Reddet av hormonplaster

Dette plasteret har reddet meg

Det sies at “man skal ha noe” etter hvert som man blir eldre, og med det mener man sykdommer, lidelser og plager. Det er få av oss som slipper unna, og vi må lære oss å takle og leve med litt av hvert. Jeg er intet unntak. I går skrev jeg om lettelsen av å ha fått noenlunde kontroll på migreneanfallene i innlegget Byttet ut migrene med bakrus. I løpet av de siste to – tre ukene har jeg også gjenvunnet kontrollen på noen ilske hormoner. Omsider har jeg blitt reddet av hormonplaster, som endelig har tatt knekken på hormonelle utfordringer. Puh!

Det er greit å svette når man sitter i steikende sol eller har trent hardt. Da er det naturlig å svette. Men det er ikke greit når man bare sitter pent og pyntelig i et normalt temperert rom og svetten bare pipler ut gjennom huden, renner nedover ryggen og man akutt må løpe ut i en snøskavel midt under middagen!

Alle apotek gikk tom for slike hormonplaster før jul. Jeg humret litt for meg selv, tenkte at dette kom til å bli en svett jul. Måtte jo se det komiske i situasjonen. Det gikk greit de første par ukene, men mot nyttår begynte jeg å bli desperat, for alle lager var tomme for hormonredningen min. Samboeren min ble spart, siden humørsvingninger ikke synes å bite på meg. Men i stedet ble han stadig kald og måtte krype under et pledd i sofaen. Fordi jeg måtte åpne terrassedøra for å få tilgang til snø som kunne kjøle meg ned.

Ved min side av senga havnet det en stabel håndduker, som jeg kunne legge oppå lakenet. Tenkte at det var mer skånsomt enn å svette ut lakenet, for så å stå opp midt på natta og bytte dette. Jeg våknet flere ganger om natta, pga. uroen i kroppen og svettetoktene. Jeg kunne i halvsøvne kjenne hormonene som brutalt begynte å romstere inni meg med små knurr, for så å vekke meg helt og be om at jeg skulle slenge av meg dyna.

Da vi var godt inne i februar, begynte hetetoktene å bli uutholdelige. Det innvendige stresset var verst. Ved flere anledninger ringte jeg rundt for å finne ut om noen kunne ha fått inn av en reservetype som egentlig skulle komme i starten av januar, men så heldig var jeg ikke. Så, en fin dag for et par-tre uker siden, over all forventning, fikk jeg napp da jeg var innom apoteket for å kjøpe noe annet. Spurte om de tilfeldigvis kunne ha fått inn av hormonplastrene. Jeg ble i fyr og flamme da den hyggelige dama i reseptluka visste råd. De hadde fått inn på et apotek på den andre siden av byen. Hun ringte dette apoteket og ba dem legge av for meg. Gjett om jeg kjørte med livet som innsats, for å rekke det før stengetid! Jeg tror jeg sa noe sånn som at hun hadde reddet verden da jeg gikk ut med plaster nok for flere måneder fremover. Og to tusen kroner fattigere. 

Etter ei uke, roet svettetoktene seg noe, og etter to uker var de borte. Jippi! Ett problem mindre! Da svettetoktene flyttet ut av kroppen min, sov jeg mer sammenhengende igjen. At søvnen er bedre merker jeg også på smartklokka. Siden jeg fikk klokka i slutten av januar, har målingen vist mye stress på nettene, og lite hvile. Det er helt utrolig hva denne klokka skjønner. Jeg hadde ikke tenkt på at disse ilske hormonene gjorde at jeg fikk lite restituerende søvn, så dette var en stor bonus!

I innlegget Erfaringer med smartklokka, ser du noen målinger av hvordan restitusjon og hvile i kroppen min var om nettene tidligere, altså i februar i år. Forskjellen er megastor! Målingen under er fra 2. mars, etter at hormonplastrene begynte å virke. Jeg kan ikke se en annen grunn til dette er at det må være uten og med hormonplastrene.

Blå søyler betyr hvile/restitusjon, oransje betyr stress i kroppen.

Har man ME, kan man regne med at tilleggsplager kommer mye sterkere enn hos friske, også mht. overgangsalderen. Lege og forsker Anita Koss er en av dem som sier at tidlig overgangsalder er vanlig ved ME/CFS og at ME blir forverret ved overgangsalder. Det siste kan jeg i alle fall skrive under på. 

To ganger i uka bytter jeg plaster på magen.

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

24 kommentarer
    1. Det er noe med det… disse svettetoktene – spesielt om natta…. søkke våte… Jeg har ikke brukt noe – det gjekk over etter hvert… men det var veldig slitsomt en periode… godt med alt man har blitt ferdig med! Supert med slike plaster da 😀

      1. Så bra at det gikk over etter hvert for deg! 🙂 Jeg prøvde uten noe i halvannet år før jeg krøp til korset og gikk til legen. Og det er vel ca tre år siden. Så lenge hormonplaster gjør susen, er jeg lykkelig! 😀

      1. Så bra! Jeg er glad på dine vegne, og denne uroen i kroppen unner jeg ingen! Disse hormonplastrene er verdt mer enn sin vekt i gull 😀

    2. Jeg husker hvordan gruet meg til svettetiden skulle komme, men den har aldri kommet. I stedet har jeg blitt mer frossen, og kan ligge under dyna på natten og hakke tenner. Trodde jeg var unormal og spurte legen min, men han sa at det var helt normalt å ikke renne bort. Klems 🤗

      1. Så utrolig bra at du slapp unna svettetiden! Det høres godt ut! 🙂 Men jeg er jo også i balanse igjen nå når jeg har hormonplastrene, så takk og pris for det! I starten satt jeg også ofte under pledd, fordi jeg ble så frossen etter svettetoktene. Er glad for at jeg har fått dette ubehaget under kontroll igjen 🤗 Men på den annen side, kan frostriene dine være en del av overgangsalderplagene?

    3. Jammen bra du fikk tak i plaster igjen!
      Utrolig at de kan være tomme så lenge. Hadde det vært annen medisin hadde nok media hatt store overskrifter kan jeg tenke meg. De koster mye, men jeg vil tro de er vel verdt pengene.👌🏻🤗

      1. Ja, jeg ble så glad at jeg kunne klemt apotekeren! 😀 Det er sant det du sier om hvis det hadde vært en annen medisin… Kvinnesykdommer og kvinneplager står ikke øverst på prioriteringslista. Oh yes, plastrene er vel verdt pengene. Det hører med til historien at de jeg fikk nå er fra en annen fabrikk, som de selger midlertidig, men den inneholder de samme virkestoffene. 🙂

      1. Ja, jeg er overlykkelig for at jeg fikk kjøpt nye! Jeg visste ikke at man får kjøpt hormonerstatning i form av gel. Det høres kurrant ut. Prøvde et skum fra helsekost en periode. Det virket ikke på meg i det hele tatt. Returklem til deg 😉

      1. Ja, det var en lykkens dag! Og i dag har jeg “byttedag” 😀 Gammelt plaster skal av, nytt skal på. Ønsker deg en glitrende dag! 😉

    4. Kanskje vi skulle hatt en parole i dag med gratis bruk av alle “remedier” i forbindelse med overgangsalder.
      For jaggu blir det penger av det…
      Jeg kom tidlig i overgangsalder og er nå etter 12 år fri for svettetokter, men hadde det aldri så ille som du beskriver.
      Annet som er mye verre synes jeg er slikt man ikke snakker om…
      Humørsvingninger , ja. Jeg har mange ganger bare måtte forlate situasjoner på jobb , var rett og slett redd for mitt eget sinne, for jeg er egentlig ikke noen sint person…
      For min del har plagene “downunder” og følelsene for det annet kjønn vært aller verst. Har ikke vært i nærheten av en mann på 12 år…og de plagene sliter jeg fremdeles med og tar tar ulike remedier for.
      Gratulerer med kvinnedagen forresten.

      1. Hei, og gratulerer med kvinnedagen! 🙂 Ja, det er faktisk en veldig god idé med en slik parole! Jeg merker at jeg bruker veldig mye penger på “vedlikehold” i forhold til samboeren min. Han slipper billig unna, og jeg unner han selvsagt det. Men det er stor forskjell, ja. Jeg ser for meg at jeg enda kan ha noen år igjen med svettetokter også. Prøvde å trappe ned for et år siden, men den ubehagelige uroen og hetetoktene kom raskt tilbake. Nå blir det lenge til jeg forsøker å klare meg uten igjen! Tusen takk for at du deler av dine erfaringer. Jepp, det er ikke bare hetetokter som er plagsomt med overgangsalderen. Humørsvingninger og “ubegrunnet” sinne, samt tørre slimhinneer og nedsatt llibido, kan også gjøre livet surt og vanskelig.

    5. Overgangsalderen var jeg ferdig med da jeg var 42! Muligens fordi jeg var 36 da jeg fikk mitt eneste barn, for etter det gikk jeg over i overgangsalderen. Jeg kan ikke si at jeg hadde store problemer i den tiden.
      Det var etter at jeg fikk ME, da jeg var 45, at problemene med svettetokter satte inn. Jeg kan godt sitte i godstolen og plutselig rinner svetten. Også andre plager har oppstått i ettertid. Det er kanskje fordi jeg slapp så lett unna den gangen?
      Kanskje hormonplaster er veien å gå for meg også? 😊
      Flott at du har fått hjelp av det Kari!
      Vi har vel nok å stri med som det er!
      Ha en fin dag videre!

      1. Wow, da var du veldig tidlig ferdig med overgangsalderen, ja! Haha, nei, det er sikkert ikke noen straff for at du slapp unna så tidlig den gangen. Men det er ikke umulig at hormonplaster nå kan hjelpe på svettetokter likevel, siden hormoner kan lage mye krøll i en ME-syk kropp. Det har i alle fall vært en stor lettelse for meg å slippe svettetokter i tillegg til alt annet! Ha en superduper og solrik dag, Astrid! 😊

    6. Jeg er 52 i dag og ikke kommet i overgangsalderen enda, som jeg vet om selv i alle fall. Ikke de klassiske svettetoktene og veldige humørsvingninger. Men kan jo være andre merker noe de ikke har fortalt meg – hehe. Men det med hormonplaster var et godt tips dersom jeg skulle ha behov for noen hjelpemidler etterhvert 🙂 Veldig fint å høre hvilken hjelp du har fått av det 🙂

      1. Bare nyt å ikke være der, og kanskje slipper du unna også 🤗 Jeg var rundt 53 da det startet. Slo ut stoffskiftet også, men ble heldigvis frisk av høyt stoffskifte med medisiner et par år senere. Det er sikkert ulike remedier som hjelper den enkelte. For noen holder det med nattlysolje fra helsekost også. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg