Gode råd er dyre

Isbad til hender og føtter

Jeg fikk et råd nordfra, fra Inger Marie, som jeg bare måtte prøve. Hun hadde hørt at det kunne hjelpe mot migrene om man satt med hender og føtter i kaldt vann. Gode råd er dyre, tenkte jeg, men ikke dette rådet. Og det var så enkelt at jeg tenkte at jeg ikke kunne la det være uprøvd. Så jeg hentet frem en balje, fylte den opp med kaldt vann og gjorde det så behagelig som mulig å sitte i gulvhøyde. Noen ganger den ergonomiske puta mi veldig god å ha. Jeg forberdte meg på at det var pisskaldt for både hender og føtter, men det gikk helt fint. Det var bare å fokusere på andre ting. Hjernen vår er slik laget, at den klarer bare å fokusere på én ting av gangen.

På benken på badet stod en stor kopp med nydelig temperert kinate og ventet på meg som belønning. Når man har utført noe som man ikke akkurat har gledet seg til, er det godt med en liten belønning til seg selv. Jeg varmet meg “innabords” med teen mens jeg tømte ut vannet og ryddet opp etter det iskalde badet. Satte meg deretter under et mykt og godt pledd i sofan, sammen med tekoppen. Fingrene var fortsatt kalde og stive, og det prikket i føttene etter hvert som varme og naturlig blodsirkulasjon kom tilbake.

Muligens er det noen feilkilder med dette trikset? For eksempel at gulvet på badet er varmt? Til tross for at det kjentes ut som føttene rakk å bli temmelig kalde i løpet av disse minuttene. Mer interessant er det nok om det virket. I innleggene Migrene hele romjula og Tiltak mot hodepine og migrene, skrev jeg om at det har vært vondt og slitsomt oppi topplokket i det siste. I går gjorde jeg et halvhjertet forsøk på dette trikset i kaldvann. Det hjalp ingenting, og migrena satt fortsatt i. I dag kjørte jeg imidlertid et “utvidet” forsøk. Jeg fylte opp baljen med mer vann, og brukte dessuten iskaldt vann denne gangen, før jeg satte meg ned med hender og føtter oppi isbadet. I stedet for fem minutter i baljen som i går, satte jeg timeren på nedtelling på ti minutter. Og isbadet hjalp faktisk en anelse! Kjente at trykket i hodet lettet litt!

Jeg burde selvsagt ha fått til en selfie mens jeg satt og kjølte ned føtter og hender, og strakk og tøyde på nakken. Men med begge hendene godt plantet oppi baljen, sånn ca midt mellom føttene, ble det for komplisert. Jeg kan imidlertid berike fantasien og kreativiteten din med en åpenbaring av en annen verden, om du klarere å forestille deg et bilde av meg godt sammenkrøket på krakken og puta, som i tillegg godt kunne passet inn i et kostyme av en blanding av en kenguru og frosk. 😉

Mens jeg satt der og følte meg ganske lita og med en litt for stor mage i veien for å lene meg godt fremover – uten å bøye hodet for det gjør vondt – tenkte jeg at det måtte være enklere å sitte med bare beina i baljen, altså sitte oppreist, og heller ha hendene i vann i servanten ved siden av. Tenk så smart tenkt! Neste gang prøver jeg kanskje med isbiter oppi det kalde vannet i tillegg. Og satser på å sitte enda litt lenger. Kanskje med litt pleiende olje oppi vannet også. Om ikke kaldvannet hjelper, så kan i alle fall hender og føtter få litt revitaliserende behandling når jeg likevel sitter der. 😀

Et lite revitaliserende isbad

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på 
Instagram (story)

22 kommentarer
    1. Bra om dette kan hjelpe. Skjønner du først nesten måtte opptre som et slangemenneske, bra du fant den andre løsninga. Kanskje det kan hjelpe mot mer også… Det har i alle fall vært veldig fint om du fant noe du fikk hjelp av. Klem <3

      1. Hehe, om jeg hadde vært enda kortere og i tillegg en god del slankere, ville nok baljen passet perfekt 😀 Mulig jeg prøver å variere mellom isbad og frossen ertepose på panna… Returklem 🥰

      1. Haha, ja, det kunne blitt ganske “bra” 😀 Med håp om at noe hjelper, prøver man jo ganske mye 😉 Takk, er faktisk ganske bra i hodet nå, selv uten smertestillnde. 😊

    2. Jeg tenker at å drikke masse vann og leve under dempet lys kan hjelpe. Enn så lenge så er jo kaldt vann gratis, og dempet lys kan medføre reduserte utgifter. Når det kommer til migrene, så kjenner jeg flere, altså ikke bare én eller to, som får botox mot migrene. Injiseringer hver 3-4 måned mener jeg. Samtlige er migrenefri… 🐰

      1. Ja, vann er gull, og forebyggende for mye! Dempet lys gjør godt, og jeg slapper mer av når lyset ikke er skarpt. Kan være veldig sensitiv for lys, og spesilt motlys. Sparer gjerne strømutgifter på lys 🙂 Du har rett i at mange med migrene har blitt hjulpet av jevnlige botox-injiseringer. Har imidlertid også hørt om flere som ikke har merket forskjell eller bedring. Men det er vel slik at én “oppskrift” ikke fungerer for alle, så da blir det opp til den enklte om det er aktuelt å prøve.

        1. Ok, jeg har enda ikke møtt noen det ikke har funket for. Men det handler jo om hvor ille det er og om hvor villig en er til å få gjort noe med det. Godt må det vel være å vite at her finnes potensielle løsninger, det er ikke alle lidelser som har det. Håper du finner ut av det 🐰🥰

          1. Jeg har vel egentlig gått i mange år og ikke gjort stort med problemet, siden jeg er veldig skeptisk til medisiner. Men nå går jeg altså imot egne prinsipper og tar imot medikamenter. Er lei av helseutfordringer som står i kø, vil ikke ha det sånn lenger, når jeg ikke trenger å ha det sånn. Og sååå my skade gjør ikke “løsningen” i forhold til at jeg jo ikke skal leve i 100 år til 😀 Takk 🥰

      1. Det er ulikt hva som fungerer for den enkelte, og om noen har gode erfaringer med et eller annet, kan det jo være verdt å prøve 😉 Takk ❤

      1. Jeg har prøvd mye, og prøver mer om jeg tenker det er verdt forsøket 😉 Vurderte et isbad i sjøen, for å se om det kunne hjelpe, men kviet meg… 0g da ble dette mye mer overkommelig 😀

    3. Her skal ingenting være uprøvd skjønner jeg.😅
      Helt enig i at gratis råd må prøves ut. Etterhvert kan man jo bli en smule desperat.😱
      Får virkelig håpe migrenen slipper taket snart.🤩

      1. Nei, hihi 😅 Jeg prøver å være litt Pippi og tenke at dette har jeg ikke prøvd før, så det må jeg prøv 😀 Og jeg har faktisk følt meg på grensen til desperat i det siste, ikke bare lei. Takk. 🥰 Faktisk bedre nå, og håper det varer…

      1. Tøff noen ganger, andre ganger ikke… Spørs om det må et sjøbad til, ja… Skal prøve med frossen ertepose i panna først, gjøre et forsøk på å fryse ut hodesmertene på den måten. Takk! 😊

          1. Så interessant! Jeg fant noe på nettet om ice de cologne, og den gamle parfymn 4711, som også kunne brukes på hodepine. Men ikke sikkert dette er det samme. 🙂

              1. Så artig! Husker den parfymen godt, og leste på nettet at den også ble brukt for hodepine. – Men at den var sjelden å finne i salg nå lenger,

      1. Tålmodighet er mellomnavnet mitt 😀 Akkurat nå kjennes det helt greit ut, og jeg bare håper at det varer! Takk, og returklem til deg! ❤❤❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg