Stimulering av vagusnerven

Den siste tiden har jeg prøvd å stimluere vagusnereven i nakkeregionen min med hjelp av magnetenergi. Apparatet som du ser på bildet over, er en “gammel venn”. Jeg brukte denne mye i forbindelse med smerter i kroppen for noen år siden. Jeg haddde “glemt” at jeg hadde den, for den har gjemt seg i en skuff ganske lenge. Grunnen til at jeg kom på den nå, er tre tilfeldigheter og erfaringer, som koblet seg sammen til én idé oppi hjernen min.

For det første kommenterte min britiske venn Boyd på et blogginnlegg om isdusjing. Han forklarte at man kunne holde dusjhodet med kaldt, rennende vann nederst i nakken i starten på dusjen og at dette gjør at man ble raskt tilvendt kaldt vann. Resten av kalddusjen opplevde han ikke som mindre kald. Det var det ene.

Den andre tilfeldigheten, som jeg da koblet opp mot denne, var at min venninne Inger-Marie har kjøpt seg en medisinsk nevrostimulator, som virker å roe og balansere kroppen hennes noe. Hun har sovet bedre og ladet mer etter at hun begynte å bruke denne. Nevrostimulatoren sender ut milde elektriske signaler som stimulerer vagusnerven og indirekte hjernens smarte kontrollsenter hypothalamus. Dette skal da resultere i utskillelse av sunne nivåer av serotonin, melatonin og Beta-endorfiner, mens kortisolnivået (stresshormon) reduseres. Hjernen går da tilbake til homoestase og gjenoppretter balansen.

Da jeg leste at stimulatoren til Inger-Marie leverer lavintensive mikrostrømmer til hjernen og vagusnerven, ble jeg nysgjerrig. Det sies at dette kan redusere aktivitet i deler av hjernen, og over tids bruk virke positivt på bl.a. mennesker som har epilepsi. Kan nevrostimulatoren redusere og balansere hormonaktivitet også? Og hvis det stemmer at vagusnerven påvirker blodsirkulasjon, kan kanskje stimuli påvirke utmattelse? Jeg aner ikke om jeg er på ville veier, og kanskje er det bare ønsketenkning. 

Ifølge medisinske nettsider leder vagusnerven impulser til svelg, spiserør, luftveier, hjerte, enkelte muskelgrupper, magesekk og tarmen. Den påvirker derfor pust, stemme, hørsel, smak, svelg, hjerterytme, blodsirkulasjon, blære, lunge, mage og tarm. Jeg vil tro at de fleste som har ME, vil krysse av for at de har redusert funksjon i disse områdene i forhold til da de var friske. Videre påvirker vagusnerven det parasympatiske nervesystemet i det autonome nervesystem. Dette er bare spekulasjoner, selvsagt, men likefullt spennende. 

Nå er jeg virkelig på tynn is, for dette har jeg ingen formell kunnskap om, men må nevne det likevel. Forskere antar at signaler som sendes til spesifikke områder av hjernen fra vagusnerven påvirker signaloverføringen mellom nervecellene. Kanskje fins det en sammenheng mellom vagusnerven og skader et eller annet sted i kroppen som utløser ME, grunnet f.eks. fysisk skade eller virus?

Den tredje faktoren som plutselig fikk mening for meg, var at jeg ved to anledninger etter tai chi-trening har opplevd å føle at formen er bedre enn normalt etter ei treningsøkt. Vanligvis blir jeg utmattet og må ha ekstra påfyll av lading. Disse to gangene, hvor jeg opplevde formøkning, skjedde i forbindelse med at vi hadde massert oss selv i bakhodet, altså i nakken, med korte treskaft. Mest sannsynlig var det tilfeldig at jeg opplevde bedring med dette, men enn om det var noen nerver på innsiden som fikk fornyet friskhet!? Jeg har lenge lurt på om om jeg kan ha en skade i nakken, som hindrer full blodgjennomstrømming el.l.

Ja, jeg kan ha ganske merkelige, fantasifulle idéer innimellom, og prøver mye forskjellig for å bli frisk av ME, og nå har en ny plan begynt å vokse frem. “Nervus vagus” springer ut mellom hjernen og ryggmargen. Akkurat hvor dette punktet er, vet jeg ikke eksakt, men når jeg nå har “massert” meg selv med roterende magnetenergi, har jeg holdt apparatet powermag (bildet) rundt hårfestet i nakken, samtidig som jeg beveger nakken sakte frem og tilbake. Og litt oppover nakken fra lengst nede i nakken. Litt på samme måte som når vi bruker treskaft til massasje av nakken på tai chi-trening.  

Jeg har brukt denne roterende, sterke magnetenergien i litt over ei uke nå. Første gang jeg opplevde bedring av ME var da jeg begynte å bruke magnetprodukter våren 2009. Mest effekt syntes jeg at jeg hadde på smerter og stivhet i kroppen. Jeg begynte etter hvert å selge disse produktene selv, men i dag selges de ikke lenger i Norge, dessverre. Men tilbake til planen min. Som ikke er en plan om hvordan denne dingsen vil endre på noe, men et forsøk for å se om den utgjør en forskjell på et eller annet, og jeg aner ikke hva.
Det jeg har lagt merke til hittil, er at jeg ikke er like tom og utmattet på formiddagen som før. Etter at jeg begynte med medisiner som er forebyggende mot migrene, har jeg opplevd å være en vandrende zombie første del av dagen. Denne følelsen er så og si borte, selv om jeg ikke er i generelt bedre form. Jeg bruker apparatet to ganger per dag, i 2 x 10 minutter. Jeg har også begynt å våkne tidligere selv om jeg legger meg til samme tid som før. Dette skjedde allerede dagen etter at jeg begynte med apparatet. Er det tilfeldig? Tro kan flytte fjell, så det gjenstår å se! I alle fall tenker jeg at det er verdt å investere 20 minutter i egen helse på noe som potensielt kan være bra, og i tillegg er omtrent gratis.
Kanskje ligger det noen nøkler til informasjon til gåten ME i nervestystemet. Og kanskje kan styrking av vagusnerven virke inn på stressresponser i kroppen. Jeg tror forøvrig at det kan virke positivt med pusteøvelser, f.eks. gjennom qi gong/ tai chi og mindfulness. Man kan også bade i kaldt vann eller ta kaldtvannsdusjer. I utgangspunktet stresser dette kroppen, men etterpå vil kroppen roe seg og man oppnår hvile.

Og her er et innlegg som jeg skrev i desember 2019 om muligheten for at ME kan være relatert til nakkeskade: ME etter nakkeskade? / ME/CFS from neck injury?

Drrrrr… Roterende magnetenergi

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

13 kommentarer
    1. Veldig spennende det du skriver om. Du må fortelle hva du finner ut etter du har holdt på en stund. Det å snu en sykdom tror jeg på. <3

      1. Jeg synes det er veldig spennende selv, men må nok prøve det over noen uker for å kjenne etter. Nå har jeg også smartklokka som viser målinger på hvile og stress i kroppen. Virkelig interessant. Ja, kan gjerne skrive litt om hvilke erfaringer jeg gjør, når jeg har litt mer grunnlag 😊

    2. Veldig spennende å lese.🤗👌🏻
      Jeg tror at man kan finne mange ting som kan være bra for egen helse og det er verdt å teste ut om man finner noe som kan hjelpe. Om ikke annet så litt.👌🏻🤩
      Smart er det også å lese og sette seg inn i sin egen sykdom og se hva andre har erfart.🤗

      1. Kult at du syntes dette var spennende å lese! 🤗 Ja, litt er bedre enn ingenting, og det som “virker” for én, trenger ikke virke for en annen. Jeg synes alltid det er spennende å høre om andres erfaringer. Dine erfaringer rundt Sarotex var f.eks. nyttige for meg 😊

    3. Veldig spennende! Og tro kan flytte fjell, det er helt sikkert – og det er ikke godt og vite…Jeg følger spent med på videre undersøkelser og resultater 🙂 klems

      1. Ja, og jeg må jo prøve for å vite 😊 Kommer til å skrive om “forsøket” igjen senere, for de som vil lese 🤗 Returklmz

    4. Først trodde det var noe helt annet som skulle stimuleres, leste litt feil 🙈 Jeg kom inn på rett spor og leste med stor iver, og syntes dette var veldig spennende. Interessant å høre hva du syntes etter hvert. Ha en fortsatt fin tirsdag, klem 🤗

      1. Hihi, tenkte på muligheten for at noen kunne tro at det handlet om noe helt annet, ja 🤗 Skal skrive litt om “forsøket” mitt når jeg har litt mer kjøtt på beinet 🤗 Klem til deg 😊

    5. I’m late reading this, because I thought electronically stimulating the vagus might be something that doesn’t apply to me. I didn’t want to mention homeostasis and all that science but, yes, it does appear that is why the nape of the neck is a good place to start cooling. I’m glad that my rambling text may have indirectly helped you.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg