Trondheim Pepperkakeby

Det var to steder i Trondheim jeg ville innom før jul, julemarkedet og pepperkakebyen. Julemarkedet var jeg så vidt innom for noen dager siden. Det skrev jeg om i innlegget forhastet tur på julemarked i Trondheim. I dag har jeg vært innom peppekakebyen også, så da er jeg i mål med førjulsstria.

Som du ser av bildet av Harry Potter-slottet og meg, er pepperkakebyen mer blå enn pepperkakebrun. Litt merkelig, synes jeg. Men jeg tilbragte noen koselige minutter i byen. Jeg fikk med meg noen forklaringer på hva de ulike bygningene var, etter som jeg lyttet til en ivrig bestemor som forklarte barnebarnet sitt om byen. 

Det var forresten Heidisverden som tipset meg om pepperkakebyen gjennom sitt blogginnlegg Trondheim og pepperkakebyen. Da fikk jeg lyst til å dra dit også. Den er ikke så stor, befinner seg i et passe stort lokale i sokkeletasjen på Byhaven, og man får med seg det meste i løpet av ti minutter. Jeg hadde forventet at det kom til å lukte av pepperkaker der, men der tok jeg feil. Eller var det bare noe feil med nesa mi? Kan hende stoppet munnbindet også pepperkakedunsten fra å nå inn til meg.

Rampenissene fikk ikke bli med til pepperkakebyen i dag, for som du ser, er de veldig glade i pepperkaker. Jeg kunne ikke risikere at de begynte å forsyne seg av og terrorisere pepperkakebyen i byen. Da er det mange barn som ville blitt opprørt.

Tusen takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake senere! 

 

24 kommentarer
    1. Det var en veldig blå pepperkakeby, og jeg savnet litt julemusikk. Det var enda koseligere der i fjor syns jeg. Den var også litt mindre. Men det som var der var fint, men ingen pepperkakelukt 😊😉
      Fint at du fikk vært der. Og tusen takk for linking til bloggen min 🥰❤

      1. Hyggelig å kunne linke til bloggen din. Du hadde jo mange fine bilder. 😊 Kan ikke huske at jeg hørte julemusikk heller. Stod jo at det skulle være det…

    2. Det så fint ut der ja, i pepperkakebyen. Det er noen år siden sist jeg var innom en pepperkakeby. Og i år har det til nå vært totalt uaktuelt. Så da er det så kjekt å kunne lese om det, og se fine bilder i blogger ♥
      Det var noe kjent ja, i denne byen du presenterer 🙂

      1. Det er faktisk aller første gang jeg besøker en pepperkakeby. Har skjønt at den i Bergen er veldig flott. Fins det i Stavanger også? Artig at du kjenner igjen noe. Kanskje statuen på Trondheim Torg? Takk for at du stakk innom bloggen, Eva 😊

      1. Var nok det blå lyset som gjorde at byen så blå ut, men det ble ekstra blått på bildene 😊 Uansett en fin opplevelse likevel ❤

      1. Haha, no, didn’t bring any of those houses home. They are probably full of germs and may even have some variant of corona in them as well 😁 But I agree it’s quite amazing 😊

    3. Det pleier å bygges pepperkakeby i Bodø også.
      Det er barnehagebarn som bygger.
      Jeg vet ikke om de har laget i år, men i fjor var en gammel buss tatt i bruk til utstillingen.

      1. Det høres ut som et koselig prosjekt. Ikke dumt med en gammel buss for utstillingen. Den kan jo evt. kjøres/flyttes også, men er vel risikabelt, i tilfelle pepperkakebyen skulle rase sammen underveis.

    4. Så artig det så ut der, visste ikke at Trondheim har en pepperkakeby. Så veldig fine ut husa. Men pussig med så blått lys :).

    5. Knallfint der i det blå, som minner om vinterlyset. Artig å se nærbilder. Ble imponert over bruken av saltstenger til bindingsverk. Godt ikke rampenissene fikk være med her, for da tror jeg det hadde blitt mer månelyst! 🙂

      1. Ja, det er muligens stemningen med blåtimen de ønsker å få frem. Mange av bildene ble imidlertid så blå at de var ubrukelige 😀 Jeg hadde ikke lagt merke til saltstengene. Oppdaget at det var mange bygninger som hadde det da jeg gikk tilbake å kikket på bildene 🙂 Oh, yes, kunne blitt både månelyst om de hadde lurt seg med 🙈 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg