Stor, svart edderkopp i senga

En tarantella jeg møtte i Amazonas i 1995

 

Det var en stor, svart edderkopp i senga vår. Glinsende i fargen. Selve kroppen var mer enn to cm lang, og inkludert de åtte beina målte den kanskje sju eller åtte cm til sammen. At den var glinsende svart, var kanskje det mest skremmende. Kunne dette være en svart enke? Var den giftig? Jeg husket den store kakerlakken som landet på terrassen hos oss da vi var i Spania i sommer, som Bjørn gikk løs på med colaboksen før jeg rakk å ta bilde av den, og tenkte at jeg ville ha bilde av denne store edderkoppen før jeg drepte den.

Kameraet lå rett ved senga. Jeg holdt øye med edderkoppen, som hadde beveget seg til midten av senga, mens jeg gjorde klart kameraet. Så satte jeg meg forsiktig ned i enden av senga og begynte å fotografere den, i alle mulige vinkler. Bjørn stod engstelig litt lenger bort, og ville helst at jeg bare skulle avlive den tvert. Men det var rotete i senga, og jeg ville ha med færrest mulig distraksjoner og forstyrrelser i bakgrunnen av edderkoppen, så jeg måtte ta flere bilder.

Edderkoppen kravlet med ett over den sammenkrøllede dyna og bort til enden av senga. På et blunk var den ved hodeenden min på senga. Det gikk et støkk gjennom meg da jeg innså at den like godt kunne ha kravlet i motsatt retning og videre opp i fanget mitt. Da fikk jeg det travelt, akte meg bakover, satte fra meg kameraet på en benk bak meg og fant frem fluesmekkeren. Edderkoppen løp plutselig på raske bein under senga, og Bjørn skrek “drep den nå, du har fått bildene dine!” Han flyttet seg til motsatt side av rommet, mot døra. Hadde vel ikke lyst til å bli bitt i tærne av den store, svartglinsende edderkoppen. Men da jeg kikket under senga, omtrent der den var forsvunnet, var den ikke der. Jeg kikket nøye etter, la meg forsiktig ned på kne for å se nærmere etter. Førte deretter fluesmekkeren under senga og dunket den litt mot sengekanten, deretter bak sengebenet, oppunder madrassen, og på veggen. Håpet den skulle falle ned fra der den hadde gjemt seg. Men edderkoppen var sporløst borte.

Det var da jeg våknet. Fordi jeg måtte tisse. Så jeg kravlet ut av senga, inn på do, og lurte fortsatt litt på hvor det var blitt av den store, svarte edderkoppen mens jeg satt på doskåla. Men den hadde jo forsvunnet i det jeg våknet, fordi den lå igjen i drømmen. 😀

Jeg hadde dermed ikke noe bilde av den heller, som jeg kunne bruke i dette blogginnlegget. Derfor fisket jeg frem en gammelt fotoalbum fra Brasil fra bokhylla. Der hadde jeg bilder av edderkopper. Én svart tarantella som overnattet i nabohytta mi i Amazonas. Han som leide nabohytta, turte naturlig nok ikke å sove der den natta. Om morgenen ble tarantellaen sprayet ned og lagt på et fat for de som ville studere den. Og en annen tarantella, brun i fargen, som jeg fikk stifte bekjentskap med da jeg var på jungelvandring. Guiden vår fisket den frem med en pinne fra et hull i bakken, og i det den kravlet frem, bøyde jeg meg ned for å ta bilde og deretter filme den. Det som jeg ikke visste på det tidspunktet, var at slike tarantellaer kan hoppe to meter høyt… I ettertid er jeg glad for at den ikke viste sine hoppeegenskaper! Denne siste tarantellaen lever videre på bildet du ser øverst i dette innlegget. En slik tarantella kan bli opp til 25 år.

Her er linker til to tidligere drømmer:
Våknet av et rop fra dypet
Jeg drømte om Frodith

Her er link til Bjørns kamp med kakkerlakken Karl:
Et skrekkelig besøk

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

15 kommentarer
      1. 😉 Kan tenke meg det var nok av dem inne i skogen/jungelen der, ja. Skrekk og gru, må ha vært skummelt for ei lita jente!

        1. Det var det, men skumlere når de kom inn i huset. Det hendte vi mått rygge ut, og la pappa spraye litt før vi kunne gå inn. (Håper ikke Bunny leser det 😉 )

      1. Utrolig deilig å bare la den ligge igjen i drømmen, hihi 😀 Den store er ekkel nok på bilde…
        Ønsker deg en super dag! 🤗

    1. Er man ikke glad i edderkopper er det kanskje like greit at de forblir i drømmene. Selv elsker jeg edderkopper, små som store med masse hår på. Jeg har en husedderkopp som dukker opp innimellom, og jeg har reddet den x-antall ganger fra nysgjerrige kattepoter. Ha en fortsatt fin midtiukendag, klems 🤗

      1. Wow, du er virkelig ei helt unik dame!!! Jeg foretrekker at edderkopper forblir i drømmer som jeg ikke husker 😄 Jeg lar de som befinner seg utenfor, få være i fred, for de har jo sin misjon. Men liker ikke å komme i nærkontakt med dem. Tusen takk, og det kommer snart et midtiukeninnlegg fra meg også 🤗 Klemz

    2. I don’t mind spiders and won’t bother them if I see them in the house. flies are a different matter, and that’s when the swatter comes out and I get busy. 😃 I wonder what spider dreams mean 🤔

      1. If the flies don’t fly outside voluntarily the swatter comes out here as well 🤗 The spiders usually stay outside, luckily. Spider dreams mean that we are feeling vulnerable and out-of-control of some aspect of our lives… And I know why I had this dream…

        1. ah well that’s good that you know the reason for the dream, 🤗 our spiders aren’t huge but sometimes big enough, but if I saw a tarantula, I might start to panic 😂

          1. I must admit I looked it up after you asked, and only then did I understand the reason… 🤗 I will do that more often from now on 😀 I guess you will be fine as long as you keep away from subtropical climates 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg