AEI-øvelse for kjeve og hode

Klar for tai chi i kveld, etter mange AEI-øvelser

Jeg har i et tidligere blogginnlegg  – Dagens tekst kan være nyttig – skrevet om at jeg får en tekst tilpasset min personlighetstype hver morgen. Dagens tekst fikk jeg skikkelig rett i fleisen, og den var en påminnelse om at jeg må fortsette å gjøre AEI-øvelsen jeg fikk tips om fra tai chi-treneren min i forrige uke. Etter tai chi-treninga fortalte jeg Svanhild at jeg stadig spenner kjeven, og at dette muligens er en årsak til at jeg har så mye hodepine for tida.

Svanhild visste råd. Først stilte hun seg opp og viste meg noen gode nakkøvelser. Deretter dro hun meg inn i garderoben, som var tom for folk, og stilte seg opp for å demonstrere enda en øvelse. Det er denne øvelsen jeg kaller AEI-øvelsen. Høyt, tydelig og rolig fremsa/vokaliserte hun vokalene mens hun åpnet munnen så mye som mulig for hver lyd. – A, E, I, O, U, Y, Æ, Ø, Å.

Jeg har flittig gjort øvelsen hele uka. Sikkert mer enn hundre ganger. De tre siste dagene har jeg ikke hatt hodepine. Utrolig deilig! Men dagens tekst fra Enneagrammet var en påminnelse om at jeg må fortsette å ha fokus på bevisstgjøring for å klare å slappe av i kjeven, og i tillegg gjøre nakkeøvelser og AEI-øvelsen. Jeg har slurvet litt med dette etter at hodet har vært så bra… Kanskje er det tilfeldig og kanskje er det kjevetrimmen som har hjulpet på hodepinen.

I kveld skal jeg på tai chi igjen. Foruten en tur ut med søpla i går, har jeg faktisk ikke vært utenfor døra den siste uka. Da jeg kjente hvor godt det var med frisk luft i går, bestemte jeg meg for å komme meg ut på små turer oftere. Rundt kvartalet, om ikke annet. Kan jo ikke vente med å få frisk luft helt til våren dukker opp. Dessuten så jeg på den nye smartklokka mi at jeg ikke brukte mer energi på søppelturen enn på en liten dusj. 

Kanskje kan andre ha nytte av å lese akkurat denne teksten? Denne fikk jeg tilsendt fra Enneagrammet i dag:

EnneaThought for the day:
Take a moment to notice any tension in your face. Can you relax and let it go? Let that be your practice for today.

Teaching:
If we remember to come back throughout our day and breathe and practice centering ourselves, we can begin to explore where the tensions are in our bodies. It is a whole practice in itself. We will begin to become aware of the tensions that we have in our face. We carry a lot of our personality in the tensions of our face. If we become aware of our face, we will see how much without realizing it, we are grimacing, squinting, tensing muscles in our jaw or neck, brow, ears, scalp. Our entire facial area is an ever-changing mass of tensions. If we could allow them to relax more, we would actually begin to experience the dropping away of some of our personality features. This sounds farfetched, but it’s true. If you allow your face to relax, even put a slight smile on your face, it would change your entire mood, and possibly create a new opening with someone.

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

14 kommentarer
    1. Lurt å bli minnet på slike øvelser. Jeg holdt på med det den tida jeg gikk til logoped, men så går det i glemmeboka. Litt andre øvelser også enn det du gjør, men alle slike øvelser er lurt å gjøre uansett tenker jeg.
      Munn og kjeve får jo ikke annen trim enn spising og skravling 😄
      God thai Chi! 😀

      1. Jeg burde hatt påminnelser rett foran nesa, hele tida 🤣 Men har blitt litt flinkere nå enn før, og er veldig fornøyd med det. Spising og skravling er jo supert for kjeven, så det kan vi gjøre mer av… 😉

    2. Det er veldig kjekt med påminnelser.👌🏻👍🏻
      Slike ting som man skal gjøre hver dag, men så er det fort gjort å glemme det når ting går bra.🤗
      De øvelsene der er jo veldig smarte og enkle å gjennomføre og enda bedre hvis det viser seg at de også klarer å holde hodepinen unna.🤗👍🏻👏🏻 Håper virkelig at det nytter!👌🏻

      1. Ja, med påminnelser får man liksom “ny giv” 😀 Noen ganger prøver jeg å gjøre slike øvelser i bestemte situasjoner. Som å gjøre AEI-øvelser når jeg sitter på do eller nakkeøvelser hver gang jeg setter meg i sofaen. Høres ut som tvangstanker kanskje, men det er for å huske å gjøre det. 🤗 Vet jo ikke om det er øvelsene som gjør at hodepinemonsteret har holdt seg borte… Blir spennende å se 😊

    3. Ja den øvelsen er bra – og når jeg prøvde meg nå… knaket det i kjevene…..
      Vi varmer opp med slike øvelser på kor-øving en dag i uka… men tror dette er slikt som er bra å gjøre oftere. Jeg tar litt strekk-øvelser av ansiktsuttrykk f.eks når jeg kjører bil – og håper ingen ser meg heehe

      Lag deg en fin torsdag 🙂

      1. Knaket det? Oi! Du må ikke gape så stort at kjevene går ut av ledd 😝 Ja, stemmer, kor pleier å gjøre slike øvelser som oppvarming. Hihi, jeg leste opp vokalene, for meg selv, mens jeg kjørte til tai chi i går. 😀

    4. Takk for tipset, den AEI øvelsen kan fungere fint på meg også som har en kjeve som låser seg hele tiden. Skal prøve å huske på å gjøre den, så får vi se om det hjelper litt. Ønsker deg en fortsatt super torsdag, klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg