Skal jeg hoppe i det?

Meg på i hoppe i fjellene i Costa Rica, 1977

Skal jeg hoppe i det? Komme i gang nå?

Jeg deltok på et webinar for et par dager siden, ved rektor på Forfatterskolen. Det handlet om å skrive 1. utkast, og jeg tenkte at det kunne være nyttig for å komme i gang med boka mi. Foreløpig har jeg ikke skrevet så mye, men jeg har tenkt mye og grublet mye. Jeg vet hva jeg skal skrive om, og jeg har både sjanger, vinkling og persongalleri ganske klart. 

På webinaret med Forfatterskolen oppfordret de til å hoppe i det, å straks komme i gang med skrivingen. De tilbyr kurs som går over et år hvor man får mye oppfølging og skriveinspirasjon, i tillegg til at de hjelper deg frem mot publisering av boka di. De leser bl.a. gjennom manus og gir respons. Dette kurset får man nå til 40 000 kroner om man bestiller innen midnatt i dag. Jeg er imidlertid ikke helt klar for å melde meg på der nå. Føler jeg må skrive meg i gang først, og at jeg vil ha mer utbytte av respons og støtte fra dem på et senere tidspunkt.

Jeg fikk imidlertid mange gode idéer fra hun som snakket både på innpust og utpust, så jeg ble skikkelig klar for å komme i gang med skrivingen. Jeg hoppet ut i det etter at jeg våknet i dag. Ett av tipsene var å starte dagen med skrivingen, altså komme i gang med skrivingen etter at man har stått opp. Jeg rakk ikke å stå opp en gang, begynte å skrive fra senga. Et annet tips var å ikke skrive for lenge, og jeg fulgte dette tipset også. Etter en time hadde jeg tastet ned en liten del, og var ganske fornøyd med det. Jeg startet også på et sted i fortellingen jeg hadde lyst til å skrive, der det brant litt, og kommer til å følge rådet om å skrive løsrevne scener heller enn å skrive sammenhengende. Alt skal jo likevel skrives om og endres senere, sikkert i flere omganger. 

Da jeg var lita, var jeg ei skikkelig hoppejente. I Frodiths januarutfordring ønsker hun seg at vi andre bloggere skal skrive innlegg med temaet HOPPE. Dette er et innlegg fra mai 2020 jeg skrev ved en tidligere utfordring som Frodith hadde: Hoppejente

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

18 kommentarer

Siste innlegg