Den lille, store forskjellen

NADH kan stimulere energiproduksjonen

For fem dager siden merket jeg en forskjell i kroppen. Det er litt vanskelig å beskrive det, men det var akkurat som om kroppen gjorde et byks i riktig retning. Jeg følte meg i bedre form. Etter tai chi på onsdager er jeg normalt temmelig utmattet torsdager, og ofte sengeliggende. Denne gangen skjedde det ikke. Jeg var selvsagt hoppende glad. Samtidig spurte jeg meg selv hva den lille, store forskjellen kunne være.

Jeg ble overmodig, og deltok på treningssamlig i tai chi i helga, med treninger både lørdag og søndag ettermiddag. Du kan lese og se bilder fra lørdagens trening i innlegget Kamper med sverd. Der var det fullt fokus, som det jo må være når det er spørsmål og liv eller død.

Jeg spekulerer og funderer på hva det er jeg har gjort riktig, som har ført til at jeg klarte dette. Og fortsatt er ganske oppegående enda i dag. Nå kan det selvsagt være at jeg får PEM med utmattelser, ME-feber osv i ettermiddag, for straffen er som regel forsinket med ca ett døgn. Men foreløpig er jeg bare normalt sliten som en godt voksen dame som ikke har trent på 10-15 år ville vært. Hah!

Den lille, store forskjellen kan faktisk være en liten pille som heter NADH. Den 28. oktober 2021 skrev jeg følgende om NADH i blogginnlegget Er tarmen din klar/Are your guts ready:  “NADH er en biologisk kraftig antioksidant som stimulerer energiproduksjonen i alle levende celler. Bl.a. er det feil i energiproduksjonen i cellene for ME-syke, og NADH er derfor brukt i behandling av ME/CFS for å redusere fatigue, visstnok ved å gjenoppbygge funksjonen i mitokondriene. NADH brukes forøvrig for å stimulere hjernefunksjon, og kan lindre eller forbedre kognitiv dysfunksjon som bl.a. er vanlig ved ME/CFS.”

Den gangen brukte jeg NADH over en lengre periode uten å merke noen forskjell. Og da lurer du sikkert på hvorfor jeg har anskaffet meg NADH igjen? Om jeg er dum som tror at det vil funke nå når det ikke gjorde det i forrige runde?

Det var faktisk bare impulsivt at jeg tok med NADH i en bestilling jeg gjorde av andre kosttilskudd. Jeg har i noen uker og måneder gått på høydose B1, og i den forbindelse tatt en hel rekke andre kosttilskudd. Det er en skikkelig pille-cocktail, og du kan lese om den i lenkene under. Dessverre har det ikke hatt den store virkningen på energien og formen, men jeg synes bl.a. jeg merker bedre konsentrasjon og utholdenhet når jeg skriver på pc. Kanskje var kropp og hjerne nå klar for å utnytte NADH, tenkte jeg.

Dagens pille-cocktail
Kosttilskudd for bedring av ME

Jeg har jo mange ganger tidligere trodd at “nå er jeg frisk” eller “nå er jeg friskere”. Det er meget mulig at jeg lurer meg selv denne gangen også, men kanskje går jeg en friskere vår i møte. Time will tell. 🙂

Del gjerne dette innlegget dersom du tenker det kan være av interesse for andre. Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake! 🙂

NADH – Kanskje den lille, store forskjellen?
22 kommentarer
      1. Vet ikke om de selger den på helsekostbutikker i Norge. Jeg bestilte fra iHerb. Vanskelig å si om det er noe for deg eller ikke, men det er jo lov å prøve! 😉

    1. Utrulig bra at du føler deg så oppegående etter den helga.. Krysser fingre og tær for at det holder – og at det viser seg at det er “den lille” som faktisk hjelper 🤞😊❤️

      1. Helt utrolig, og jeg er nok den som er mest overrasket selv 😀 Ja, takk, fortsett å kryss fingre, tær og alt du har! 🤞😊❤️

    2. Hopefully Kari you will feel long lasting benefits from that little pill 🤗 but I’m sure it must feel amazing for you to be able to participate in a 2 day training session and not be floored afterwards. Small steps, but steps just the same… 😊

      1. Thanks! Time will tell. I felt quite fatigued from around three until eight tonight, and was lying down to rest on the couch in that period. Took “the pill” around seven, and felt better around eight. Could be the pill, could be the resting… 🙂 But felt better than expected anyway 😊

    3. Hva tror du som gjør at du ble bedre denne gange, mener du at det å ha optimale verdier på vitaminer ob mineraler kan være det som har gjort susen? Kjenner igjen det du skriver så er alltid på utkikk etter ting som hjelper. Men for meg vet jeg at spesielt b 12 og d vitamin er viktig, men tar også en coctail eller to, uten hadde jeg ikke klart det jeg gjør nå.

      1. Jeg har gått på høydose B1 en stund, og tatt en del tilskudd anbefalt i forbindelse med dette. Bl.a. tilskudd som skal lette opptak av B1. Det fins forskning som støtter at B1 kan være bra for flere diagnoser, men dette er utprøving. Fins grupper på FB som skriver om disse tilskuddene i forbindelse med laktat, som vi med ME ofte har for mye av. Jeg lurer på om kroppen min på en måte har begynt å nyttiggjøre seg tilskuddene, og at jeg også derfor kan ha mer utbytte av NADH nå. Men vet ikke, så det er som sagt kun utprøving. 🙂

    4. Kanskje det er den lille forskjellen. At nå setter den inn et støt 🙂
      Godt å høre at du har bedre dager og mer energi. Også er det vår!

      Gode ønsker for dagene fremover 🙂

      1. Det høres egentlig litt for enkelt ut, men man vet jo aldri. Energien forlot meg utover ettermiddagen og kvelden i går, men jeg følte meg bedre igjen etter åtte. Da hadde jeg tatt “pillen min”. Kanskje var det NADH som gjorde at jeg merket bedring, men det kan jo også ha vært pga. flere timer med utflating på sofaen. 🙂 Tusen takk, og det samme til deg! 😊

    5. Å så godt å høre at du føler deg bedre, og at du har gode dager 🥰
      Jeg har ikke hørt om NADH tidligere, men det er jo supert om det er de som har fått fram det gode 😊

      1. Ja, det er virkelig deilig med bedre dager 🥰 Er kanskje litt tidlig å si enda, men håper at NADH kan gjøre en forskjell. Det kan kjennes ut sånn, men må vel se det an over tid, teste ut litt. 🙂

      1. Haha, ja, er vel et skikkelig vitamininnhugg dette, kosttilskudd som kan gjøre enhver mett av alt vannet som må innabords i tillegg 😀 Det er ofte slik at ting “virker” best i begynnelsen, men har et lite håp 😉

    6. Kanskje de trengte å virke sannen med noe fra et annet tilskudd for optimalisert effekt, eller noe?.. Nei, det er nok ikke mye å hente hos meg på dette området *haha* 😊
      Hva i himmelens navn er CFS, forresten?..

      1. Det er litt i de baner jeg har tenkt også, så da er vi nok like smarte! 😀 Sånn er det jo med vitaminer og mineraler generelt. Den ene virker ikke optimalt uten den andre. Vitamin C øker f.eks. opptaket av jern. B12 liker å ha med folat på laget.

        CFS er forkortelese for Chronic Fatigue Syndrome. Det er broren til ME, og mange ser de to under ett. Men forskjellen er at man ved ME også har PEM (Post Exertional Malaise), som kan oversettes med “anstrengelsesutløs symptomforverring”.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg