Nettkurset mitt

Dette blir nettkurset mitt som jeg skal delta på i løpet av de neste dagene.  Nettkurset er i regi av ME-foreningen, og består av fem moduler som hver inneholder fem-seks leksjoner. Det blir spennende å være “student” igjen, selv om det bare er for to-tre timer til sammen.

Årsaken til at jeg skal ta dette nettbaserte kurset, er at jeg for halvannen måned siden meldte meg som frivillig på støttetelefonen til ME-foreningen. De som betjener støttetelefonen kalles likepersoner, og er selv ME-syke eller pårørende til ME-syke. Det var behov for at flere kunne fylle funksjonen som likeperson, for å ha noen å snakke med, være en samtalepartner.

Jeg ser frem til å få mer informasjon om hva jeg kan forvente i rollen som likeperson og hva jeg kan og ikke kan si og gjøre. Da blir det greit med noe opplæring. Som likeperson vil jeg kunne bruke egne erfaringer med å leve med ME gjennom mange år. Jeg tenker på det som en utfordring å være en støtteperson i hverdagen for andre ME-syke, siden jeg får mulighet til å dele kunnskap, opplevelser og erfaringer, i tillegg til å få ny innsikt og lære mer om hvordan andre har det.

For øvrig kan du lese innlegget Jeg skal betjene støttetelefonen, som jeg skrev rett etter at  jeg fikk muligheten til å bidra på støttetelefonen. Har du erfaring med å være en slik likeperson i noen sammenhenger?

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake! 🙂

 

 

13 kommentarer
    1. Så flott at du gjør dette , Kari. Finnes nesten ikke bedre medisin enn en som virkelig forstår ❤️ Lykke til i viktig arbeid!

      1. Tusen takk, Marit ❤️ Jeg vet jo selv hvor godt det er å snakke med noen som forstår, så håper jeg kan gjøre en forskjell. Om ikke for alle, så kanskje for noen i alle fall. 🙂

      1. Ja, det er jo veldig godt å snakke med noen som skjønner og har samme eller lignende erfaringer. Håper du har rett ❤️

    2. Best of luck Kari in the training course and as everyone else has said, the best people to understand and offer guidance and support is someone who is going through the same struggles themselves. I’m sure you will be able to help many others with your experiences of what has helped you and also expand your learning. I can’t say I have ever been in a role to be a mentor but I can see the huge benefits for it. 😊 😊

      1. Thank you so much for your kind support, Mary! ❤️ I really hope I can be someone who can offer support and maybe guidance as well. I like to see possibilities where noone else sees them and my hope is that the experiences I myself have may be of help to others. You are a very wise woman, although not an old and wise woman yet, I can definitely picture you in the role as a mentor 😉 😊😊

        1. I think it’s a very worthwhile role you are taking on as collaboration between lots of people who are doing their own research and trying new therapies like you are, can really make a difference to the lives of so many. Thank you Kari for your kind words 😊 🤗

    3. Det er viktig å treffe mennesker som kan forklare og vet litt, når man lurer på noe i et lag/forening. Likepersoner er viktige og gode å ha!
      Lykke til med kurset 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg