Bjørns gratinerte fisk i form

Her får du en oppskrift på en knallgod gratinert rett med fisk i ildfast form. Bjørn baserer seg på ingredienser som jeg tåler, som jeg ikke får vondt i magen av, og det er bl.a. grunnen til av vi bruker Gryr i stedet for fløte. Retten er uten melkeprodukter, mel, løk og hvitløk, men du kan selvsagt tilsette det du ønsker. Bildene er fra Bjørns kokking i går.

 

 

Ingredienser til 3 – 4 personer:
500 gram torsk eller sei

1/2 broccoli 
4 gulrøtter 
Paprika – gul og rød
200 – 300 gram ost
Ca 100 gram små tomater
1 – 2 dl Gryr
Basilikum – helst frisk urte
Salt og pepper
Evt. andre krydder, etter smak
Bacon
Kokosfett til smøring og steiking

 

Fremgangsmåte:
Del opp fisken i passe store biter, ca 4 x 4 cm.
Gulrøtter og broccoli kappes i biter og forkokes i fem minutter.
Paprika kuttes i passe små biter.
Små tomater deles i to.
Riv osten.
Legg ingrediensene lagvis i smurt ildfast form: Gulrot og broccoli, paprika, ost, fisk, Gryr, tomater, basilikum, ost.
Steik retten på 200 grader i ca 30 minutter.
Skjær bacon i små biter, steik dem.
Bacon kan sprinkles over retten i forma etter steiking eller serveres i en skål ved siden av.
Server og nyt!

 

Da Bjørn skulle sprinkle basilikumblader utover fisken, kom han på at han hadde glemt å fiske frem småtomatene fra kjøleskapet. Tomater og basilikum hører jo sammen, og som du ser på de neste to bildene, ordnet dette seg.

 

Vi bruker vanligvis torsk fra Vikna i denne retten, men her har vi brukt sei. Dette er sei fisket utenfor Gjengstøa, av Heidisverden og mannen hennes. Jeg har spart på den i fryseren lenge, siden jeg tenkte at den måtte spises “med andakt”. Tusen takk for kjempegod sei, Heidi!

 

Egentlig pleier vi å strø sprøstekt bacon på toppen av retten før servering, men i går hadde vi glemt dette. Kalkunbaconet ble liggende igjen i kjøleskapet og skjemmes. Men i dag skal vi finne frem baconpakken og steike det. Bjørn laget nemlig så mye mat at vi har nok middag til i dag også. Baconet vil nok toppe retten slik at den blir dobbelt så god i dag! 😀

 


Her er lenker til noen av Bjørns andre gode oppskrifter, som jeg har publisert i bloggen tidligere:
Bjørns kylling i curry
Bjørns lasagne
Godt, hjemmelaget tacokrydder

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link

16 kommentarer
    1. Så flott at seien smakte godt! Holder seg godt når den vakumeres 😀
      Og denne retten ligner litt på den jeg lager, men med enkelte andre ingredienser, så jeg må notere oppskriften her ☺️
      Takk for den, og linking 🥰

      1. Seien var mer fast i fisken enn torsk, så den passet utmerket! Kan tenke meg du har en minst like god oppskrift 😀 Bare hyggelig 🥰

    2. Den så skikkelig god ut!🤩
      Masse fisk og deilige grønnsaker.😋
      Kalkunbacon er faktisk skikkelig godt. Jeg liker det bedre enn vanlig bacon.
      Det der ble et skikkelig «herremåltid» med fisken fra Heidi.🥰

    3. Det så veldig godt ut, Gryr har jeg aldri hørt om. I går orka jeg ikke lage meg middag, noen dager blir slik også. Men denne fikk jeg lyst å prøve.<3

      1. Jeg foretrekker egentlig Oatly som matfløte (små, svarte bokser). Har fått tak i på Rema og Meny tidligere. Hvis jeg er alene, er det ikke uvanlig at jeg dropper middag også. Kan steike meg et par egg bare el.l. Artig at du også vil prøve oppskriften. 😋

      1. Jepp, han er super på matlaging. Er typen som ser på kokkeprogrammer, til og med 🤗 Det er mange år siden jeg spiste sei, men kanskje blir det ikke like lenge til neste gang 😀 Jeg gjør meg klar til “jobbdag”. Nyt mandagen din! 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg