Hjelpemidler

Dusjstol

 

Jeg har hjelpemidler, altså artikler som skal hjelpe meg i hverdagen. Massevis. Noen har jeg kjøpt selv, som magnetmadrasser, gode puter, forstørrelsesglass, dosetter, headset med støydemping, sengebrett, elsparkesykkel, m.m. Andre har jeg fått gjennom Hjelpemiddelsentralen/NAV etter søknad fra ergoterapeut eller søknad som jeg har sendt inn selv.

 

Reisekrykker

 

Reisekrykkene søkte jeg om selv. De har jeg hatt i mange år, og de har ofte vært med på reiser også, for jeg vet aldri når jeg får bruk for dem. Ellers har jeg klart meg uten hjelpemidler i mange år. Har ikke vedkjent meg at jeg har bruk for noe hjelpemiddel, ettersom jeg ikke liker å tenke på meg selv som handikappet.

Da jeg fikk besøk av en ergoterapeut for snart et år siden, ble det fortgang på sakene. I utgangspunktet lurte jeg på om det gikk an å søke om å få en god arbeidsstol, men etter forslag fra henne har jeg takket ja til flere hjelpemidler. Også produkter jeg overhodet ikke hadde sett for meg at jeg ville ha eller hadde behov for. Hjelpemidlene som det ble søkt om for meg, og som jeg har fått innvilget dette året, er el-scooter, kjørepose (“voksipose”), arbeidsstol, ståstol, dusjstol og filterbriller.

Dusjstolen var den første av disse som flyttet inn hos meg. Du ser den på bildet øverst. Den er faktisk ganske handy. Og god å sitte på i forhold til mange andre krakker. Ikke bare i dusjen, men også når jeg skal pynte meg litt i fjeset eller pusse tenner. Dessuten er den kjekk å sitte på når jeg skal stappe inn eller hente ut klær fra vaskemaskina. 

 

Arbeidsstol (Vela Tango)

 

På grunn av bekkenløsning/hoftesmerter har jeg behov for å sitte godt, og for å unngå betennelser er jeg faktisk avhengig av å sitte mykt. Denne arbeidsstolen fikk jeg spesialtilpasset med ekstra polstring i sitteputa. Den har god støtte og avlaster slik at jeg ikke bruker unødvendig mye energi. Blant annet har den elektrisk heve- og senkefunksjon fra en liten knapp under det ene armlenet. 

 

Ståstol (Vela Salsa)

 

Ståstolen er det nyeste medlemmet i hjelpemiddelfamilien min. Den er spesielt praktisk på kjøkkenet. Jeg kan faktisk sitte på den mens jeg samtidig aker meg fremover, baklengs eller sidelengs med beina. Mellom kjøkkenbenken, komfyren og matskap. Setet kan heises både opp og ned og vippes i ulike stillinger. Ryggen kan også vippes, frem og tilbake. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg liker armlenene enda, men de kan tas av. Det er mulig jeg da velger å ta bort bremsen samtidig, men jeg må prøve ut bruken en stund og se det an.

 

Elektrisk scooter (Orion Pro 4W)

 

Den elektriske scooteren ble egentlig en stor bonus. Jeg trodde ikke at jeg hadde bruk for den, og var både skeptisk og negativ til å søke om en slik. Ergoterapeuten foreslo at jeg kunne ha en til utprøving. Det kunne vel ikke skade, tenkte jeg, og satte meg ned for å sjekke ut funksjon og utseende på de ulike modellene som var tilgjengelige. Etter kort tid flyttet Elvira inn i kjellergangen i blokka vår. Jeg måtte søke om “parkering” for henne, noe som ikke gikk gjennom på første forsøk i sameiet. Men da våknet krigeren i meg, og i ny søknad fant jeg noen paragrafer å henvise til, som førte til at Elvira raskt ble tatt inn i varmen. 

Den store fordelen med å ha slike hjelpemidler er at man kan avlaste og spare energi. Da blir det mer energi til overs til andre gjøremål eller ting man har lyst til å gjøre eller være med på.  

Tidligere innlegg om hjelpemidler finner du bl.a. her:
Filterbriller
Takket nei til elektrisk scooter
Lydbøker via headset 

Takk for at du stakk innom bloggen og velkommen tilbake! 🙂 

Du finner også blogginnleggene mine på Facebook. Følg via Link 

31 kommentarer
    1. SÅ glad for å lese dette innlegget ! Du setter ord på opplevelsen så mange har: jeg vil ikke være funksjonshemmet/jeg vil ikke bruke hjelpemiddel.

      Alle små drypp som viser at om du i alle fall prøver dem ut, så kan du få en litt bedre hverdag – disse dryppene er utrolig viktige !!!

      Takk, fine du 🥰.

      1. Så hyggelig å høre! 🌞 Ja, det er jo gjerne små drypp her og der som kan føre til endring i tankegangen. Det er ikke min jobb å overbevise noen eller si hva som er riktig for andre, men det er fint om noen kan ha nytte av å lese det jeg skriver. Takk for at du er du 🥰.

    2. Ååå, det er godt med hjelpemidler. Jeg har også kjøpt småting selv. I tillegg fikk jeg dusjkrakk for noen år siden. Den står rett utenfor dusjen, og jeg synker takknemlig ned på den når jeg går ut av dusjen. Ståstol har jeg også. Gull verdt. Og så fikk jeg silkelaken fordi jeg slet med søvnen. Helt fantastisk. Lakenet er utslitt nå.
      Det er en fin ordning vi har her i Norge, og jeg unner deg all den gode hjelpen i disse tingene ❤

      1. Så koselig å høre deg si og mene det. Ja, det skal jo være godt, gjøre godt 🥰 Jeg kjenner igjen den takknemlige følelsen når jeg kan synke ned på krakken ❤ Og vi er sannelig heldige som har denne ordningen i Norge. Vi kan søke om hjelpemidler, som vi i tillegg får gratis og levert på døra. Det er helt fantastisk! 🌞 Du kan sikkert søke om nytt silkelaken?

        1. Ja, vi skal ha det godt, selv om vi ikke er like friske og er ute i jobb som andre folk.
          Joda, jeg kan nok helt sikkert søke om nytt laken. Men jeg klarer meg ganske godt uten også nå. Når en del av mine bekymringer forsvant, f.eks. når jeg fikk innvilget ufør, og økonomien ble mer stabil og tryggere, og ørlite bedre, da roet kroppen seg, og det har vært mye lettere å sove. Også det å føle seg sett og hørt i helseinstansen har hjulpet veldig godt på.
          Etterhvert vil jeg nok trenge flere hjelpemidler, men enn så lenge, så har jeg det jeg trenger.
          Jeg husker da jeg hadde ergoterapeut på besøk for å kartlegge mine behov, og hun sa at det er mye jeg kan få etterhvert, men det sikkert er hyggelig å kunne ha hjemmet sitt uten at det skal se for mye ut som et helsesenter. Og det har hun et godt poeng i 🙂
          Nå ser jeg meg jo om etter ny plass å bo. Og da er målet at alt skal bli lettere for meg. Så kan jeg klare meg enda lenger.

          1. Vi skal ha det så godt som mulig 😊 Så godt å høre at ro i sjelen førte til mer ro i kroppen også! Det henger ofte sammen dette. Ja, superviktig å føle at man bli sett og hørt (og trodd) av helsepersonell. Haha, ja unødvendig at hjemmet skal se ut som et helsesenter. Det skal jo være et hjem. Det blir forresten spennende å se om du finner et nytt, koselig sted å bo etter hvert. Jeg skal sjekke ut dette med silkelaken, siden det kan hende at det hadde vært lurt for meg pga bekkenproblemene. Lå på en silkenattkjole da jeg gikk gravid, for i det hele tatt å klare å snu meg i senga.

            1. Jeg kan absolutt anbefale silkelaken. Den tiden da jeg fikk det, hadde jeg hatt flere år hvor jeg kun fikk 3 timer søvn pr. natt. Med silkelakenet økte søvnmengden, pluss at jeg jo var mye mer uthvilt når morgenen kom, siden jeg ikke brukte så mye krefter når jeg skulle snu meg om natten. Og det er helt fantastisk altså, det å snu seg uten å kave seg halvt i hel. Kan godt tenke meg at det vil være helt perfekt for deg med bekkenproblemer ja. Det MÅ du få deg. Anbefales på det varmeste ♥

              1. Takk 💓 Jeg sover jo allerede mange timer, gjerne 9-10 timer om natta, men kanskje en idé om jeg slipper å våkne for å snu meg, ja 😀 Du må jo ha vært helt Zombie med bare tre timers søvn. Bra det ikke er slik nå lenger! 🥰

      1. Jeg tenkte faktisk på deg (og mange flere) da jeg skrev dette innlegget, for det er mange som er “nysyke” som ikke vet om muligheten og ikke tenker at det er nødvendig med hjelpemidler. Det tok meg mange år å innse at de kan bidra til at jeg får en lettere hverdag, og at det er helt greit å ha dem. 🥰

    3. Veldig bra når hjelpemidler fungerer og vi trenger det jo. Og tenker det er greit å ta i mot ..man skal på en måte klare seg selv, men man vil ikke være handikappet vettu..
      Fine ting du har i hus og til å bruke ute.

      1. Nei, ingen vil være handikappet, og hjelpemidler kan gjøre at man føler seg handikappet eller tenker at man ser mer handikappet ut. Jeg har klart å snu tankegangen litt, til at hjelpemidlene faktisk gjør hverdagen min bedre. Apropos å klare seg selv… Man klarer seg selv bedre MED hjelpemidler 😀

      1. Ja, får dem faktisk helt gratis, når man har rett på hjelpemidler. Tusen takk, det var et fantabulastisk kompliment! Nå blir dagen god 🌞 Tusen takk til en ekte dame jeg aldri har møtt 🥰

    4. Veldig bra at det finnes hjelpemiddel, og det virker som du har funnet fram til gode hjelpere for deg. Morsomt du gir de navn :). Nyt kvelden.<3

      1. Ja, det er helt supert 😊 Liker veldig godt at du kaller hjelpemidlene “hjelpere”! 🤗 Jeg ufarliggjør litt ovenfor meg selv å ha hjelpemidler/hjelpere når jeg gir dem navn 😉 Ha en god dag! 🥰

    5. Så bra at slike hjelpemidler finnes som gjør hverdagen litt enklere.🤗Det er nok lurt åta imot slike ergoterapeuter som vet hva som finnes og som kan hjelpe. Gode stoler og gode hjelpemidler kan gi bedre dager. Mannen hadde besøk av en ergoterapeut som så på hvilke hjelpemidler han kunne få for ryggen Veldig kjekt!😊

      1. Ja, helt supert at hjelpemidlene fins, og muligheten er der jo for å lette hverdagen vår 😊 Synes også det er en fin ordning at ergoterapeut kan komme hjem til oss, slik at de ser behov og kan foreslå hva som passer. Håper mannen din fant gode hjelpemidler i samarbeid med ergoterapeuten som var hos dere! 😊

    6. Godt å ha hjelpemidler 🙂

      Selv om det er noe man må venne seg til … noen av de… så er det plutselig de som gjør dagen god til tider 🙂

      Lag deg en fin torsdag 🙂

      1. Ja, det er jo det. Godt når man har innsett behovet og fått hjelpemidlene i hus. Det tok mange år før jeg aksepterte, men nå er jeg glad for at jeg sluttet å være dum og sta 😀 God torsdag til deg også! 🥰

    7. Dette syns jeg var et utrulig bra innlegg..å synligjøre at det er faktisk ikke noen skam å bruke hjelpemidler. Heldigvis er ikke jeg blant de som trenger noe – men jeg kjenner mange – både gammel og ung – som syns det er flaut å både måtte ta i mot hjelp og å ha hjelpemidler..
      Ha en riktig flottersfin torsdag ❤❤❤

      1. Tusen takk for det, fine du 🥰 Det er mange av oss som bør slutte å være så dumme og sta, for hjelpemidlene skal jo bare hjelpe og lette hverdagen vår 😉 De kan til og med åpne for nye muligheter! Ønsker deg også en flottersfin torsdag 😀 ❤❤

    8. Dette er virkelig gode hjelpemidler å ha i bakhånden når man trenger dem. Det er ikke alltid lett å innrømme ovenfor seg selv at man trenger dem, og jeg kjenner et par som burde ha søkt men som ikke har gjort det. Jeg har en tante som fikk en sånn ståstol for noen år siden, og hun nærmest lovpriser den 😊
      Håper du får en fin torsdag 🥰

      1. Ja, supre hjelpemidler å ha, og man trenger ikke å bruke dem hele tiden. For veldig mange er det slik som for tanta di, at man blir takknemlig og nærmest lovpriser “hjelperen” når de først har fått den og tatt den i bruk. 😊 Ønsker deg også en fin torsdag 🥰

    9. Veldig fint innlegg, og det er godt at du har kommet over den følelsen, ihvertfall at du har fått en del hjelpemidler. Jeg må nok også tenke litt i de baner, for nå ordner jeg hjelpemidler selv. En høy stol som jeg bruker når jeg steker ting ved komfyren, eller gjør andre ting som tar litt tid. Og det er godt å sitte. Så en ståstol med hjul kan nok være greit etterhvert.
      Og en dusjkrakk, for jeg blir sliten av å dusje gitt 😉
      Takk for at du deler det, og skriver så bra om det. 🙂 Nyt resten av dagen! Klem <3

      1. Tusen takk 😊 og fint om det kan være nyttig for deg også med tanke på eventuelle behov etter hvert. Jeg har i mange år tenkt at jeg burde anskaffe meg en barkrakk for å ha ved komfyren, men ikke kommet over en som er god å sitte på. Så da har det ikke blitt. Den ståstolen jeg fikk nå nylig, fungerer greit. 😊 Takk, og nyt dagen videre du også 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg