Ørepropper som stenger verden ute

Dette er ørepropper av silikon som stenger verden ute, i større eller mindre grad. Med de bittesmå lyseblå komponentene inni øreproppene hindres 15 dB i å komme inn gjennom ørene mine, mens de gule komponentene hindrer hele 20 dB i å trenge inn til meg. Med de første vil jeg fortsatt høre hva folk sier rundt meg, og de kan være kjekke å ha for å dempe noe av lydnivået på konsert eller kino, men samtidig beholde lydbildet. De som stenger 20 dB ute, kan brukes om man vil ha mer skjerming og skal stenge mesteparten av lyder ute. Jeg ser for meg at dette kan være nyttig i mange situasjoner, for eksempel i fly.

I perioder, og spesielt når jeg er ekstra utmattet og har mer smerter enn ellers, synes jeg det er godt å slippe lyder. Fordi støy kan gjøre meg mer sliten, er det dessuten en fordel å “forebygge” unødvendig utmattelse ved å skjerme for bråk og høye lyder som forekommer over tid. Derfor har jeg gått til anskaffelse av slike støydempende ørepropper, og jeg er så heldig at jeg får disse dekt av NAV. Noen ganger trenger jeg å skjerme meg for nesten all lyd, altså ørepropper som stenger verden ute, mens det andre ganger er nok å dempe lydinntrykk til en viss grad bare. Disse proppene kan ikke brukes for å få musikk og lyd inn på øret. De er altså ment kun for å dempe eller stenge lyd ute.

Øreplugg med rød logo passer i høyre øre, øreplugg med blå logo i venstre øre.

På den samme turen hvor jeg var i byen hos tannlegen nylig, stakk jeg også innom hos audiografen på hørselklinikken. Jeg skulle hente de ferdige formstøpte øreproppene, som hadde ligget i ei hylle pent innpakket i et etui og ventet på meg siden før jul. Jeg strevde litt med å få plassert øreproppene i ørene, men med salve på, smatt de greit på plass. Nå skal jeg teste de litt i et par uker fremover, i ulike lydsettinger. Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å bytte ut komponentene som stenger ute 15 og 20 til støyfiltre på 17 dB og 26 dB i stedet.

Tale har normalt et lydtrykknivå (desibel) på rundt 60 dB, mens rop kan nå opp i 80 dB, og 30 dB regnes som hvisking. Et rockeband på fullt trøkk kan komme opp i 120 dB, mens smertegransen vår er på omlag 125 dB.

Jeg har tidligere skrevet om da jeg dro til audiograf for å bestille slike ørepropper i dette innlegget: Å høre for lite eller for mye.
Her kan du lese mer om byturen da jeg hentet øreproppene: Plutselig overdose av frisk byluft

Se, så små ørepropper!

Utstyrt med disse små øreproppene trenger jeg ikke lenger å ta med meg det store headsettet ombord i fly når jeg skal ut og farte. På mindre turer gidder jeg aldri å ta med headsettet, siden det er så stort. Disse små blir mye enklere å ha med, og da blir det faktisk slik at jeg kommer til å bruke dem, noe som kan bidra til at jeg “orker” mer.

Bruker du støydempende øreplugger i noen settinger?

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på 
Instagram (story)

22 kommentarer
    1. jeg har ikke bruk for øreplugger men hvet om ei som hadde hatt glede av slike ,hun er gift med en som snorker så mye til tider att hun må legge seg i et annet rom ,skal jammen nevne disse til henne

      1. Haha, ja, snorking er et stort problem for mange, siden både den som snorker og den som blir “utsatt” for snorking får dårlig søvnkvalitet. Eget rom kan noen ganger være en løsning, men det kan også ørepropper være 🙂 Hun ønsker seg kanskje filter som blokkerer all lyd i så fall, med det er ikke anbefalt, siden man må kunne høre en evt. brannalarm for eksempel.

    2. Så bra at du har fått lyddemper.
      Jeg hører litt dårlig og jeg bruker ikke det. Men tåler ikke mye støy heller. Heldigvis hjemme er det ingen som bråker og jeg er sjelden ut blant masse folk.
      lykke til:)

      1. Det er sjelden jeg trenger å dempe lyder også, siden det stort sett er stille her hjemme, og jeg for det meste er hjemme også. Samboeren min bruker ofte earpods når han hører musikk eller ser tv og jeg trenger ro. Selv om det ikke er ofte jeg er på steder der det er bråk, kan disse være kjekke å ha de sjeldne gangene det er nødvendig. 🙂 Tusen takk 🙂

    3. Så bra at du har fått dem og tatt dem i bruk.👍🏻
      Husker at du var og fikk avstøpning for å få dem til å passe.🤗
      Det blir spennende å høre om du synes det fungerer bra for deg.👌🏻

      1. Ja, det tok overraskende nok bare tre uker før de var klare for avhenting. Jeg strever litt med at jeg kjenner de godt inni ørene, og det kjennes ut som det sprenger innenfra. Men jeg blir forhåpentligvis vant med dem, sånn at jeg har utbytte av bruken! Kan ikke gi opp etter bare et par forsøk 🤗

      1. Har klart meg uten jeg også, men har innsett at jeg har blitt mer sensitiv for støy. Så da er det bare å dytte inn durtene og håpe at det gir nye muligheter 😉 Returklem 🙂

      1. Satser på at jeg kan stenge verden ute litt av og til i alle fall. Aldri opplevd festbråk i blokka vår. Naboene våre er skikkelig kjedelige 😂

          1. Oooh, det høres ille ut. Men ute av øre, ute av sinn… 😀 Har festen selv, og hatt naboer som festet på tidligere bosteder. Men heldigvis sjelden til morgengry.

    4. Det var noen snertende ørepropper, og jeg er spent på hva du syntes etter å testet de ut en stund. Selv har jeg tinnitus så det holder, og må bruke propper i de settingene jeg vet lydnivået er høyt. Ønsker deg en fortsatt fin mandag, klems 🤗

      1. Haha, ja, disse er rett og slett smukke 😀 Husker at du er veldig fornøyd med ørepropper fra et svensk apotek. Jeg fant aldri tilsvarende. Propper hjelper kanskje ikke mot tinnitusen din? Ellere virker de sånn at de har effekt både på tinnitus og støy? Tusen takk, og fortsatt fin mandag til deg også! Klemz 🤗

      1. Ja, de er ganske nøytrale. Ingen rosa prikker eller grønne stjerner på 😀 Jeg tenker også at det vil være kjekt å bruke disse på konsert og kino 😊 Fortsatt god mandag til deg, og ha ei fin uke! 😊

    5. Så fint at du har fått dem nå, og jeg håper du får brukt dem og at det hjelper deg godt. Jeg har kjøpt noen som tar bort en del støy om jeg er ute på restaurant e.l. og jeg bruker dem innimellom her hjemme om jeg synes det er slitsomt med mye lyd. Nå er ikke det så ofte når det er oss to, men når jeg er veldig sliten så er det godt å slippe å høre tv så godt eller andre ting. Også har jeg hatt i propper om nattan når gubben snorker for høyt før jeg sovner 😉

      1. Jeg har vært mye hjemme alene i det siste. Dermed ikke hatt bruk for dem og ikke fått testet dem ut heller. Men fra i morgen må jeg oppsøke litt lyder og teste, sånn at jeg kan bytte inn i løpet av uka om jeg trenger det. 🤗 Sikkert kjekt å kunne “ekskludere” forstyrrende sovelyder ja 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg