Resultatet av Covid-test

Korona eller “bare ME”

 

Resultatet av Covid 19-testen i seg selv var ikke så overraskende. Prosessen for å få testresultatet var imidlertid temmelig innfløkt og flokete. Jeg fortalte i forrige blogginnlegg, Har jeg korona eller ME, at jeg måtte litt hit og dit, opp og ned, men faktisk også frem og tilbake, før jeg fikk tatt denne testen på sykehuset. Det skulle vise seg at det ikke var så mye enklere å få svar på testen.

Fra sykepleieren fikk med meg et papir med info om hvordan jeg kunne logge meg på nettstedet som sykehuset bruker for å gi svar på testene, og utdelt min personlige testkode til bruk når jeg logget inn. Det hørtes enkelt og greit ut, og det ville det også vært, om ikke systemet deres hadde nektet å godta at mobilnummeret mitt hadde bare åtte siffer. 

 

Instruksjon om hvordan jeg kunne sjekke testresultatet

 

Det gikk helt fint å fylle inn informasjonen de trengte, brukte en link for registrering som bruker av sykehusets tjenester. Jeg fikk valgt landskoden for Norge, men mobilnummeret mitt var altså for kort. Jeg prøvde meg på en ekstra null, men da ble det krøll, siden det skulle sendes en kode til mobilnummeret mitt for å få gjennomført registreringen. Jeg gjorde flere forsøk, og sendte mail, men noreply-adresser får man jo ikke hjelp på.

Jeg fortsatte med “kontorarbeidet” fra senga. Fant til slutt en epostadresse til sykehuset som jeg sendte en mail til med spørsmål om de kunne hjelpe. Etter en times tid fikk jeg en telefon fra et ukjent nummer i Malaga. Det var faktisk sykehuset som ringte, bare for å informere om at de hadde sendt en mail jeg måtte svare på, og sende dem info for å få testresultatet. Jeg ble så glad, spesielt siden det betydde at jeg slapp å dra til sykehuset for å finne ut av alt.  

Jeg skrev ned alt jeg kom på som de kunne trenge av info, ut fra spørsmål jeg hadde fylt ut fra linken tidligere, trykte på send mail, og trodde at jeg hadde gjort grundig arbeid. Men neida, jeg glemte visst at jeg var i Spania, hvor det er alvorlig mye dokumentasjon som skal til før ting går i orden. Jeg fikk svarmail fra sykehuset med redegjørelse for at “Spanish Data Protection Law” hadde visse krav som måtte innfris før jeg kunne få tilgang til dokumentasjon på testresultatet. De krevde derfor et signert dokument av pasienten (meg) for å få fullmakt til at dokumentet (testresultatet) kunne frigis. Og i tillegg kopi av pasientens (fortsatt meg) ID.

Nå ble det ganske innviklet. Så utrolig mye styr for å få et “positiv” eller “negativ”! Skriveren er ute av drift, og jeg så for meg at jeg ikke ville få til dette. Men etter å ha tenkt meg bittelitt om, skrev jeg et ryddig, håndskrevet brev adressert til “to whom it may concern” og stilet det så korrekt og formelt som jeg kunne. Overbevist om at dette var tilstrekkelig, tok jeg bilde av brevet og passet mitt, og sendte disse som vedlegg tilbake til dokumentasjonsavdelingen på sykehuset.

Dette ble nok ganske kjedelig å lese for deg, men jeg tenkte jeg kunne gi et lite innblikk i hvordan ting kan fungere i Spania. De har sine systemer, og de fungerer faktisk supert, om man bare skjønner dem. Papirmølla og dokumentasjon ved kjøp av leilighet, ordning av skjøter, lån i bank, utstedelser av kort, søknader om tillatelser for det ene og det andre er enorm. Alt skal dokumenteres og signeres av én, som skal godkjenne en annens signatur. 

Nå gjenstår litt mer kontorarbeid for å finne ut om reiseforsikringen refunderer utlegget på sykehuset for PCR-testen. Er faktisk litt usikker på om jeg orker, om det er verdt styret med å kontakte dem og sende krav. 

For ikke å glemme det viktigste: Testresultatet var “no se detecta”, altså negativ. Jeg fikk svaret på mail i dag. Én mail med link med vedlegg til svaret, og én mail med passord for pålogging. Var jeg spent? Ja, faktisk. Uansett får jeg bare hoste videre og håpe at halsen blir friskus og magemuskler etter hvert får ro.

I dag sendte jeg også en mail til sykehuset med forespørsel om det går an å fikse kontoen jeg prøvde å opprette, og denne forespørselen ble videresendt til ansvarlig avdeling. Ikke lenge etterpå fikk jeg til svar at mitt private område er aktivert. Jeg sjekket, og det fungerer helt supert! Fikk også tilgang til prøvesvar derfra. På en måte føler jeg meg litt mer hjemme i Spania nå som hører til i sykehuskretsen. 😀 

 

Negativ Covid 19-test

Men! Én som testet positivt i dag, er samboeren min! Jeg har vært temmelig bekymret for han, siden han har hatt over 40 i feber siden i går. Ikke så greit når vi er ca 400 mil fra hverandre heller. Men nå vet vi i alle fall årsaken til den høye feberen! 

Positiv Covid-test, 400 mil unna.

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link

28 kommentarer
    1. Oisan, ikke enkelt å få et enkelt svar skjønner jeg. Godt det ordnet seg til slutt. Og så bra at det var negativt.
      Ikke like bra at Bjørn testet positivt da. Han er nok snart gjennom de verste dagene med feber, men må belage seg på en skikkelig forkjølelse etterpå. Ihvertfall hvis det blir som vi har hatt, og har det.
      Leit å være langt unna, men da slipper du å bli smitta Ihvertfall. ☺️
      God bedringklem til dere begge 🥰❤️

      1. Det ble en del “kontorarbeid” for å finne ut av det, men prosessen var jo litt lærerik også. 🙂 Glad for at min test var negativ, men liker ikke at Bjørn sin var positiv. Skulle vært der og stelt med han! Men som du sier, slipper jeg å bli smittet i alle fall. Tusen takk, og klem til deg. Kan trenge den du også! 🥰❤️

    2. Jeg har lest meg gjennom hele innlegget ditt, det var litt av en prosess altså..
      Du fikk svar og veldig bra, gode tanker til din samboer….trodde det var over nå jeg, men det popper vist opp her og der igjen!
      Klem fra meg.

      1. Huff, ja, det ble visst et ganske langt innlegg. Men prosessen var lang også, ja 😀 Takk-takk 🙂 Hører det dukker opp flere positive tester, så er vel på tur tilbake igjen… Returklem 🥰

    3. That did sound very complicated but I suppose every country has their own policies and procedures. At least now you are on the system if ever needed again, hopefully you won’t need to. I hope you are cough free soon and Bjorn makes a speedy recovery 🤗

      1. Yes, and something for me to learn about their policies and procedures… As always. Not always so easy, but it makes it even more rewarding when I find out how things work 🤗 Thanks, and Bjørn really needs a speedy recovery, so that he can come to Spain next week! ❤️

    4. Oioi så mye greier, kunne de ikke bare sagt negativ i telefonen enkelt og greit. Uansett godt det var negativt, men syns din kjære er syk. Håper hosten din kommer seg kjapt og formen blir bra❤

      1. Haha, ja, hadde vært veldig greit å fått et svar på telefonen bare. Men jeg lærte litt om systemet deres, så aldri så galt at det ikke er godt for noe… 😀 Regner med jeg kommer til å hoste i noen dager, men blir greit når det går over. Mer viktig at Bjørn blir frisk, sånn at han kommer seg til Spania i neste uke! ❤️

          1. Både streik og korona truer plutselig hans mulighet for å reise, men vi satser selvsagt på at det går bra! ☀ Tusen takk! ❤

      1. Du mente sikkert at det var bra at min test var negativ 🤗 Tusen takk, på vegne av mannen ❤️ Takk for kryssing! Ønsker deg en fin Sankthansnatt 😊

    5. Huff! Byråkratiet kan være vanselig til tider og enda vanskeligere når man er i ett annet land.
      Godt at det løste seg til slutt.
      Det virker som det er svært mange som er smittet av covid for tiden.
      Min gamle onkel på 90 år fikk covid for noen dager siden og har vært på sykehjem for en periode, men er nå kommet hjem igjen. Det var heldigvis en ganske lett variant.
      Nå når vi kan være tett samlet igjen, smitter det fortere.
      Håper du blir snart frisk og god bedring til samboeren din!

      1. Ja, ikke så enkelt når man er i et annet land og ikke snakker språket. Da hjelper det ikke med noen få gloser spansk. Så bra at det ble en lett variant onkelen din på 90 fikk. De eldre har jo ikke like godt immunforsvar som da de var unge. Jepp, virker som det blusser opp igjen. Tusen takk, fra oss begge 😊

    6. Et langt lerret å bleke før du fikk resultatet skjønner jeg. Men desto bedre at testen var negativ. Vi har nok å slite med som det er!
      God bedring til Bjørn! Håper det går bra!
      Hytta i helga. Med opp mot 30 grader er det spådd!
      Skal bare nyte – i fred og ro i skyggen!
      Ha en fin helg Kari! 🥰🥰

      1. Jepp, langt og “traurig” 🤗 Er glad for at testen var negativ, ja, men hoste og form er som den er uansett. Jeg får sikkert ikke fri fra hosten på lenge, om det er det samme opplegget som dattera mi som var her i forrige uke, hadde. Blir greit når det går over 😊 Takk fra Bjørn! Blir herlig med sydenvarme i Trondelag. Kos deg i skyggen, og husk masse drikke! God helg til deg og dere! 🥰

    7. Jøsses for et styr for å få svaret 😳 Men bra at det var negativt.
      Synd med samboeren din, da.. Ser at det er utrulig mange som har fått C nå.. I min “omkrets” har eine tantepia mi nettopp hatt det, og nå er minien til søstersen blitt sjuk.

      1. Ja, utrolig masse styr, men greit når det ble i orden, og supert at svaret var negetivt. Ja, han stakkaren hjemme bør bli frisk snart, sånn at han kan komme til Spania! Hører om mange jeg også. Ekstra kjedelig når ungene blir syke. Håper tantebarna dine blir raskt friske igjen! ❤️

    8. Du imponerer på hvordan du finner fram og finner ut. Ikke bare denne gangen, men tidligere også. Tror jeg har gitt opp. Godt testen var negativ. Din kjære på ha god bedring. Og så må du holde deg så frisk du kan og ha en god søndag. 🙂

      1. Haha, jeg imponerer meg selv noen ganger. Kan bli ganske overrasket over at ting faktisk ordner seg. 🙂 Fant forresten ut at jeg skulle søke forsikringen om dekning også, og det fikk jeg! Tusen takk, på vegne av samboeren min. Vi håper han (og sønnen) kommer seg med et fly ned hit om et par dager. Tusen takk, og en god søndag ønskes deg også! 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg