På kunstekskursjon med Elvis

Som jeg skrev i innlegget Turkompiser og misunnelse tidligere i dag, var Elvis og jeg på tur i går.  Jeg tenkte vi kunne trille bort til Ranheim skole på en liten kunstekskursjon, og slik ble det. Samtidig fikk vi masse frisk luft, noe som var ganske godt med tanke på at dette kanskje var en av de siste varme høstdagene for i år.

Kunstverket “Rødt tårn” i Ranheimsfjæra rager høyt, og det er umulig å ikke legge merke til det. Selv for meg, som ikke alltid er like oppmerksom på det som måtte dukke opp foran nesa på meg. Tårnet består av lange lengder i rødmalt treverk i ulike vinkler, og midt inni er det plassert sølvblanke kuler. Kulene speiler omgivelsene. Ser du meg i kulene, på stien? Under skulpturen er det plassert benker, og her kan man ta en pause mens man sitter i egne tanker. Tre er forresten et naturlig materiale å lage kunst av her på Ranheim, som har vokst frem med tømmer som råstoff på Ranheim papirfabrikk.

 

“Rødt tårn”

 

Skulpturen “Rødt tårn” på Ranheim. Ser du meg inni kulene?

 

På en forhøyning i skolegårdsområdet til Ranheim skole finner man to store bokstaver i granitt. Bokstavene “h” og “æ” er to meter høye og yndet som klatreleike for barna. Fulgt av en avslappende stund sittende eller liggende på toppen av enten “h” eller “æ”. Bokstavene kan leses som interjeksjonen og utbruddsordet “hæ”, som vi bruker for “hva” i bl.a. Trøndelag. Altså i betydningen av noe overraskende og uventet.

Da vi var små pleide vi å spørre hverandre “Er du med i hæ-klubben?” Hvis den vi spurte svarte “hæ”, var det en bekreftelse på at de var det. Det var like morsomt hver gang noen gikk på den spøken.

 

“To tegn”

 

“To tegn” på skolegården

 

Kunstverket “Treportal” var ikke så flott som jeg hadde trodd og sett for meg. Men det passet inn på skolegården med skolebygningenes rette vinkler og arkitektur i bakgrunnen. “Treportal” har dessuten betydning historisk, i det kunstverket forteller om hvordan tømmer var en viktig næringsvei på Ranheim. Stokken ligger oppdelt og uthult, men med trestammenes uregelmessige omriss, og er omgitt av ei rektanguær kasse av bearbeidet treverk. Dette er for å vise konstrasten mellom den organiske og industrielle formen. 

 

“Treportal”. Kunst utenfor Ranheim skole

 

Jeg har stilt meg inni “Treportal” på Ranheim skole. Ser du meg?

 

Labyrint i Ranheimsfjæra

 

Denne labyrinten er ganske kul. Den ligger på motsatt side av stien i Ranheimsfjæra borettslag og er til stor glede for endene. I tillegg er den fin å se på for forbipasserende, som f.eks. Elvis og meg. 🙂 

Bak Ranheim stasjon står kunstverket “Papirarbeideren”. Om ikke stasjonsbygningen hadde vært der, hadde jeg faktisk hatt utsikt til kunstverket fra stuevinduet mitt. Dette er en stålskulptur som viser papirets bane gjennom fabrikkvalsene på Ranheim papirfabrikk, og det bølgende papiret utgjør hoveddelen av skulpturen. Plasseringen i parken ved gamle Ranheim stasjon understreker papirfabrikkens sentrale plass i stedets arbeidsliv og lokalmiljø gjennom flere generasjoner. Hver søndag er det kafé i stasjonsbygget, som et hyggelig tiltak for folk i lokalmiljøet.

 

“Papirarbeideren” på Ranheim stasjon

 

“Papirarbeideren”, plassert i parken bak Ranheim stasjon

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

22 kommentarer
    1. Veldig mye fine skulpturer og greier 🙂 Kunne fint meldt meg inn i Hæ-klubben føler jeg.. Hører dårligere enn før i alle fall 😀

      1. Ja, ikke sant. Og du er jo ganske kunstinteressert også 😀 Haha, vi er vel flere som hører dårliger enn før… Tror min hørsel er redusert pga mange netter ute på byen med dunkende musikk da jeg var ung. Absolutt verdt det! 😀

    2. Her var det mye snacks da….! Jeg lo da jeg leste HÆ…. vi sier også det, men jeg husker en lærer på ungdomsskolen! “det heter ikke hæ, det heter HVA BEHAGER”….. HÆ, lissom…. 🙂

      1. Hahaha, det HETER hæ! Man må bare være ganske mye mer formell når man skriver. Han var sikkert norsklærer og litt forpliktet til å fortelle dere hva som er “riktig” 🤗 (Jeg er også norsklærer)

    3. Stilige kunstverk!🤩
      Det er fint å gjøre seg kjent med kunst i sitt nærmiljø.🤗
      HÆ-klubben har definitivt mange medlemmer her også.😂

      1. Ja, ikke sant 🤗 Og det var akkurat det jeg tenkte… At jeg skulle gjøre meg kjent med kunst i nærmiljøet 😀 Kan tenke meg at hæ-klubben har et stabilt medlemstall nordpå også 🤣

      1. Ja, mange stilige, og fint å ha fokus på kunstverkene på turen. Det ble liksom små delmål underveis. Været var upåklagelig! Men i dag regner det, og det må vi tåle etter alle godværsdagene 🤗

      1. Jeg likte også det røde tårnet best. Tror jeg må tilbake dit en dag, for jeg tenkte ikke på å se kunstverket innenfra mens jeg var der, altså fra benkene i midten 🤗 Fin tirsdag til deg! 🥰

      1. Ja, jeg opplevde det som en selvpålagt ekskursjon i finværet 😀 Det røde tårnet var min favoritt, men bokstavene bragte frem var morsomme ungdomsminner. Hyggelig at du også er med i hæ-klubben 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg