Tilbud om jobb på skole

Inngangen til TROVO, Trondheim voksenopplæringssenter

I mitt forrige blogginnlegg, skrev jeg at jeg skulle fortelle mer om hva som skjedde da jeg var på Trondheim voksenopplæringssenter. Og at det var et par ting jeg måtte fordøye. Her er det første innlegget om besøket der: En forsinket 50årsgave endte i et klasserom. Og i dag skal du få fortsettelsen!

Jeg hadde gledet meg og sett frem til å møte min venninne som jobber der, og oppleve litt av arbeidsplassen hennes. Men det jeg ikke hadde sett for meg, var at jeg skulle få tilbud om å jobbe som frivillig på skolen. Det hadde nok ikke Gunn Åse sett for seg heller, hihi. Jeg tror idéen dukket opp hos henne ganske plutselig. Hun hadde sikkert lagt merke til at lærergenet mitt blomstret i prat med de fremmedspråklige elevene, så hun inviterte meg til å komme tilbake på en mer eller mindre fast basis en dag i uka i butikkens åpningstid. For å sitte og småprate med dem. Elevene trenger å praktisere norsk så mye som mulig, og der kan jeg bidra.

Jeg likte straks idéen. Jeg vil kunne få brukt litt gammel og rusten kunnskap og erfaring med å undervise og drive opplæring i norsk for fremmedspråklige. Det er mulig jeg kan være en ressurs. Har faglig kompetanse i faget norsk for fremmedspråklige fra lærerhøgskolen og har dessuten vært med på å starte mottaksskole for barne- og ungdomsskoleelever, undervist disse, samt vikariert på voksenopplæringen i norsk for fremmedspråklige. 

Jobben som frivillig vil på en måte være uforpliktende, siden jeg ikke får betalt. Jeg kan gjøre avtaler om oppmøte og selv bestemme hvor lenge jeg skal være der. Om formen er dårlig en dag, trenger jeg ikke sykemelding.

 

Klokka minnet meg på da jeg jobbet med norskundervisning for fremmedspråklige på Bispehaugen mottaksskole.
Klasserommet brukes som “arbeidsrom” for de som jobber i “Vårres Butikk”
Klasserommet som klasserom
Dagens lister over salg i “Vårres Butikk”. Praktisk norskopplæring.

På pauserommet fikk jeg servert en god kopp te og noe å spise. Og møte flere av Gunn Åses kollegaer. Fantastisk trivelige alle sammen! Tenk å jobbe i et slikt positivt og spennende miljø med så flotte mennesker! Hm… Kanskje jeg kan drive med språkopplæring i butikkmiljøet halvannen time og deretter slå meg ned på pauserommet og jabbe med hyggelige lærere etterpå? 😀

Men som Gunn Åse påpekte, må jeg passe meg for at det ikke blir for mye. Hun vet hvor begrenset kapasitet jeg har. Som du kanskje skjønner, er dette er noe jeg har skikkelig lyst til. Så spørs det da om jeg klarer å kombinere det med de to andre nye prosjektene jeg har satt meg selv i gang med, tai chi for ME-syke en gang i uka og to økter i uka på ME-foreningens støttetelefon. Tai chi-prosjektet kan du lese om HER, og jobben som likeperson på støttetelefonen HER. Jeg blir litt i tenkeboksen en liten stund, og så skal jeg snakke med Gunn Åse, og deretter evt. administrasjonen på TROVO.

 

Gunn Åse kan bli litt bustete når det er travelt på jobb
Jeg liker de fargerike stolene i klasserommet

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link

24 kommentarer
    1. Så utrulig morsomt – og ikke minst spennende, da 😊 Håper virkelig du får til å kombinere alt dette – men er enig med venninna di – pass nå endelig på at du ikke tar på deg for mye og overdriver i iveren 🥰

      1. 🥰 Ja, kjempeartig, dette! Kjenner jeg blir ivrig. Det blir litt konflikt når jeg vil så mye og klarer så lite 🤗 For å ikke gå glipp av alt, bruker jeg ofte metoden “være med! men begrense tiden…” – Om du skjønner 😀

    2. Å, så spennende, og så artig å få en slik forespørsel. Det trenger kanskje ikke være mer forpliktende i første omgang enn å prøve det ut litt? Du kan jo være en virkelig flott ressurs der 😀 Flinke Kari 🥰

      1. Forespørselen kom som lyn fra klar himmel, men samtidig visste jeg at dette er riktig for meg, kan blir veldig bra! 😀 Ja, det har du rett i, må være mulig å prøve det ut litt. Tusen takk! 🥰

    3. Oi så spennende da ♥ Ja, du må være forsiktig å ikke påta deg for mye, men det er jo lov å prøve en periode, og se hvordan det går og om det passer inn i din helseform. Og veldig fint å ikke trenge sykemelding.

      1. Du vet jo hvordan det er når man vil så mye men klarer så lite… Men jeg klarer litt, og jeg har veldig lyst, så det blir vanskelig å ikke takke ja til denne muligheten 😀 “Helseform” var forresten et godt ord. 🙂

    4. Dette hørtes utrolig spennende og gøy ut da 😃
      Så lenge det er frivillig går det sikkert an å prøve og se hvordan det går. Men nå har du tydeligvis påtatt deg andre oppgaver også, så du må nok være veldig foriktig. Helsa først vet du❤ Er du heldig kanskje dette kan være med på å gi deg litt boost i hverdagen din når du er opplagt nok til det🌻❤

      1. Ja, og nå har jeg jo fått en forsmak på hvordan det kan bli 😀 Du har så rett… Helsa først! ❤ Jeg kan imidlertid styre alt dette selv, fra dag til dag, så det kan gå veldig bra! Og en boost i hverdagen har jeg vanskelig for å takke nei til… Gjør det bare hvis jeg må, og det skjer jo…

    5. Det er jo lov å prøve Kari, bare du ikke tar på deg for mye. Fort gjort når du føler deg i bra form. Risikoen for å bli helt utslått er jo der hele tiden for oss ME-syke. Lett å si ja til alt når du føler deg ovenpå. Men da kan du bare varsle fra om det, siden dette ikke er fastlåst.
      Det kan bli en skikkelig opptur! Høres spennende ut!
      Prøv det ut du Kari, så finner du ut etter hvert hva som gir deg mest av disse tingene, og hva du trives med.

      1. Ja, må jo prøve, for det blir feil å la muligheten for å jobbe der går fra meg… Det gjorde jeg en gang tidligere. Fikk fast ansettelse, og endte opp med å ta en annen jobb. Har alltid lurt på om det var feil valg, men det ble som det ble. Jobben som jeg tok den gangen, var også en drømmejobb. 😊 Utslått blir jeg nok helt sikkert, men får prøve å balansere… 😉 Det er nok at jeg føler meg ovenpå et par dager, så er alle de vonde dagene glemt. Har litt selektiv husk… 😀

      1. Ja, dette tror jeg kan bli veldig spennende og gøy! 😉❤😊 Gunn Åse er alltid blid, ja, ei super dame og god venninne! 😊 Returklem 😊

    6. That’s great Kari that you can volunteer to teach, I’m sure you miss it, and you can do as much or as little as you are able for. Nice to be back in that environment, even if it’s only for an hour or so each week. Little steps 🥰

      1. Yes, little steps 😍 I have decided to do this, and the keyes and the duty of confidality form is ready for me when I return from Spain 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg