasset meg
  • Sannsynligvis ca 45 000 ME-pasienter i Norge
  • Mange velger å ikke si noe om at de her ME, pga. frykt for reaksjoner, stigma og fordommer.
Canada-kriteriene for ME er de mest brukte

Her er innlegget jeg skrev etter at jeg var på foredrag med Kristina Vedel Nielsen for fem år siden: Melkesyre og adrenalin

HER er hjemmesiden til Kristina Vedel Nielsen

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

16 kommentarer
    1. Skal igjen hilse deg så mye fra en av mine betjente som jeg tipset om din blogg. Det har for henne vært til stor hjelp, også for hennes nærmeste som nå også leser bloggen din. Som hun sier, om noen “uvitende” sier nå må du skjerpe deg, eller ta deg sammen.. synker hun ikke sammen i skam. Hun sier, og av og til roper. “hold kjeften din”

      Det du driver med her er rett og slett viktig folkeopplysning 😉

      1. Er det sant? Dette gjorde meg skikkelig glad! Er så glad for at det jeg skriver kan være et lite bidrag til noen! Tusen takk! 😍

    2. Du gjør en veldig viktig jobb!💪🏻💪🏻
      Det trengs mer opplysning og informasjon om ME og hvem er vel bedre til å fortelle om det enn en som har det selv?
      Jeg skulle gjerne hørt på det foredraget.👌🏻🤗
      Keep up the good job!🤩💪🏻💪🏻

      1. Takk for det 🥰 Ja, jeg tror det kan være betydningsfullt og meningsfullt at vi syke selv forteller vår historie. Hyggelig at du også kunne tenkt deg å høre foredraget. Thanks! 🤩

    3. Skulle så gjerne vært på det foredraget. Men det ble for vanskelig. Takk for sammendrag her på bloggen! Har du noen tips til hvordan man skal finne MEdmennesker/komme seg inn i et «ME-miljø» her i Trondheim?
      Klem fra relativt nysyk og ensom

      1. Hei 😊 Du kan søke opp ei gruppe som heter “ME-treff i Trondheim” på Facebook og be om medlemsskap der. Der inviteres det til ME-treff innimellom. Det er også lov å ta initiativ og invitere selv. Vi disponerer/låner et stort rom på “Batteriet” bak Vår Frue kirke i byen, hvor vi kan møtes til uformelle treff. Kan det være en idé? Stor klem til deg ❤️

    4. Dette var veldig informativt,jeg trodde jeg «bare» hadde fibro og utmattelse-men mange av symptomene hun tok på den ene sliden har jeg merket meg at jeg har.
      Har aldri blitt utredet for ME.
      Takk for at du lagde referat Kari. 😘

      1. Man kan visst aldri sikkert vite. 😉 Den største forskjellen på ME og andre utmattelsessykdommer er PEM. Kanskje utrede, om du tror det er interessant og nyttig? Takk for at du er innom og leser, Anne-Marit! 🥰

    5. Herregud, hvis sengeliggende i 22 av døgnets timer ‘kun’ kvalifiserer til ‘ME i alvorlig grad’, lurer jeg veldig på hva som må til for å komme inn under betegnelsen ‘ME i svært alvorlig grad’!?

      1. Svært alvorlig grad innebærer at den ME-syke er totalt sengeliggende ute av stand til å forflytte seg uten å bli vesentlig dårligere. Vedkommende tåler heller ikke lys, lyd eller berøring, kan ikke stelle seg selv eller spise selv. Sondenæring, mørke og ensomhet er alternativet. 😥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg