Kroppen kortsluttet

Skarp og deilig høstluft i dag, og verandadøra har stått på gløtt.

Jeg tror jeg må ha gått over i en slags dvaletilstand i går. Jeg la meg for å sove utpå dagen. Først var det vanskelig å få sove. Det føltes som om jeg ikke klarte å roe kroppen, ikke klarte å gå over i hvilemodus, og det verket overalt. Da jeg omsider sovnet, var det som om kroppen kortsluttet. Jeg følte meg helt tom, men rolig. Her kan du lese innlegget om hvordan dagen hadde vært i forkant av dette: Smertefri hjemtur…  Nesten!

Jeg var tom for Body Battery på Garmin-klokka lenge før sola stod opp i går. Nede på 5 (som er det minste som kan registreres) da jeg forlot Spania. Jeg lot ikke til å ta lading selv om jeg stort sett slappet av, enten i flysetet, eller hjemme i sofaen etter at jeg kom hjem til Trondheim. Jeg sjekket klokka innimellom, og den lå konstant på 5, omtrent som et febermål som ikke rikker seg fra måling til måling.

Ikke overraskende følte jeg meg temmelig energitom utover ettermiddagen og kvelden i går. Sofaen ble mitt faste holdepunkt, og jeg fikk servert middag i sofahjørnet mitt av min snille samboer. Omsider begynte kroppen, i følge klokka, å ta lading. Litt etter kl. to oppdaget jeg at tallet 5 (Body Battery, forkortet til BB) var endret til 17. Jøss, tenkte jeg, dette var merkelig, men selvsagt helt supert! Merkelig nok fortsatte BB å stige, og kvelden bød på stadige overraskelser. Jeg ble mer og mer forundret, og ved leggetid var BB passert 40. En slik stigning utover ettermiddagen og kvelden har jeg aldri opplevd før, til tross for mye hvile. Hva kan ha skjedd? Har ME-kroppen min gått over i en slags dvalemodis?

Dyr som bjørner og pinnsvin ligger i dvale om vinteren. Da finner de seg en hule eller et annet krypinn og ligger i dvale der i noen måneder, til varmen og våren får liv i dem igjen. I dvaletiden senkes blant annet kroppstemperaturen og pulsen for å spare på energien. Basert på dette, og de temmelig krevende døgnene forut, har jeg laget meg noen hypoteselignende spørsmål:

  1. Skjedde dette fordi jeg var totalt utmattet, manglet energi til å gjøre noe som helst? 
  2. Har det sammenheng med at jeg frøs mye tidligere på dagen? Jeg har tidligere merket at kroppen min kan ta lading raskere etter kalde bad og dusjing i kaldt vann de siste 2 – 3 minuttene.
  3. Kan det ha blitt slik fordi kroppen hadde behov for å senke kroppsfunksjonene basert på begge disse to “forløperne”?

Litt morsomt er det også å tenke på at dette skjedde på ei tid da bjørner og pinnsvin gjør seg klar til å gå i hi, hihi! 😀

Som jeg skrev i blogginnlegget i dag tidlig, lå BB på 100 da jeg våknet klokka halv ni. Det er ny rekord, og skikkelig uforståelig etter vaskedag og gårsdagens hjemreise. Følelsen i kroppen som jeg pleier å ha når jeg våkner, var imidlertid ikke veldig forskjellig fra slik den vanligvis er. Slapp, tung i kroppen og hodet, småsvimmel, litt varm i panna/feberfølelse, og jeg hadde ikke energi til å gå i dusjen før nærmere tolv. Verkingen i kroppen er imidlertid borte, hodepina fraværende, og jeg føler på en god ro.

Det er forresten lenge siden jeg har sett av målingene på klokka at jeg har ligget så lavt i puls som 61. Generelt har jeg ganske høy puls, en del høyere enn normalt. Stressnivået lå helt nede i 10 på klokkas målinger. Ny rekord der også, altså.

Kan du gjette på hva BB ligger på nå? Klokka 14.00 i dag lå det på 65, og klokka 16.00 var det nede på 61. Og jeg har foruten å spise lunsj og dusje mellom tolv og ett, hatt tilhold på sofaen.

Her er innlegget jeg skrev etter at jeg opplevde den rareste overraskelsen i dag tidlig: Det har skjedd noe veldig rart

Hjemveien fra toget til sofaen i går

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min: https://www.facebook.com/MEogMEning/

8 kommentarer
    1. Godt du har hatt en fin hjemtur. Heg er stadig litt engstelig for at det er jeg og mitt besøk som styrter den klokka di. Takk likevel for at du raust har tatt i mot meg og fine dager i Spania. God bedring!

      1. Fine og gode Monica, du er på ingen måte skyld i at klokka slår krøll på seg. 🤗 Det klarer jeg helt fint selv! Om det skulle være noe utenfor meg selv, så måtte det være Middelhavsbadet 😂 Det var en sann glede å ha deg på besøk i Spania! Tusen takk for fine, koselige og morsomme dager! ❤️

      1. Ganske dalende, ja, men ikke så mye som forventet. BB er på 53 akkurat nå, mens det oppleves som mye (!) lavere. Du har nok rett. 🤗

    2. Følelsen av å ikke lande for så å besvime som jeg kaller det, er velkjent. Når jeg endelig får sove kan jeg sove 10-15 timer i strekk. Men fortsatt helt utmattet når jeg våkner. Lad batteriene og håper du kommer deg fort 😘

      1. God beskrivelse! – På hvordan man kan oppleve sin egen kropp. Jeg sover stort sett rundt 10 timer hver natt, men blir liksom aldri fullt oppladet av den grunn. Takk-takk, lader og hviler om hverandre 😂

      1. Tusen takk, det skal jeg gjøre! 🧡 Jeg er forresten i gang med “planken” igjen, etter en måneds “glemsomhet” i palmeland! Starter der jeg slapp, på 20 sekunder per dag 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg