Pillarguri fra Otta

Pillarguri en kald ettermiddag i januar

Pillarguri tar imot deg når du kommer til Otta. Om du holder øynene åpne, ser du henne og luren trone øverst på skiltet som ønsker deg velkommen. Det befinner seg en statue av denne kjente karakteren fra Otta rett ved jernbanestasjonen, en kafé har fått navnet Pillarguri Cafe, og hun er til og med avbildet på våpenskjoldet for Sel kommune hvor Otta befinner seg.

Pillarguri, eller Prillar-Gudrid, er en velkjent karakter fra Otta i Gudbrandsdalen. Hun er egentlig en sagnfigur, siden det ikke fins noen dokumentasjon på at hun levde, men lokalhistorikere anerkjenner henne som en reell person. Prillarguri er kjent fra “skotteslaget” ved Kringen i Otta i år 1612. Ifølge historien var 300 skotske leiesoldater på vei gjennom dalen for å delta i Kalmarkrigen i Sverige. Pillarguris oppgave var å stå på en høyde og gi den norske bondehæren beskjed når hun så dem ved å blåse i en lur (prillehorn), slik at de kunne starte angrepet på skottene. Det er denne høyden (852 moh.) som kalles Pillarguritoppen.

Om du vil lese mer om slaget ved Kringen, finner du det bl.a. HER.

Jeg har vært på Otta flere ganger, men enda ikke vært oppe på Pillarguri-toppen. På den nylige turen dit, var det for kaldt og dessuten mye snø. Men på en solrik tur på våren eller høsten, og med bil nesten helt opp til utsiktsstedet, skal det være gjennomførbart! Jeg gleder meg til å få hilse på Pillarguri, eller i alle fall støtta som er reist til ære for henne der oppe. Utsikten derfra skal dessuten være imponerende, både mot Rondane og Otta. 

Pillarguri, ved Otta Skysstasjon

Når man kommer kjørende langs hovedveien og ankommer Otta, står altså Pillarguri der og ønsker alle velkommen til Otta, byen ved Rondane. På bildet under ser du skiltet med Pillarguri og luren hennes, knipset i forbifarten i går. Har du vært på Pillarguritoppen? Eller på Otta?

Otta, byen ved Rondane, en kald januardag

 

Her er flere blogginnlegg fra Otta-turen: 

Blir du med og hilser på Dovregubben? 
Bursdag på Otta
Dovredans

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

20 kommentarer
    1. Litt kaldt for Prillar-Guri med snøen som delvis har dekt henne. Artig med den historien :). Har vært på toppe og kan bekrefte veldig god utsikt. Da jeg var 17 år syntes jeg det virkelig det var på tide å ha sommerjobb et annet sted enn familiebedriften jeg voks opp med, så jeg ordna meg sommerjobb på Grand Hotell på Otta. Da ble det også en tur opp på toppen. Var en interessant sommer :).

      1. Ja, det var skikkelig kaldt for Pillarguri da jeg var nede på jernbanstasjonen. Rundt 20 minusgrader. Åh, har du vært der? Så artig! 😀 Så tøff du var som ordnet deg med sommrjobb langt hjemmefra på et fremmed sted! Sikkert lærerikt og nyttig på mange måter. Liker at du kaller det “en interessant sommer”! 😀

        1. Var opplevelses sugen, første gang jeg tog tog også, livredd for ikke å gå av på riktig stasjon. Det var mulighet til å ta av, om en ville, men til tross for ønsket om opplevelse var jeg også forankra :).

    2. Dette er spennende! 🙂 Jeg har vært på Otta to år på rad nå…. bodde der en natt på camping for halvannet år siden! Da var det 30 varmegrader…. Jeg har ikke vært på toppen, men det må jeg jo etter å ha lest dette! Klem <3

    3. Henne har jeg ikke sett.
      Høres ut som en spennende dame.🤗
      Jammen var det mye snø, så skjønner godt at det er best å holde seg til veiene når man skal ut å gå.😅

      1. Ja, og jeg har inntrykk av at folk på Otta er stolte av “kjendisen” sin. 😀 Jepp, hvorfor gå i dyp snø når man kan gå på grusveier 🤗

      1. Det har jo ingen hast, siden hun står der hele tiden, men vi får se hvem av oss som lar oss friste opp til toppen først 🤗

    4. Stått opp i Otta mange ganger. Jeg er jo derfra 😉Og vært på Pillarguritoppen mange ganger også. Hadde tross alt sommerjobb i skiferen like ved.

      1. Det går an å stå opp i otta når man er på Otta 😊 Samboeren min hadde også sommerjobb i “skiferen”, så da har dere nok tråkket de samme stiene der oppe. 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg