Vi savner dette, men ikke calima

Nei, vi savner ikke voldsomme nedbørsmengder, oversvømmelser og flom. Heller ikke at det begynner å dryppe ved pipa i stua når vi sitter og ser på nyheter om hva uværet Hans har forårsaket. Vi savner dette du ser på bildet under. Tørre dager fylt med sol og varme. Piper som tar til takke med en vask i form av et regnskyll av og til, for deretter å bli stående tørre og nyte utsikten mot havet.

I Spania er det imidlertid vannmangel. Noen byer har begynt med rasjonering av vann, også til husstandene. Jeg tenkte på det da jeg var der i sommer, at det kunne bli vannrasjonering etter hvert. Allerede i vår var det tørke og mangel på vann i vannmagasinene. På de fem ukene jeg var på Costa del Sol falt det ikke en eneste dråpe vann fra himmelen.

Det har dukket opp noen branner i “vårt område” i Spania den siste tiden. Jeg får varsler på mobilen. Men ut fra det jeg ser, har de blitt slukket ganske raskt, heldigvis. I Spania frykter vi mer brann enn oversvømmelser og flom, i tillegg til calima. HER finner du mer om de skumle brannene i naboområdet vårt.

Når det fine sandstøvet fra Sahara kommer flyvende fra Afrika er det først og fremst Gran Canaria som er utsatt. Men innimellom dekkes deler av Spania også med med dette røde sandstøvet som kalles calima. Vi kan se det god tid i forveien fra verandaen vår idet det komme flyvende som et massivt sandteppe. Da er det best å få inn klesvasken.

Sandstøvet fører til et voldsomt oppryddingsarbeid for spanjolene når det er en “stor” calima. Bygninger dekkes av rødt finkornet sand, og høytrykkspylere og malekoster må frem i ettertid. Det er heller ikke bra å oppholde seg utendørs når slike calima kommer. Noen får problemer med luftveiene og andre merker det som et slags sandpapir på øynene. Jeg lukker dører og vinduer for å begrense skadene. Er ikke unormalt glad i å tørke støv og vaske gulv, og ikke er jeg av den typen som imøteser all ekstra trim, så da er det best å holde det røde støvet ute. 

Pipene har utsikt mot Middelhavet
På en klar dag kan vi skimte de afrikanske fjellene

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min:  https://www.facebook.com/MEogMEning/

24 kommentarer
    1. Vi opplevde litt av calimaen et år vi var på GC, og det var ikke enkelt å se så langt. Heldigvis var det ikke på det verste da.
      Liker ikke mye støv jeg heller 😄
      Kan godt være passe av alt synes jeg, men det er vel for godt til å være sant. Veldig mye leit som skjer rundt omkring nå..

      God lørdag Klem 🥰

      1. Heldigvis kan man vite om calima på forhånd, opp til to døgn før. På det verste farges hele landskapet rødt. Så ille har ikke jeg opplevd det heller. Det var slik for et år siden, før jeg kom til Spania, og da tilbød den snille naboen min seg å vaske terrassen for meg, både gulv og vegger. Fortsatt god helg til deg! 🥰

    2. Ja…hvis det bare går an å unngå slik vær katastrofer, men man må bare gjøre det beste it av uansett vær. En fin dag til deg:)

      1. Været her og nå får vi ikke gjort noe med, nei, så vi får bare sikre oss og gjøre så godt vi kan beste, som du sier. Fortsatt god helg til deg! 🥰

    3. Det er skummelt med både branner og flom.😨
      Både Sør-Europa og Norge har vært hardt rammet denne sommeren.
      For noen få år siden folkeviser også et merkelig vær i mai da vi fikk sandstorm fra Sahara. Himmelen hadde merkelige farger og det var disig hele dagen. Sand i husene slapp vi heldigvis.😅
      Nyt kvelden!🤗

      1. Skikkelig skummelt, synes jeg også, men media er gode på å skremme oss litt ekstra mye. Stemmer det med sandstøv fra Sahara i fjor vår helt til Norge. Det hadde jeg glemt. Ha en fin søndag! 🥰

    4. Calima ja, det har vi i alle fall ikke her. Vi får være gald for alt vi ikke har her også. Og nå er Hans dratt, så nå blir det vel ganske “vanlig” her 😀

    5. Mye vær og problemer overalt….. noe for varmt, eller for vått eller for kaldt! Skumle saker hver gang det blir for mye av noe….. alle steder har sine ting dessverre! Får håpe det blir roligere vær-tider ei stund nå 😘😘

      1. Ja, mye skummelt her og der. Er det ikke det ene, så er det det andre. Vi må jo bare ta imot, men forhåpentligvis blir det roligere fremover, som du sier 🙂

    6. Det er ikke greit uansett hva slags ekstremvær vi får. Skremmende med disse brannene som har vært i sommer nedover. De siste dagene med regn og uvær, har virkelig gjort stor utgang i store deler av landet. Jeg er heldig som bor på fast grunn og høyt over Oslo. Håper du får en fin søndag , klem 🤗

      1. Ja, det føles trygt å bo på fast grunn høyere oppe, spesielt om det er på berggrunn uten høyere fjell rundt! Det er brannene jeg også synes er mest skumle. Vi fikk jo erfare skrekken med slike stor branner i Spania i fjor sommer. Ønsker deg også en fin dag! 🤗

    7. For en fantastisk utsikt. Men for mye «natur» i form av katastrofer, er aldri bra. Om det er brann, sand, vann eller vind. Og dette har det blitt mere av i den verden vi kjenner. Vi må nok alle gjøre noen grep.

      1. Vi må gjøre det vi kan, og da må alle motiveres til å ta et tak for en bedre fremtid. Det holder ikke om bare noen få gjør det.

    8. Lovely colours in the photos Kari. I can imagine the fine dust wouldn’t be good to breath in and all the cleaning afterwards.😬 With the weather a bit crazy this year, maybe we will get our Sumner in the winter 😂

      1. Thanks 😊 Even the colour of Sahara sand is nice, but not so much in our lungs and eyes. I even found Sahara sand in my kitchen cupboards after that calima 😬

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg