Bursdagsbarnet Bjørns 60-årsmiddag(er)

Vi er på vei til biffrestauranten Zila Govs i Riga

Min kjære samboer fyller 60 år bare én gang i livet, men det går fint an å feire bursdagen flere dager på rad! Gaven fra meg var tur til Riga, og bursdagsbarnets første 60-årsmiddag gikk av stabelen på en hyggelig restaurant i Riga, nærmere bestemt på Zila Govs (Blue Cow) i gamlebyen. God mat og drikke på et spesielt koselig sted og hyggelig oppvartning fra sjefskelneren, gjorde kvelden helt perfekt! 

Den hyggelige kelneren vår og Bjørn
En frisk drink (Aperol Spritz) til fruen
Bjørn gleder seg
Dette må være den beste biffen jeg noensinne har spist!

Vi kunne ikke vært heldigere med valg av restaurant i Riga, eller kelner for den saks skyld. Han hjalp oss å gjøre de beste valgene fra menyen. Og kjøkkenet presterte å steike biffen min helt perfekt, altså gjennomstekt og delvis kremert, slik jeg liker den. Og samtidig mør.  Bjørn hadde heller ingen grunn til å slutte å smile. 😀

Menyen på Zila Govs
Kelneren vår serverte også gjester ute

Innimellom måtte selvsagt kelneren vår også oppvarte og servere restaurantens øvrige gjester. Raskere kelner skal man lete lenge etter. Han løp både fremover og baklengs når han ikke stod rolig ved bordene og smilte og var til stede. Trappa opp til kjøkkenet tilbakela han på flyvende bein, både med og uten fat og brett i hendene. Bjørn ble inspirert og har naturligvis prøvd ut teknikken etter at vi kom hjem.

Jeg gikk meg en tur for å ta noen bilder i restauranten, til minneboka. De fleste gjestene satt ute, og jeg forstyrret ingen. Måtte bare holde meg unna trappa når sjefskelneren kom flyvende forbi. 

Bjørn nyter kvelden

Denne lampa i vinduet skilte seg ut fra resten av interiøret, men på en eller annen merkelig måte passet den likevel inn. 

Plenty desserter til Bjørn
To Riga balsam: Én med black currant og en original black

Kelneren anbefalte oss å prøve “Riga balsam”. Dette er “balsam” for magen, en urtelikør som regnes som nasjonaldrikken for Latvia. Ett glass med solbærbalsam og ett med originalbalsam smakte godt og gjorde godt for magen. Shot-glassene var så fulle at det var vanskelig å unngå søl. 

Teen kom til slutt
Baren

Etter at vi hadde spist og betalt, ble vi invitert bort til baren av kelneren vår. Han hadde fylt opp et shotglass med Riga balsam til oss hver, og vi skålte for at han snart skal bli far. Tusen takk for oss! Vi kommer gjerne tilbake! 

Du finner info om denne fantastiske biffrestauranten i Riga HER.

Rett bortenfor restauranten var det et yrende folkeliv med utendørs bar, band og rockemusikk. Vi ble lokket inn av usynlige krefter, og siden natta fortsatt var ung, lot vi bandet forføre oss. Da bandet avsluttet for kvelden, kom vi i prat med et hyggelig par som var ute i samme ærend som oss, nemlig å ha det morsomt. Det endte med at vi utvekslet navn og nummer med Jens og Liga og gjorde avtale om å ta kontakt om vi er i Riga eller Köln, eller de kommer til Trondheim. Så artig!

Latvisk rockeband
Ølbuss inne på utestedet

Den ordentlige bursdagen til Bjørn er i dag, og den skal selvsagt også feires, om enn i liten skala. Det blir oss to, og i tillegg blir sønnen til Bjørn med. Leos Pizza (ikke Leos Lekeland, hihi) er stedet hvor vi skal kose oss med god mat denne varme vårkvelden. Det gledes! Du husker kanskje at jeg har skrevet om denne koselige, italienske restauranten tidligere? Innleggene finner du HER, HER og HER

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

14 kommentarer
    1. Gratulerer med dagen til Bjørn. Har et søskenbarn som fyller akkurat 10 år mer denne datoen 😊
      Det høres ut som en skikkelig fin feiring. God mat og hyggelig på alle vis. Absolutt noe for minneboken 🥰

      1. Vårlig, fin dato å ha bursdag på dette 😊 Minneboken begynner å bli så full at jeg må gå inn og slette litt innimellom, men samtidig fint å se gjennom minner. 😉

    2. Gratulerer til 60 åringen! Utrolig fine bilder, du har klart å formidle stemningen i restauranten synes jeg i de bildene. Og så fortjent og fint at kelneren får litt skryt. Det høres ut som han fortjener det. (Ps kommer bilde av Bjørn som imiterer kelnerens moves??). Ellers: jeg hadde helt glemt kremert biff!!! Du ass😂

      1. Takk-takk, og tusen takk! 😊 Jeg fikk et takk i respons fra kelneren på innlegget også. 😉 Hehe, Bjørn er best irl! 😂 Når jeg sier “kremert” sikrer jeg meg at biffen blir gjennomstekt, ikke bare “godt stekt”! 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg