Slutt på vann fra butikkene

Drikkevann fra butikken

Nå er det slutt på å hamstre med seg vann fra butikkene. Tunge løft og bæring av litervis med flaskevann er historie. Det er mest samboeren min eller andre som er på besøk som har tatt seg av bæring av tunge vannflasker til husholdningen her i Spania, men innimellom må jeg bære selv. Jeg er forsåvidt sterk, men løftene kan føre til at jeg får betennelser i bekkenområdet og må gå på krykker i noen dager etterpå. Dessuten er det ikke så store “utskeielser” som skal til før symptomtrykket øker pga ME, og jeg merker det spesielt på at jeg blir mye mer utmattet.

Nå har jeg imidlertid investert i en hendig liten sak til kjøkkenarmaturet som filtrerer springvannet. Dette vannet er i utgangspunktet drikkbart, men inneholder klor og kalk og smaker ikke så godt. Jeg fikk med Bjørn på idéen, som jo er en hobbyrørlegger i tillegg til hobbyelektriker, hobbysnekker, hobbyblomsterdekoratør, hobbyskuespiller og i tillegg har eget musikerfirma. I denne runden var det kun rørleggerkunnskapene hans jeg trengte. I tillegg til kyndig vurdering av hvilken type filter vi skulle kjøpe fra jernvarehandelen.

Da rørleggerBjørn hadde fått innstallert vannfilteret, viste det seg at det ikke var helt tett. Men han visste hva som skulle til, rørleggertape ble kjøpt inn og lagt inn i den utette kranen. På filterenheten er det også en liten hendel som man kan skru av og på, ettersom om man trenger å filtrere vann til drikke eller bare skal vaske noe. I normale husholdninger skal det ikke være nødvendig å skifte filter oftere enn hver femte måned, men kanskje noe oftere dersom det står ubrukt i perioder.

Etter at vi nå har brukt vannfilteret i et par uker, tror jeg faktisk vi snart har tjent inn kostnaden av innkjøpet. Drikkevannet fyller vi over i ei vannkanne som vi har stående på benken og ei flaske som oppbevares i kjøleskapet. Vannet smaker godt, og vi sparer miljøet for kilovis av plast. Det er ingen panteordning i Spania, så alt tomgods går i søpla. De har selvsagt søppelsortering, og gode systemer for søppelavhenting. Containeren utenfor hos oss blir tømt hver morgen. Den største fordelen for oss, er likevel at vi slipper å bære alt vannet. Jeg foretrekker mindre flasker, siden de store er så tunge å løfte og upraktiske å skjenke fra. Da blir det også ganske mange flasker og mye plast.

Du som leste blogginnlegget Sør-Europa ulevelig pga tørke og brann i går, fikk med deg mine krisetanker og mulig nødvendighet av etablering av vannfabrikker som kan gjøre om saltvann til drikkevann. Om ikke, finner du innlegget HER.

 

Vannfilter montert på kjøkkenarmaturet vår

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

12 kommentarer
      1. Ja, og dette med miljøvennligheten blir jo en naturlig “bivirkning” når jeg i utgangspunktet anskaffet dette vannfilteret for å unngå tunge løft 😀

    1. Så bra de har fått ordna slik at vannet i kranene kan brukes. Du har ikke mulighet å ta filteret av når du ikke er det, da slipper du kanskje at filtret må skiftes oftere…

      1. Ja, supert dette. Og da vi kom hjem og Bjørn skulle montere det, oppdaget vi at det er en vrider på installasjonen som gjør at vi kan bytte mellom at det kommer vanlig vann ut og vann ut gjennom filteret. Jeg tror det er sånn at filteret blir tettet/ubrukelig om det står ubrukt lenge. Men vi kjøpte med to ekstra filter, og forhåpentligvis får vi skaffet nye senere også.

    2. That’s a great idea, no more big bottles of plastic water. I wonder alot lately is drinking water from plastic bottles good for our health. Lucky Bjorn is handy, abit like Kevin, can do most jobs at home. Might look at doing that here too. I’m sure some of that plastic ends up in our bodies. Well done guys. No more lugging heavy bottles, yippee 🤗

      1. Yes! And water from plastic bottles is absolutely not good for us. Not food from plastic boxes/containers either… I’ve been thinking of replacing our plastic containers with glass containers, but it will be expensive and they will weigh a lot more. I’m sure you can easily get water filter systems in Ireland too. The one we had from Nikken was great, but they don’t sell Nikken products in Norway any more, so we would have to order them from England, which means much more hazzle…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg