Oppskrifter uten alt

Fiskemiddag

Men hva er det du spiser da? Hva i alle dager kan jeg lage til deg, servere deg? Slike spørsmål får jeg ofte. Det faktum at det er så mye jeg ikke tåler å spise, skaper mange problemer for andre også, ikke bare for meg selv. Det er alltid noen ingredienser i ferdigmat, restaurantmat og vanlige familiemiddager som jeg ikke kan spise. Oppskrifter uten alt som magen min ikke tåler, er vanskelig å oppdrive, og tilpasninger må til.

Det er på grunn av mine helseutfordringer det er mye mat og normale ingredienser som jeg ikke kan spise. Noe blir jeg i dårlig form av, noe får jeg vond mage og tarmproblemer av. Løk og hvitløk betyr krig i tarmen min. Selv små mengder kan føre til kolikksmerter. Melk og fløte gir meg ufrivillige slankekurer og hyppige doturer.

Du leste kanskje innlegget Gjesteinnlegg fra huskokken som samboeren min skrev for et par dager siden? I innlegget forklarer han mer om begrensninger og muligheter. I årenes løp har jeg prøvd ut mye, funnet ut hva jeg tåler, og hva jeg ikke tåler så godt. Ut fra dette har vi laget oss noen oppskrifter som både samboeren min og jeg kan leve med.

Jeg tenker at det kan være flere som sliter med matintoleranser eller skal lage mat til kranglete mager, som kan ha interesse av våre oppskrifter. Derfor skal jeg ha et lite prosjekt fremover hvor jeg knipser bilder når Bjørn kokker, og deretter legge ut oppskriftene i blogginnlegg. Det blir nok ganske amatørmessig, lite dill og dall, og proffe kokker trenger ikke å frykte konkurransen. 🙂

 

Burgermiddag

Som du kanskje skjønner, er det liten vits i å tilby meg deilige kaker, boller eller vafler også. Det er mye godt jeg må stå over, men en glad mage er belønningen. Den eldre generasjonen kan finne på å ta det som et personlig nederlag at de ikke har noe jeg kan spise, fordi det betyr mye for dem å kunne tilby gjester noe å putte i munnen. Siden jeg i tillegg er tedrikker og ikke liker kaffe, kan det fortone seg som katastrofalt å få meg som gjest. Men jeg liker jo ikke å bli tatt for å være “vanskelig”, og derfor har jeg som regel et par teposer i veska, sånn at alle blir fornøyde. For de fleste klarer å koke opp litt vann.

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake igjen! I morgen kommer bilder og oppskrift av Bjørns kylling i curry. 🙂 

21 kommentarer
    1. I think most people love cheese, I sure do, a guilty pleasure. That dish looks very colourful and scrumptious. They do say you eat with your eyes, 👀 that is, it must look good 😊

    2. En kopp te og litt 70% sjokolade har jeg alltid, så da er det vel greit både å komme på besøk og få besøk da?!

      Vi jabbe jo så my likevel, så det blir ikke tid til noen stor servering! 😍😍

    3. Smeltet ost er jo bare så godt! Kjedelig at magen krangler, min gjorde det i 21 år før de fant ut problemet. Nå er jeg ganske fin men endel ting jeg ikke tåler, men ikke på linje med deg❤

      1. Ja, smeltet ost er digg! ❤ Kjedelig å høre at du også har slitt med en umulig mage, men supert at de fant ut av problemet! Skjønner at du må ta vare på magen din også, og da merker sikkert du også “krangling” om du ikke tar vare på deg selv. ❤

        1. Jeg fikk vite at jeg hadde avansert endometriose hvor organene i magen hadde fått sammenvoksninger med tarmen og når jeg fikk operert borte alt (ikke tarmen) så ble det bra. Men enkelte ting tåler jeg ikke så jeg må passe på🥰

          1. Åh, da har du nok hatt mye smerter! ❤ Veldig bra at du fikk operert bort ulumskhetene. Jeg har ulcerøs colitt og følges opp av sykehuset, men har ikke vært snakk om operasjon. Er medisinert, men regulerer det litt selv, for prøver å klare meg med minst mulig og heller regulere med kosten. Kan tenke meg at du har god kontroll på kokkingen for familien 🥰

    4. hehehe alle klarer koke litt vann! Og mange drikker jo te i dag … så det går nok fint.
      Det er værre med alle kakene som hele tiden skal serveres…. Jeg reagerer på en del ting… men av og til “stapper jeg i meg” og får betalt for det …
      Og når jeg takker nei, så er det enten: slanker du deg da? Du må ta et stykke… du må da smake når det bydes frem… det er uhøflig å ikke takke ja… åh liker du ikke kaker`? man må jo unne seg litt… osv….
      Av og til spiser jeg bare for å gjøre alle fornøyd…
      Men her skal jeg følge med på hva du legger ut! Liker å få tips til mat!

      Lag deg en fin fin første vårdag 🙂

      1. Hihi, ja, mange drikker te også, men ikke alle er så sære (som meg) at de ikke drikker kaffe i det hele tatt 😀 Til og med døtrene mine er mer voksne enn meg på den måten… 😀 Fff, ja, det er trist å måtte stå over kaker, spesielt i selskaper. 🙁 Det hender det fins NOE jeg kan spise, men ellers har jeg jo muligheten for å ta med selv. Som regel sier jeg bare at jeg ikke tåler melk og fløte, og da sier bakerene “åh, ja”. Mulig jeg ikke oppfatter at de synes jeg er uhøflig, hehe, som bare oppfatter at det er de som blir svar skyldige da…
        Håper mine mattips kan være til glede. Det kommer en oppskrift i ettermiddag 😉
        Fortsatt mye snø her, men sola skinner 🙂 Håper din vårdag blir super! 🙂

    5. Ser godt ut da. Du er jammen lur som har med deg en tepose eller to! Jeg har mange innom med forskjellige intoleranser, men sammen fikser vi det meste har vi funnet ut. 🙂 Ha en fin dag 🙂

      1. Har med te fordi jeg ikke liker å være uten. Om de andre skal kose seg med kaffe, vil jeg kose meg med te 😀 Godt å høre at du fikser og finner ut av det når gjester har spesielle ønsker 😉 Fin kveld til deg! 🙂

      1. Liker å dele når det kan hjelpe eller glede andre! 🥰
        Den dagen jeg fyller 75 (og hvis!) begynner kanskje jeg også å drikke kaffe. Det lukter jo faktisk godt! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg